Sollicitatietopic (Deel 1)

Zitten ook adresgegevens bij! Okee, ik ga echt schrappen dan. Maar zo lastig, want vind alles belangrijk :see_no_evil:

Dan zou ik die adresgegevens weghalen! Ik zette die er nooit bij. En ik plakte sowieso altijd de tekst direct in de mail en dan met cv als bijlage.

2 likes

O goede tip! Dankjewel.

1 like

Heb je een bijbaan waar je misschien tijdelijk langer zou kunnen werken om toch inkomen te hebben? Of een tijdelijke baan in de horeca of iets dergelijks aannemen tot je wat hebt gevonden?

Misschien hebben we dezelfde studie gedaan, ik herken het deel dat er weinig vacatures zijn in bepaalde regio’s en mijn studie was ook gericht op 1 specifiek deel van de gezondheidszorg. Mijn studie was maar in 1 stad in NL te volgen :wink: Je mag me altijd een PB sturen, misschien kan ik je verder helpen!

1 like

Is verhuizen een optie? Ik ben zelf in februari afgestudeerd en sollicitatieprocessen kunnen soms echt lang duren. Als ik je verhaal zo hoor zou ik voor nu een bijbaantje zoeken (evt gerelateerd aan een functie waar je naar wilt overstappen) en dan voor jezelf gaan bepalen wat je nu precies wilt en wat je vervolgstappen worden.

1 like

Als jullie niet aan een bepaalde eis uit de vacature voldoen, benoemen jullie dit dan in een brief? Als in “ik heb geen ervaring met X, maar Y lijkt er best op en dat kan ik goed”. Ik ben zelf geneigd het niet te noemen, al heb ik wel een argument in m’n hoofd voor een eventueel sollicitatiegesprek.

Ik heb de vorige keer dat ik solliciteerde alleen gesolliciteerd op functies die heel anders waren dan wat ik al had gedaan, dus dan benoemde ik wel dat ik geen specifieke ervaring had, maar dan wel meteen met de skills die ik wel heb die relevant zouden zijn voor de functie. Maar als het 1 dingetje is in een lijst en je wel alle andere dingen hebt zou ik het niet benoemen en tot een eventueel sollicitatiegesprek bewaren (als ze er dan überhaupt naar vragen).

2 likes

Ugh, ik kreeg net een mailtje met een afwijzing en ik ben er eigenlijk echt verdrietig om? Zo stom! Na een lange tijd reizen, ben ik terug thuis en ik ben best in de war met wat voor baan ik wil. Alle jobs waar ik aangenomen was, heb ik uiteindelijk afgewezen omdat het toch niet goed voelde of niet uitdagend genoeg leek. Nu had ik eindelijk een baan gezien waarvan ik helemaal overtuigd ben, word ik afgewezen. :disappointed:

Moet hier even aan wennen, want heb op werkvlak weinig afwijzingen gehad en ik wéét dat het normaal is maar het voelt echt kut. Wil echt in het eerste vliegtuig stappen en gewoon weer gaan reizen :disappointed_relieved:

@Enim Ik begrijp dat dat nu echt heel zuur voelt! Hopelijk komt er binnenkort iets anders op je pad!

Wat voor foto hebben jullie op je cv en LinkedIn? Ik heb er nu een foeilelijke foto opstaan, maar het is de enige professionele foto die ik heb. Ik wil heel graag een mooie foto, maar ja om nou €100+ daarvoor te gaan betalen…

Kun je niet een familielid/vriend een goede foto laten maken waarbij je tegen een witte achtergrond staat?

@Enim oh dat is balen! Hopelijk vind je snel iets waar je ook van overtuigd bent!

Heb mijn vriend al 100x gevraagd, maar die heeft zijn camera’s inmiddels verkocht. Ken verder niet echt mensen met een camera helaas.

Je kan ook wel een prima foto met een telefoon maken :wink: Als het geheel er gewoon netjes uitziet en je hebt een beetje goed (dag)licht, ziet niemand op Linkedin of het met een camera of met een telefoon gemaakt is. Het is toch een vrij kleine foto die je kan plaatsen, het hoeft niet uitvergroot te worden dus dat kan ook prima met een telefoon. Ik vind dat professioneler dan sommige vakantiefoto’s die ik soms voorbij zie komen bij mensen

Hoe bereiden jullie je normaal gesproken voor op een sollicitatiegesprek? Ik had er gisteren één waar ik me een volledige dag op had voorbereid. Ik moest o.a. een rapport doorlezen en daarover een presentatie geven, dus dat kostte natuurlijk wel wat voorbereidingstijd. Maar ik zoek bijvoorbeeld ook altijd op wie de interviewers zijn en of we overlappende expertise hebben zodat ik dat subtiel ter sprake kan brengen :smile: Volgens mijn vrienden is dit niet normaal haha, dus ben wel benieuwd hoe jullie dit doen?

(Het was wel de moeite waard trouwens, werd uitgenodigd voor de 2e ronde :smile:)

Ik heb nu 2 sollicitatiegesprekken gehad en neem me altijd voor me goed voor te bereiden, maar het enige wat ik doe is de website en social media doorlopen. En dan maar hopen dat mijn persoonlijkheid het voor me doet haha.

Ik ben door mijn recruiter gebeld nav mijn 1e gesprek van vorige week. Het bedrijf is nog steeds positief over mij, maar ze willen andere gesprekken afwachten. Vind dit zo stom, neem mij gewoon aan.

1 like

Ik neem meestal de website goed door (visie, doelstellingen, structuur vh bedrijf etc) en alle social media kanalen. Daarnaast Google ik het bedrijf vaak zodat ik via nieuwsberichten (als die er zijn) goed op de hoogte ben van wat er speelt. Ennnn oja ik werk in de zorg dus ik neem meestal ook de jaarverslagen grondig door!

2 likes

Dat van die nieuwsberichten is een goede tip, dank je!

Ik wel ja. “Ik ben mij ervan bewust dat jullie op zoek zijn naar een kandidaat met XYZ, iets waar ik niet aan voldoe. Toch wil ik graag reageren, gezien mijn yaddayadda die hier naar mijn mening op aansluit.”

1 like

Ik heb mijn cv gemaakt met canva, daar staan wel leuke dingen op.

1 like

Ik heb een baan :tada: of ja een traineeship van 5 maanden zonder baangarantie haha :joy:
Maar ik ben superblij, het is heel relevant bij mijn opleiding en echt een gave kans.

Ik had vorige maand begin van de maand 2 gesprekken gehad bij een bedrijf, supergoed gevoel over, alles ging heel snel (binnen een week had ik de brief gestuurd en 2 gesprekken gehad) dus ik dacht dat kan niet meer missen. Maar toch niet geworden en daar was ik best verbaasd over eigenlijk, ik had echt een goed gevoel en naar wat ik zo kon zien zij ook.
Maar achteraf moet ik misschien maar blij zijn, anders had ik nu in een dilemma gezeten tussen een nieuwe baan die ik net zou hebben gehad of het traineeship gaan doen.

17 likes

Ja @Monstertruck ik gebruik tegenwoordig ook Canva. Is graties en ik vond het heel even uitvogelen maar dan kun je er wel leuke dingen mee maken.

1 like