Sollicitatietopic (Deel 1)

Ben benieuwd naar je verhaal juist! Als je het wilt vertellen tenminste haha.

Iedereen is vervangbaar, jij ook. Je hoeft je dus totaal niet schuldig te voelen en NOOIT uit schuldgevoel of loyaliteitsplicht bij een werkgever blijven.

1 like

En benoem daarnaast ook niet je minimale grenswaarde, ga er een boven zitten zodat je onderhandelingsruimte hebt.
Persoonlijk zou ik het ook iets sterker vinden wanneer je dit telefonisch zou toelichten want dan kan je echt laten merken dat je meer wilt en eventueel ook bereid bent om weg te lopen (als je dat bent tenminste), maar dit moet je alleen doen als je echt zelfverzekerd dit kan benoemen anders een hele sterke mail sturen met de eerder bovengenoemde tips.

1 like

Ja is ook zeker zo, maar mijn collega’s zijn zo leuk! Alhoewel er dus een heleboel leuke weg zijn. En hopelijk kan ik als het wat wordt een nul uren contract krijgen op mijn werk nu want de vacature vind ik ietsje te weinig uren.

Ik ga idd zeker een marge inbouwen voor het loon zodat ik niet over mijn ondergrens hoef te gaan. Ik had ook al gedacht aan bellen, kn de begeleidende mail staat ook “bel gerust als je opmerkingen hebt”. Ik moet wel even moed verzamelen dan maar ik kan altijd zelf een lijstje bij de hand houden als leidraad tijdens het gesprek.
Bedankt!

2 likes

Ah ja, dan zou ik er inderdaad ook een lijstje bijvoegen. Echt doen hoor! Zij proberen je natuurlijk zo goedkoop mogelijk binnen te hengelen. Succes en laat even weten of het gelukt is!

2 likes

Ja ik vond dat eerst ook een beetje eng dus ik had gewoon een rijtje gemaakt en even hardop geoefend, want ik had eerder al van iemand gehoord als je niet zelfverzekerd overkomt dan gaan ze dat sowieso niet verhogen. Sowieso nooit geschoten is altijd mis. Succes, hoop dat het lukt!

Is het verschil met wat je verwacht of wilt erg groot? Ik heb dit zelf gewoon aangekaart in het gesprek en toen heb ik er ‘wat meer’ bijgekregen, maar niet super veel. Denk dat zoiets eigenlijk telefonisch of in het echt makkelijker te bespreken is… mail kan soms anders overkomen dan je wilt.

@Virago @Casablanca @ishq ik heb dus daarnet gebeld! Rustig uitgelegd dat het voorstel te nauw aansluit bij de voorwaarden die ik bij mijn huidige werkgever heb.
Qua functie zou het 2 stappen vooruit zijn, van een senior uitvoerende naar een senior beleidsfunctie. Het voorstel staat mijn inziens niet in verhouding met de verantwoordelijkheden die ik in de nieuwe functie zou hebben.
We hebben nu afgesproken elkaar te ontmoeten. Ben nu al zenuwachtig :slight_smile:️

7 likes

Goed teken! Het is in ieder geval geen nee :smile:
Nu even afwachten waarmee ze komen.

1 like

Ik meld me ook weer hier!

Eind 2016 ben ik op zoek gegaan naar m’n eerste “echte” baan na m’n studie. Na ruim een half jaar solliciteren (met veel afwijzingen) ben ik in september 2017 begonnen met mijn huidige baan. Maar ik denk dat ik toch moet accepteren dat ik niet op m’n plek zit, dus ik ga rustig rondkijken…

Ik vind het heel eng om dit toe te geven maar het is ook wel enigszins een opluchting. Heb dit altijd een prettig topic gevonden overigens!

2 likes

Succes alvast met solliciteren! Zoek je wel een soortgelijke functie en is het het bedrijf zelf dat niet bij je past? Of ga je voor iets heel anders nu?

1 like

Thanks :slight_smile: Ik heb gewoon niet genoeg affiniteit met de branche. De werkzaamheden zijn op zich prima, m’n collega’s zijn leuk, maar het is mij gewoon te technisch.

Maar ik sta voor alles open! Ga gewoon een beetje rondkijken en ga alleen reageren als ik echt denk dat het bij me past.

Wel fijn om niet hals over kop weg te moeten of willen. Kan je inderdaad rustig verder kijken.

1 like

Hier ongeveer een zelfde situatie.

Wat ik nu doe vind ik wel leuk, alleen toch niet helemaal waar ik echt energie van krijg. Gister dit ook uitgesproken en de manager zou ook mee gaan kijken en denken met mij. Want het bedrijf zelf vind ik wel leuk, niet per se dat ik hier weg wil, maar de werkzaamheden moeten zeker wel anders gaan worden.

Zit nu bij een uitzendbureau in het recruitment, maar merk dat ik liever bezig ben met bv. schrijven. Nu kan ik me misschien meer richting op het schrijven van vacatures, maar voor 40u is dat niet realistisch. Dus er moeten ook taken bij, maar ik weet niet goed wat?
Ben zelf ook wel heel erg geïnteresseerd in (online/e-mail) marketing. Maar goed ik ben afgestudeerd met een diploma in de paramedische zorg (laten we zeggen spreekjuf, haha). Dat vond ik he-le-maal niks. Uiteindelijk dit, maar deze sector en werkzaamheden zijn het dus ook niet helemaal… maar wie zou er üerhaupt ooit iemand gaan aannemen met dit profiel. Van links naar rechts gegaan en niet echt ervaring met seo/sea bijvoorbeeld. Bij het huidige bedrijf waar ik zit, zit de marketing op hoofdkantoor wat voor mij niet te reizen is. Verhuizen wil ik daarvoor nu niet, en ook zijn de kansen klein dat daar op korte termijn plekken vrijkomen in het team. Ik vind het allemaal maar lastig.

1 like

Ha, wij waren vorig jaar geloof ik tegelijk aan het solliciteren! Lastig hè, als je niet echt weet wat je wil of hoe je het moet aanpakken. Kun je misschien een cursus seo/sea doen?

Wel goed dat je het hebt aangekaart bij je manager! En fijn dat hij/zij mee wil denken. Ik weet niet zo goed of ik het moet bespreken met m’n baas… en hoe ik het moet aankaarten.

@Twijfelkont een functie waar je je meer richt op employer branding? Bv als corporate recruiter. Moet je miss wwl heel goed zoeken, maar ik heb een functie gehad waarbij ik ook beleid etc maakte over hoe en waar we kandidaten gingen werven (oa online).

Bij het bedrijf waar ik werk, werken recruitmentmarketeers. Dan heb je misschien een beetje het beste van allebei te pakken, als je het kan combineren?

Echt? Wat grappig! Zou goed kunnen! Ja precies. Maar nu begin ik in ieder geval ook een beetje rustig met rondkijken en binnen het bedrijf waar ik nu zit. Toevallig begon onze manager zelf over gesprekken met iedereen wegens vrij opvallende doorloop onder het personeel, dus ik dacht wel; dit is m’n kans. Nu hopen nog dat het ook waargemaakt wordt en het niet een soort zoethoudertje is zodat ik ook maar niet wegga.

Wel spannend inderdaad als je niet weet hoe je manager gaat reageren. Je wilt ook niet dat iemand zich tegen je keert en je daarom je eigen ruiten ingooit. Wat voor soort iets doe jij nu als ik vragen mag?

@Violet_Hill goede tip! Corporate recruiter zou best een optie zijn. Ga dat eens wat beter uitzoeken ook en bij degene die die rol nu heeft ook checken hoe die wordt ingevuld.

@djodie Klinkt goed. Ik ga eens even op onderzoek uit!

Ben ook verder best ‘bang’ dat ik door de rare sprongen die ik gemaakt heb straks helemaal nergens terechtkom omdat ik toch niet echt ergens voor ben opgeleid en ik nu zomaar wat doe… Ofja ik ‘ben’ wel iets, maar dat vond ik dus verschrikkelijk. Wil nu ook niet te veel gaan jobhoppen voordat andere bedrijven toch denken dat ik zo weg zou zijn etc.

Ik ben nu werkzaam in de marketing/communicatie, maar in een hele specifieke branche waar ik eigenlijk niet echt affiniteit mee heb. Dat wist ik natuurlijk van tevoren, maar heb denk ik onderschat hoe belangrijk dat is. De werkzaamheden vind ik op zich prima, maar het onderwerp past gewoon niet bij me.

Wat betreft dat je bang bent: dat snap ik wel. Ik ben daar ook bang voor. Ik heb nog steeds het idee dat ik niks kan/weet. Ik weet niet precies hoe oud je bent, maar ik probeer in gedachten te houden dat ik nog zooo jong ben en dat alles nog open ligt.

(ik was trouwens armadillo op het oude forum haha, mss herinner je me nog)