Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb de kans gekregen om intern te solliciteren voor een teamleider-positie en er is mij gevraagd om donderdag een korte presentatie te maken waarin ik toelicht hoe ik de afdeling zou willen aansturen, wat mijn sterke en mijn minder sterke punten zijn, waar de directie mij eventueel bij kan helpen en wat ik anders zal doen en wat ik laat zoals het is. Ik heb al een deel op papier staan maar vind het vrij lastig om in te schatten welke toonzetting de presentatie behoord te zijn. Ik werk bij een relatief klein bedrijf waar we gewoon de directie tutoyeren, bij de voornaam aanspreken en leuk en informeel mee omgaan. Ik ben dan ook een beetje zoekende of ik mijn presentatie dan ook redelijk informeel houd of dat er toch van mij verwacht wordt dat het redelijk formeel zal zijn. Ik zal er een bepaalde middenweg in moeten vinden, denk ik.

1 like

Ik denk dat het eerder om de uitstraling van jouw leidinggevende capaciteiten gaat dan om het gebruik van je/u.
Zeker als bij jullie al een informele sfeer heerst in het bedrijf gaan ze het misschien als onnatuurlijk percipiëren als je ineens formeel gaat doen.
Succes!!

Yesss, ik ben door naar de tweede ronde! Welke vragen hebben jullie bij de tweede ronde gekregen?

Iemand ervaring met een sollicitatiegesprek in de vorm van speeddates? Dus dat je meerdere korte gesprekken hebt met verschillende mensen.

Ik heb vandaag een volgende ronde van een sollicitatie gesprek, maar ik weet dus sinds een weekje pas dat ik studie vertraging heb en niet full time kan starten wanneer het bedrijf zou willen. Deze afspraak stond al voordat ik het wist. Heb nu wel het idee dat ik voor niks naar dit gesprek ga, en ik vind het best wel eng om te zeggen dat ik studie vertraging heb en dus geen diploma heb wanneer zij willen dat ik begin, en ik denk dat het dan gewoon wordt afgekapt want volgens mij zijn ze best wel streng en mag je alleen beginnen met een diploma. Maar ik vind het dus een beetje spannend om dit te vermelden. Heeft iemand tips hiervoor? Zal ik het meteen aan het begin van het gesprek zeggen, of pas aan het einde?

Ik zou misschien telefonisch overleggen met ze. Dat geeft (vind ik dan) de indruk dat je graag eerlijk wilt zijn en is misschien ook minder spannend dan face to face tijdens het gesprek. En dan heb je ook niet het gevoel dat je voor niks naar het gesprek bent gekomen.

2 likes

Hm zou dat niet te laat zijn om het telefonisch te bespreken? Vanmiddag heb ik het gesprek al, had ik dat dan niet al eerder telefonisch moeten overleggen?

Ik zou nu inderdaad ook nog bellen. Beter dan dat je het aan tafel doet. Je kunt zeggen dat je het pas net hebt gehoord, je hoeft niet in te gaan op de details want dat is het punt niet. Ik zou het als recruiter fijner vinden als je belt zodat we samen kunnen beoordelen of een f2f gesprek daar waardevol voor is, dan dat we allebei tijd verspillen (incl reistijd voor jou).

3 likes

idd wat @Violet_Hill zegt! Tijdsverspilling is vaak een hele grote irritatiefactor bij bedrijven. Het geeft sowieso een goede indruk dat je rekening houdt met hun ‘kostbare’ tijd!

2 likes

Heb ik wel eens gehad, wat wil je erover weten?

Ik heb gebeld en ze vonden het niet erg, dus het gesprek kan gewoon doorgaan! Thanks voor het advies!

7 likes

Haha ja ik ben vooral heel benieuwd hoe diepgaand die vragen nou zullen zijn. Want ik zit nu al die standaard-sollicitatievragen voor te bereiden, maar vraag me af of ze daar ĂŒberhaupt aan toekomen.

Ik heb dit ook een keer gehad, maar toen was het wel een situatie waarbij mijn gesprekspartners voor de speeddates van tevoren niks over mij wisten en geen cv hadden gezien. Dus misschien niet helemaal te vergelijken met wat jij krijgt. Ze wisten alleen dat ik de eerste selectierondes was doorgekomen dus in principe wel voldeed aan de eisen. Ik moest mezelf eerst kort pitchen en vervolgens kreeg ik vragen. Deze liepen echt heel erg uiteen, van de standaard vragen tot vragen over mijn scriptie, wat mijn grootste blunder was, of ik in eigen woorden een bepaalde vakterm kon uitleggen en wat mijn hobby’s zijn. Sommige ‘dates’ gingen diep op 1 onderwerp in, anderen bleven redelijk oppervlakkig. Dus ik kan niet echt een eenduidig antwoord geven.

Zou in ieder geval een kort stukje voorbereiden waarin je jezelf voorstelt, uitlegt waarom je gesolliciteerd hebt op de functie en waarom dat je hiervoor geschikt bent want ik denk dat de meeste gesprekspartners wel zullen vragen om jezelf kort voor te stellen. Weet je ongeveer met wie je de speeddates hebt? Ik vond de gesprekken wat interactiever dan een normaal sollicitatiegesprek, dus het is misschien ook handig om alvast wat wedervragen te bedenken. Bijvoorbeeld hoe hun loopbaan er uit heeft gezien en hoe ze terecht zijn gekomen in de functie die ze nu hebben, wat ze verwachten van nieuwe werknemers en wat ze het interessantst vinden aan het werk waar ze nu mee bezig zijn.

En het kan sowieso geen kwaad om de standaard sollicitatievragen voor te bereiden, dit komt altijd van pas. Heel veel succes!

1 like

Heel erg bedankt! Stelt me weer wat gerust :blush:

1 like

Ik kom hier even binnen vallen met een vraag over mijn contract
 Ik ben net aangenomen ergens (soort ICT functie) en heb een contract gekregen maar er staat in dat de aard van de functie vraagt om af en toe extra werkzaamheden te verrichten en dat er in de avond en op zaterdagen werkzaamheden verricht dienen te worden.

Eh. How about no? Ik word gewoon aangenomen voor 32 uur en ik heb er nog iets anders naast dus ik zit er Ă©cht niet op te wachten om 's avonds en/of zaterdagen te werken. Als het eens per jaar eens voorkomt a la, maar als het al zo in het contract staat? Daarnaast vind ik mijn loon echt niet hoog genoeg om dit soort grappen dan uit te halen.

Mag ik dit gewoon weigeren? Tijdens mijn gesprekken is hier ook nooit iets over gezegd en ik ben bang dat als ik nu teken dat het elke week is ‘ja maar ja he je mag niet weigeren want het staat in je contract’. Ik kom net uit een burn out en wil nu echt wel op mijn strepen gaan staan eigenlijk

Je hebt dus nog niet getekend? Dan zou ik het aankaarten en zeggen dat je erdoor verrast bent omdat dit niet eerder ter sprake is gekomen. Aan hun reactie kun je dan wel inschatten of het iets is dat vaak voorkomt of iets dat in de standaard arbeidsovereenkomst staat terwijl het niet op jou van toepassing is. In het laatste geval kun je best vragen om het artikel te schrappen denk ik?

Oh ja, dat is wel een goede manier ja, door te zeggen dat ik ‘verrast’ ben. Dankjewel! Ze gaven aan dat het contract door hun jurist is opgesteld dus misschien is het inderdaad wel iets standaards
 Ik ben natuurlijk best beried om incidenteel eens over te werken maar als het er al zo staat dan krijg ik meteen een afwijzend paniekerig gevoel :sweat_smile:

Ik denk ongeveer een week?

1 like

Als ze je bellen om te zeggen dat je bent aangenomen, dan zou ik gewoon iets zeggen als: ‘Wat leuk! Ik wil wel graag even melden dat ik voor de komende weken inmiddels wat plannen heb gemaakt’ ofzo, dan ben je gelijk eerlijk en kunnen ze zelf bepalen wat ze daarmee doen. Vind niet dat ze van jou kunnen verwachten dat jij alleen maar op de bank zit te wachten op het verlossende telefoontje en niets met je dagen doet. Zeker als het gesprek al een tijdje geleden is.

2 likes

Gewoon doen, zeker als het een vacature is in je werkveld, waar je veel kan leren of die goed staat op je CV! Bellen en interesse tonen kan nooit kwaad denk ik :slight_smile:

Ben ook benieuwd of je uiteindelijk nog gebeld bent?

1 like