Sollicitatietopic (Deel 1)

Na twee maanden sollicitatie formulieren inleveren heb ik eindelijk een gesprek!

14 likes

Ik krijg vandaag te horen of ik word aangenomen en ik ben zo zenuwachtig, terwijl ik er wel vanuit ga dat het goed zit. Ik wil het gewoon zo graag.

4 likes

Ik had vorige week een gesprek, en liet toen vallen dat ik ook op zoek was naar een stage. In plaats van een tijdelijke baantje van drie maanden, bood de docent aan om er een stage van te maken zodat ik twee vakken mag laten vallen. Daar zeg ik geen nee tegen! Dat ik dan geen nieuw bijbaantje heb is niet zo erg :grimacing:

5 likes

Got the job! :confetti_ball:

21 likes

Zometeen tweede gesprek bij het bedrijf waar ik ga werken, en ondanks dat ik weet dat ik de beste kandidaat ben ben ik er heel onzeker over

2 likes

Succes!!

@Revelry @Ovenwant Gefeliciteerd!

@2701 En heb je iets gehoord gisteren?

3 likes

Yesss, ben aangenomen! :grin:

11 likes

Ik heb morgen een tweede gesprek waarin de “we verder de inhoud van de functie verkennen”. Ik zou dan redelijk zelfstandig gaan werken maar wel aan iemand moeten verantwoorden. Weet nou even niet hoe ik me moet voorbereiden want het lijkt me stug dat ik die hele functie zelf moet gaan optuigen (stond niet in de vacature). Heb voor nu maar even wat ideetjes op papier gezet.

Ik heb eind juni gesolliciteerd voor een managementsfunctie bij het hoofdkantoor van een HR bedrijf. Nu heb ik vorige week het laatste gesprek gehad en gehoord dat ik mag starten. Alleen twijfel ik nog… op papier is dit de ideale next step voor mij/mijn loopbaan. Ik ben gewoon bang? Ik zou hiervoor mijn eerste grote mensen job opgeven bij het bedrijf waar ik al 8,5 jaar werk (direct na studies daar begonnen). Heb dit ook geuit naar het nieuwe bedrijf en nu heb ik morgen een gesprek met een district manager bij hen (werkt op zelfde niveau als “mijn” functie) om eens gevoelsmatig te polsen. Nu weet ik alleen niet wat ik allemaal zou vragen? Iemand tips?

Ik ben vanaf februari opzoek naar een bijbaan maar vraag me af vanaf wanneer ik kan solliciteren. Is het raar om nu al te gaan solliciteren haha? Er staan wel al (open) vacatures online bij bedrijven die me interesseren zonder startdatum. Probleem is ook dat ik niet eerder kan omdat ik stageloop van sept t/m jan.

Denk dat het nu nog een beetje vroeg is. Het ligt er ook aan wat voor bijbaan je zoekt? Je kunt natuurlijk wel specifieke bedrijven benaderen en aangeven dat je vanaf februari een baantje zoekt, met de vraag of ze daar naar verwachting tegen die tijd iemand nodig hebben.

Ik heb gesolliciteerd op een functie die me heel leuk lijkt en die niet snel meer op mn pad gaat komen.

Maar er zijn al een heleboel collega’s weggegaan afgelopen jaar dus denk echt dat ze het me niet in dank gaan afnemen als ik ook nog wegga.

Maar een aantal oudere collega’s zeiden wel dat ik voor mezelf moet kiezen en niet voor het team.

Ahrg ik kan dit niet aan, zo spannend

Voor een keer luisteren naar je (oudere) collega’s. Je zit daar voor jezelf en niet om je baas tevreden te stellen. Als er zoveel verloop is dan zegt dat vaak ook wel iets over het bedrijf. Dus als het je een leukere functie lijkt gewoon aannemen mochten ze je willen hebben. :blush:

4 likes

Ja, gewoon gaan voor die nieuwe baan! Jij voelt nu loyaliteit naar je team/werkgever, maar als er omgekeerd wat zou gebeuren, dan voelt het bedrijf die loyaliteit naar jou echt niet. Als het een goede kans is voor jezelf en iets wat je echt wilt, zeker proberen!

1 like

Ik heb gesolliciteerd bij een gemeente (traineeship), maar ik krijg pas de 15e te horen of ik door ben naar de selectiedag. Man, ik wil dit zooo graag. Ben nu al zenuwachtig over de uitslag. :roll_eyes:

Is er iemand hier uit het onderwijs weggegaan en nu werkzaam in een andere sector? En wil je daar iets over vertellen?

Ik heb een loonsvoorstel gekregen maar ik vind het niet in verhouding staan met de jobinhoud en verantwoordelijkheden die ik zou hebben.
Ik heb dit proberen te verwoorden om in de mail terug naar hen te sturen:

Alinea waarin ik zeg dat ik het te weinig vind

De uiteenzetting van de functieinhoud doorheen de verschillende gesprekken betekenen voor mij een stap vooruit naar zowel jobinhoud en verantwoordelijkheden tegenover de functie die ik momenteel vervul bij [huidige bedrijf].
In die zin zijn sommige elementen uit het voorstel bij benadering gelijkaardig als de voorwaarden die ik momenteel bij mijn job bij [huidige bedrijf] heb.

Deze stap zal voor mij in alle opzichten een (bewuste) sprong in het diepe zijn. In dit kader zijn de voorgestelde arbeidsvoorwaarden nog niet binnen de verwachtingen die ik me bij een functie met deze jobinhoud en verantwoordelijkheden had gesteld.
Indien gewenst bezorg ik graag een volledige oplijsting van mijn huidige loonpakket om dit als verder uitgangspunt te nemen.

Of is dit onbeleefd?

@Jeg ?

Ik zou de alinea qua tekst nog wel een keer doorlopen, want volgens mij kloppen sommige woorden en vervoegingen niet. Wat inhoud betreft vind ik het prima (niet onbeleefd) maar ik zou misschien wel iets noemen van, dat je sowieso wel over het salaris wil gaan praten. Met die laatste zin lijkt het (mijns inziens) een beetje alsof je nog wat vrijblijvend bent over de verhoging van het salaris. Door de woorden ‘Indien gewenst’ denk ik.

Als je al weet wat je ongeveer wilt verdienen, kun je dat ook alvast noemen. Iets van ‘Gezien mijn eerdere takenpakket en werkervaringen ben ik van mening dat een salaris tussen de … en … meer passend is.’ En dan hoog inzetten zodat een iets lager bedrag ook nog oké voor je is.

Ik snap dat je het onbeleefd vind maar eigenlijk is het onbeleefd van hen om je te weinig te betalen. En nee heb je, ja kun je krijgen. Jammer genoeg moeten we als werknemers echt ons mond open trekken om beloond te worden…

2 likes

Ja je hebt gelijk over de zinsbouw! Had die zin al een stuk of 5 keer herschreven en uiteindelijk wordt het 1 warboel :smile:
Klopt inderdaad over dat het langs hun kant ook als onbeleefd kan worden gezien. Ik heb een aantal keer gevraagd waar de functie zich situeert in het organigram en daar is dit voorstel gewoon niet naar verhouding mee.
Ik ga denk ik als bijlage een lijstje voegen met daarin wat concrete bedragen/punten naar wat mijn verwachtingen zijn. Het gaat nl. niet enkel om het bruto maandsalaris maar ook randvoorwaarden zoals welke auto, onkostenvergoeding etc.
Bedankt voor je tips, geeft wat moed om toch voor mezelf (en m’n portemonnee :stuck_out_tongue: ) op te komen!

2 likes