Sollicitatietopic (Deel 1)

Voor mijn gevoel heb ik steeds meer door wat voor soort baan ik wil, maar ik denk niet dat het lukt om daar te komen met mijn studie. In theorie is het wel mogelijk, maar in de praktijk zijn er toch altijd wel mensen die een opleiding hebben gedaan die meer aansluit of meer ervaring hebben. Ik heb net weer 2 afwijzingen binnen gekregen. Ik vind het even lastig.

1 like

Hmm lastig! Is de opleiding totaal anders dan de richting waar je in wil werken?

Ik heb wel het idee dat het niet altijd uitmaakt wat voor opleiding je hebt gedaan, maar hangt er wel een beeeeetje vanaf hoe ver het uit elkaar ligt haha.

Vind dit altijd killing, week geleden gesolliciteerd en heb net een e-mail gehad met dat ze meerdere mensen gaan spreken en ik het volgende week hoor.

In de tussentijd is de vacature veranderd én is er een extra met dezelfde strekking geopend. Zouden ze dan 2 mensen aan willen nemen? Ze waren enthousiast over mij, althans dat idee kreeg ik. Zit nu heel onzeker te wezen haha.

Nouja het heeft wel allebei een maatschappelijk karakter etc., maar inhoudelijk is het wel heel anders. Ik zou graag iets richting onderwijsbeleid willen doen (het niveau daarvan maakt me niet zo heel veel uit). Maar ik heb een opleiding gedaan in de geesteswetenschappen.

Hmm dat is wel lastig ja. En een traineeship in die richting? Of is dat er niet?

Het is niet gebruikelijk maar wel netjes dat ze dat aanbieden dan zou ik er wel gebruik van maken.

1 like

Volgens mij krijg je vaak wel een kilometervergoeding van 19 per kilometer ofzo. Meestal is dat niet genoeg voor wat je eraan uitgeeft maar het is in ieder geval iets.

1 like

Ooh ik heb het niet goed gelezen. Alleen bij sollicitaties is het niet gebruikelijk dat je het kand eclareren.

Ik word echt niet goed van alle afwijzingen, terwijl ik volgens mij best goede kwalificaties heb voor de functies waarop ik solliciteer :disappointed: Ik ga er zó van aan mezelf twijfelen.

1 like

Ik heb van de week een sollicitatiegesprek gehad en deze was zo raar.

Wat stom! Is de baan leuk genoeg dat je er alsnog zou willen werken?

Nee ik had al een vreemd gevoel voordat ik er heen ging en na dit gesprek is het bevestigd. Ik heb op dit moment een baan dus ik wil alleen ontslag nemen als ik er van overtuigd ben dat het een leuke functie en bedrijf is.

3 likes

Ik sluit ook weer even aan hier. Ik wil graag weg bij mijn huidige werk, maar (wat @monkeyslut ook vermelde) ik maak me nu al druk over hoe ik dan een sollicitatiegesprek moet inplannen terwijl ik fulltime werk…

edit:weg

Ik heb me na veel moeite eindelijk aan het schrijven van een eerste brief kunnen zetten… ik word hier zo onzeker van.

1 like

Je kunt al die verschillende ervaringen ook positief brengen. Je hebt al veel diverse facetten van het werkleven meegemaakt (uiteenlopende functies/bedrijven/ervaringen/bedrijfssfeer/etc). Juist door deze ervaringen heb je kunnen ontdekken waar je goed in bent en weet je beter wat wel en niet bij je past --> daarom wil je voor dit bedrijf solliciteren, dit sluit aan op jouw kwaliteiten en interesses en biedt mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen, want je bent tot inzicht gekomen dat deze baan de weg is die je in wil slaan voor je carrière

Dit is even snel gezwets maar zoiets zou je ervan kunnen maken

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Dit heb ik nu inderdaad proberen te doen en na uren sleutelen ben ik best tevreden over het resultaat.

Nog een vraagje: edit:weg

Hmm ik zou het denk ik wel op chronologische volgorde laten, maar misschien kun je op een andere manier die relevante werkervaring er meer laten uitspringen? Bijvoorbeeld een iets uitgebreidere beschrijving van je werkzaamheden geven.

2 likes

Is het voor een traineeship bij de Rijksoverheid of een andere overheidsinstantie? Ik begin volgende week met een traineeship bij de Rijksoverheid en het viel me bij het solliciteren op dat ze heel erg met profielen werken. Er zijn een aantal vaardigheden waarvan ze graag willen dat je die bezit (waren duidelijk terug te vinden in de vacaturetekst) en daar werd heel veel naar gevraagd. Verder heb ik benoemd dat ik graag bij de overheid zou willen werken omdat ik wil bijdragen aan een betere wereld (cliché maar wel waar) en dat ik denk dat ik dat bij de overheid kan doen, hoe klein mijn bijdrage dan ook is, omdat je samen aan een betere maatschappij werkt. En ik zou ook voorbeelden aandragen waaruit blijkt dat je maatschappelijke betrokken bent, zoals bijvoorbeeld vrijwilligerswerk als je dat hebt gedaan. Wat betreft het traineeship gedeelte heb ik eerlijk toegegeven dat ik nog niet weet welke kant ik op wil wat betreft mijn loopbaan, omdat ik veel dingen leuk vind en soms ook nog onzeker ben over mijn kwaliteiten. Tijdens een traineeship mag je verkeerde keuzes te maken en kun je werken aan je zwakke punten zodat je uiteindelijk hopelijk terecht komt in een baan waar je goed in bent en waar je voldoening uit haalt

Een beetje laat maar misschien heb je er nog iets aan. Heel veel succes in ieder geval!

1 like

Ik heb net gesolliciteerd op mijn ultieme droomfunctie (maar echt, alles klopt: de organisatie, de functie, de uren) en dit móet het worden, jongens, this is it. Duim allemaal mee voor me!

19 likes

@anon45507601 Ik snap je gevoel (want ik heb precies hetzelfde gehad) maar ik heb nog nooit van iemand gehoord waarbij dit gebeurde - en bij mij is het ook altijd gewoon goed gegaan. Als ze je hebben gezegd dat er een nieuwe datum wordt gepland, is er geen reden om te denken dat er meer achter zit. En, gefeliciteerd!

@Peachpuff Ik duim!! Houd ons op de hoogte! Ik heb nu ook een functie op het oog die op alle vlakken goed zit…fingers crossed.

2 likes