Sollicitatietopic (Deel 1)

Zoals @Jeg idd al zegt. En ben je liever loyaal naar jezelf of je werkgever?

Je hoeft je niet schuldig te voelen tegenover je huidige werkgever. Zo werkt het nu eenmaal. Veel succes met het gesprek. Daarna weet je of er inderdaad een klik is en zul je ook horen wat je gaat verdienen. Misschien valt het mee en anders valt vast ook nog iets over te onderhandelen. Als het toch niet goed voor je voelt, kun je altijd nog nee zeggen. Doe dat alleen wel vanuit motieven voor jezelf en niet omdat je je schuldig voelt.

1 like

@xMillieeee gewoon het gesprek in gaan en je gevoel volgen! Als je dan meer weet over salaris kun je misschien een betere inschatting maken. Maar echt een les die ik heb geleerd: laat nooit je huidige werk jouw carriĂšre/geluk belemmeren. Ze vinden heus wel iemand anders want iedereen is vervangbaar. En als je uiteindelijk een leuke nieuwe baan hebt is dat gevoel zo weg. Ik snap dat het moment dat je die stap gaat zetten heel spannend is en je gaat twijfelen etc maar kies altijd voor jezelf!

Ik had gisteren een (intern) sollicitatiegesprek bij een andere afdeling. Ik had het gesprek met twee vrouwen en de manager vroeg me gewoon naar mijn kinderwens. Toen was ik er gelijk klaar mee. So much for feminism :sweat:

2 likes

Volgens mij is dat er niet echt, of alleen gekoppeld aan les geven.

Ik ben het niet geworden :frowning:

1 like

Solliciteren maakt me zooo onzeker he. Na mijn eerste gesprek (en afwijzing) was ik ook echt in een dip geraakt. Het was echt een baan en bedrijf die goed bij me past en ik ben uiteindelijk om een stomme reden (vind ik) afgewezen. Toen heb ik een paar weken niets gedaan, want ik kon het niet goed accepteren. Uiteindelijk daarna weer goed aan de slag gegaan en mijn solliciteren ook over een andere boeg gegooid en ik heb nu een superleuke nieuwe baan! Even een hart onder de riem voor diegenen die er ook depri van worden en bij wie het maar niet lijkt te lukken. Het komt straks opeens goed!

10 likes

Ik ben benieuwd wat je bedoelt met ‘solliciteren over een andere boeg gegooid’? Bedoel je dat je hele andere brieven schreef of dat je op andere functies solliciteerde offf?

Nou, ik schreef eerst gewoon een brief en wachtte dan tot zij een reactie gaven. Dat vond ik eigenlijk te frustrerend en niet direct genoeg, dus toen ben ik gaan bellen om me voor te stellen en ik stuurde bijvoorbeeld ook een bedankmailtje na het gesprek. Gewoon wat persoonlijker en interactiever. Dat past ook wel bij de functie die ik wilde (en nu heb), dus dat scheelt ook wel. Dan kan je meteen laten zien dat je proactief/sociaal bent. Snap je wat ik bedoel?

2 likes

Ik moet een salaris indicatie mailen voor een eventueel nieuwe baan, maar ik heb echt gewoon geen idee hoe ik dit moet doen. Moet ik uitleggen waarom dit bedrag? Of gewoon de indicatie doorgeven and that’s it. Sowieso een bedrag bedenken vind ik heel lastig, wil ook weer niet te hoog inzetten dat men denkt van ‘ok wtf’. Echt lastig en eng.

Kan ik me voorstellen. Is heel lastig. Kun je op internet misschien niet iets vinden over wat het gemiddelde salaris is van een baan waarvoor jij nu een indicatie moet geven? Dan kun je het misschien nog ergens op baseren.

Ik heb vandaag op werk uitgesproken dat ik niet op m’n plek zit in deze sector. Manager merkte het ook aan me. Was niet meer enthousiast. Bijna op vakantie en dan moet ik denken; wat wil ik? Maarja dat is een goede: wat wil ik? Wil ik in hetzelfde bedrijf maar bij een ander team (en dus andere sector), andere rol binnen het bedrijf of misschien verder solliciteren? Toch best lastig. Plus ik voel me best alsof ik gefaald heb
 dat ik niet waar kan maken en het af kan maken zoals anderen wel hebben gedaan binnen het team waar ik nu zit.

Ja heb inderdaad even rondgekeken op Internet en met vriendinnen gebeld die in hetzelfde wereldje werken. Heb net een mailtje gestuurd, durfde hele tijd niet op verzenden te klikken :stuck_out_tongue:

Goed bezig. Nu stressen voor het openen van het antwoord wat je erop terugkrijgt haha. Nee joh, maar goed dat je hebt gemaild! Zulke dingen zijn altijd mega spannend. Je wilt niet veel te hoog inzetten, maar ook zeker niet te laag. Hoop op een fijn antwoord voor je in ieder geval!

Heel herkenbaar! Vooral dat gevoel van falen. Wel heel goed dat je het met je manager hebt besproken.

Denk dat het wel slim is om wat meer te weten wat je dat wél leuk vindt. Anders begin je straks weer aan iets anders en valt dat misschien ook weer tegen. Alleen dat is wel onderdeel van het probleem natuurlijk.

Ja eens. Denk er wel veel over nu hoor. Kom wel terug op m’n eigen woorden van dat het goed was om te bespreken. Heb wel gemerkt dat er flink veel gesnitchd wordt achter je rug om. Zo lang alles goed gaan is het perfect, mega leuk, aardig etc. etc. Maar nu ik iets heb aangegeven vind ik het echt veranderd? Allemaal minder leuk en best wel op de man spelen vind ik. Absoluut niet netjes van de manager, en toch hù geef ik weer mezelf de schuld en praat ik mezelf er een schuldgevoel door aan dat ik het gezegd heb
 voel me echt alsof ik m’n eigen ruiten met alles nu heb ingegooid. Great.

Ik moet over een tijdje gaan solliciteren, maar mijn LinkedIn profiel heeft nog een foto nodig. Ik ben echt heeel slecht met foto’s, word dan echt awkward en mijn foto op fb is ondertussen ook al 5 jaar oud hahaha. Iemand tips?

Ah fuck. Dat is echt klote. Wat is er precies veranderd?

Ik heb een paar weken terug een aantal brieven verstuurd, voor Ă©Ă©n functie mocht ik op gesprek komen maar dat leek me toch niet zo. En verder denk ik maar dat ik Ă©Ă©n ding echt leuk vind + in het profiel pas, heb daar even achteraan gemaild. Maar verder kom ik niks tegen wat me leuk lijkt :frowning:

Ik heb vandaag een gesprek gehad van nog niet eens een kwartier. Had m’n thee niet eens op!
Die man gaf me 1 blik en besloot direct dat het niet zou werken volgens mij. Zit echt te balen hiervan

Herkenbaar!
Misschien niet voor jezelf als doel stellen dat je nu iets wil hebben dat je 100% bevalt maar bijv denken ‘over 5 jaar wil ik iets hebben wat echt bij me past’? dat doel heb ik nu voor mezelf want merkte dat ik er anders alleen maar onrustig van werd

oh en toen ik was afgestudeerd en blut terug kwam van een lange reis heb ik gewoon via een uitzendbureau meteen een tijdelijk baantje aangenomen, heb je Ăšn wat geld Ăšn je hoeft niet jezelf full-time druk te maken over solliciteren

1 like

Ik ben sinds ongeveer 3 maanden aan het solliciteren voor m’n eerste echte baan. Heb tot nu toe alleen al >20 brieven geschreven en heb nog steeds niks. Ben wel 5x uitgenodigd op gesprek, waarvan 4x ook daadwerkelijk op gesprek gegaan. Steeds wel hele positieve feedback gehad, maar uiteindelijk niks uitgekomen. In het begin ging het solliciteren best wel vlot en werd ik nog wel regelmatig uitgenodigd, maar heb gister m’n 12e afwijzing op rij gekregen en daardoor is de moed me wel een beetje in de schoenen gezakt. Begin nu ook echt krap bij kas te zitten want kan inmiddels niet meer lenen en ook niet meer uren maken bij m’n huidige bijbaan. Weet ook niet zo goed wanneer het punt is dat ik maar een baan (ver) onder m’n niveau moet nemen, want dat bemoeilijkt het verder solliciteren natuurlijk wel als ik (bijna) fulltime ergens zit. Snap ook niet zo goed waarom ik nog niks heb, heb verdorie 2 studies gedaan, super veel nevenactiviteiten en ook allerlei bijbanen die goed op je cv staan, maar goed dat biedt dus ook geen garanties.

We zitten precies in hetzelfde schuitje. I feel you. ;(