Sollicitatietopic (Deel 1)

Ah ja, ik kan me dat dus goed voorstellen! Is inderdaad heel belangrijk. Je bent er dagelijks zoveel mee bezig, en als het dan gewoon niet iets is waar je blij van wordt, dan gaat dat wel aan je vreten want je haalt er ook geen energie meer uit. Herkenning. Wel tof dat je in die wereld zit.

Aaaaah ja ik weet het nog. Grappig dat jij dat bent. Mensen kan ik nooit herkennen met nieuwe namen hoor haha. Volgens mij hebben wij een beetje dezelfde leeftijd. Maar hoop dus eigenlijk stiekem dat er ergens nog een bedrijf is in de marketing/comm. die iemand die er eigenlijk geen ervaring mee heeft wel kansen wil geven
 want m’n opleiding kan ik helaas niet meer opnieuw doen, maar dingen aanleren natuurlijk wel.

Ik had vandaag een sollicitatie en ik was heel enthousiast, waardoor ik denk ik te jong en niet serieus genoeg overkwam. Ze stelden ook wat vragen in die richting en ik hebben op het einde nog eens benoemd, en nu zegt m’n vriend dat ik dat niet had moeten doen omdat dat onzeker overkomt. Aah ik twijfel nu over alles. Heb een vast contract en op papier een goede baan, maar ik vind m’n collega’s niet leuk en wil zo graag weg. Maar ja, je kunt bij een sollicitatie niet zeggen dat je niet overweg kunt met je collega’s dus sowieso wordt het dan een wat gekunsteld verhaal. Ben boos op mezelf dat ik het niet zo goed heb gedaan, doe het vaak beter tijdens sollicitaties die ik minder graag wil omdat ik mijn woorden dan meer afweeg en kortere, zakelijkere antwoorden geef.

Ik vind dit juist een heel goede reden om weg te gaan eigenlijk. Zeker als je hetzelfde werk op een andere plek zoekt. Ik heb gemerkt dat ik werksfeer op nummer 1 heb staan, dus ik ben nu ook selectiever geworden met solliciteren. Ik vraag hier ook heel specifiek naar bij gesprekken en dat is nog niet raar gevonden.

2 likes

Mja dan moet ik goed nadenken hoe ik het ga formuleren, wil niet dat het overkomt alsof het aan mij ligt. Heb altijd meegekregen heel voorzichtig te zijn met het aangeven dat je niet goed op kan schieten met je collaga’s om die reden. Hoe zeg jij dat dan ongeveer als ze doorvragen hierover?

Ik ben bij mijn vorige werk niet om de reden weggegaan, maar bij sollicitaties vraag ik altijd naar de werksfeer. Dan zeggen ze vaak ‘redelijk goed’ ofzo en dan vraag ik door. En dan benoem ik ook dat het voor mij belangrijk is om in een team te werken waar mensen echt aandacht voor elkaar hebben. Ik zeg er ook altijd bij dat ik geen vrienden met iedereen hoef te zijn, maar dat de sfeer wel gezellig/prettig moet zijn. Daar zijn ze meestal ook wel eerlijk over (schat ik in, op basis van hun reacties want die zijn niet altijd megapositief). Als ik wel bij mijn vorige werk weg zou zijn gegaan om die reden, zou ik aangeven dat ik niet zo’n klik had met mijn collega’s en dan (heel belangrijk!) voorbeelden geven zodat ze niet denken dat jij een moeilijk mens bent. Maar bijvoorbeeld noemen dat er weinig persoonlijk contact was, of dat er heel kortaf gedaan werd of dat er veel geroddeld werd. Juist als je het uitlegt denk ik niet dat het verkeerd wordt opgevat (niemand vind het leuk om te werken tussen kortaffe of roddelende mensen).

2 likes

@Virago @Casablanca @ishq
Heb vandaag het gesprek gehad! Had een overzichtje voorbereid met een vergelijking tussen hun voorstel, wat ik nu heb en een benchmark die ik had genomen voor een functie van dat niveau.
Ik vond het erg spannend, maar het overzicht voor me zien gaf me wel vertrouwen!
We zijn er uit gekomen, heb niet alle punten die voor mij cruciaal waren kunnen krijgen maar het voelt wel als een goede consensus.
Alleen denk ik nu nog heel de tijd had ik dit nog maar gevraagd of dit gezegd, maar dat gaat nu echt niet meer!
Ik krijg nu het aangepaste contract opgestuurd, mondeling heb ik wel al bevestigd.

7 likes

Ah super goed! Ik zou al heel trots zijn dat je zoveel voor elkaar gekregen hebt. Vooral een gesprek aangaan en om dingen vragen is heel spannend. Nu je dat een keer hebt gedaan gaat het vast in de toekomst alleen makkelijker :slight_smile: Je kan altijd blijven denk dat je iets anders had kunnen zeggen, maar waarschijnlijk hadden zij ook niet het budget/mogelijkheden om je alles te geven. Dus ik zou daar niet over blijven piekeren.

Kortom: al heb je niet alles precies zoals je het wilt kunnen krijgen ik denk dat je al super veel bereikt hebt!! :smiley:

1 like

Wat goed!! En denk maar zo: je hebt meer nu dan je had gehad als je niets gezegd had. Plus dat je nu een volgende keer misschien nog meer durf hebt, omdat je nu een goede ervaring hiermee hebt :ok_hand:t2:

1 like

Wat fijn, gefeliciteerd! Jammer dat niet al je wensen zijn gelukt, maar dat is heel normaal. Ik denk dat je al heel blij mag zijn dat ze tenminste iets tegemoet zijn gekomen en wie weet kan je na een jaar weer wat meer van je wensen laten inwilligen.

1 like

ik ben de laatste twee maanden echt radeloos geworden omtrent werk vinden tot het punt dat ik zelfs overweeg om toch terug te gaan studeren maar nu krijg plots een vacature in de schoot geworpen wat ook gewoon echt is wat ik zoek? Ben een beetje in shock.

7 likes

nice! ga je er op reageren?

1 like

ik heb morgen gesprek :zipper_mouth_face:

5 likes

succes vandaag!

1 like

merci! het ging goed! Hij wilt dat ik volgende week kom proefdraaien en als het goed bevalt begin ik met een IBO-contract erna (het is een eenmanszaak dus hij wilt weten of het wel klikt en zo haha)

6 likes

Ik ben ook weer opzoek naar ander werk. Ik werk hier nu bijna 1,5 jaar en wil iets wat uitdagender is en meer verdient.
Alleen het probleem is, dat ik niet weet wat ik wil en het dus heel erg lastig vind.

Bij mijn huidige werk, heb ik het op zich wel naar mijn zin, maar het wordt een beetje eentonig en ik kan ook niet hogerop komen.

Omg ik denk dat wij op het zelfde hebben gesolliciteerd. Ik heb vet lang gewacht en nu mag ik deze week naar de selectiedag. En ik vind het meeeega spannend. Het is met rollenspellen en gesprekken echt omg. Ben zo bang dat ik het ga verpesten, want ik kan nog wel eens gaan stotteren en raar gaan doen als ik iets spannend vind. Als iemand een hele goede tip heeft


1 like

Nu ben ik heel nieuwsgierig
 Maar succes!

Ik wil graag een nieuwe bijbaan met een beetje inhoud, maar omdat ik zo een enorme faalstudent ben (2 keer in het eerste jaar gestopt en een tussenjaar) durf ik niet zo goed te solliciteren. Ook is slechts mijn huidige baan een niet horeca/supermarkt baan dus heb ook minimale ervaring :slightly_frowning_face:

Ik ben ook zo nieuwsgierig! Het klinkt als een selectie die ik ooit gedaan heb. Toen was het erg belangrijk dat je jezelf laat zien en ook de soms leiding nemen als hier de kans voor is. Omdat er al een aantal mensen dit deden besloot ik rustiger te zijn, dit heeft ervoor gezorgd dat ik niet door mocht. Wellicht een tip dus! En heel veel succes!

Het kan natuurlijk ook zijn dat dit een totaal andere setting was dus zou het natuurlijk met een korreltje zout nemen :blush:

1 like

Ik ben ook zo’n ‘faalhaas’, al vind ik mezelf dat gelukkig niet meer inmiddels. Maar gewoon solliciteren op vacatures die binnen jouw interesses en capaciteiten liggen. Zeker bij bijbaantjes is het juist de bedoeling dat je daar ervaring op kan doen. Wat zou je voor iets willen?