Sollicitatietopic #2

ja dat is top toch, als dat kan! (van je buurman)
zou idd uitkijken met grotere leugens zoals reizen en ziekte omdat je daar misschien vragen over krijgt. een oude onbeduidende baan boeit niemand wat.

misschien voelt het ff ongemakkelijk om te liegen maar ik vind in dit geval je privacy en frisse start echt veel belangrijker.

2 likes

Inderdaad die frisse start ja, even niet gezien worden als ggz patiënt :sweat_smile:

1 like

Mijn vriend heeft dit gehad tussen het behalen van z’n uni diploma en z’n huidige baan. Er is naar gevraagd maar toen heeft hij gezegd dat hij tijd nodig had om na te denken wat hij wilde (ondanks dat de reden ook psychische problemen waren). In principe heeft hij er niet over gelogen maar meer wat info weggelaten. Het was bij hem 1 jaar.

3 likes

precies. geeft je ook weer vertrouwen in jezelf als iedereen gewoon de jij ziet waar jij voor kiest om te zijn en te laten zien :heartbeat:

2 likes

Ik ben zelf 2 jaar werkloos geweest door psychische ziekte, maar heb in periodes dat ik iets meer energie had wel een paar dingen gedaan. 2 kleine cursussen (1 van 2 dagen in augustus en 1 online cursus waar ik veel te lang de tijd voor heb genomen) en 2 vrijwilligersbaantjes. Die baantjes deed ik 2 dagen in de maand, maar wel gedurende 8 en 5 maanden lang, dus ik heb het gewoon zo ingevuld op m’n cv:

‘Baan waarin ik ziek werd’ - tot juni 2011
‘Vrijwilligerswerk 1’ - oktober tot mei 2012
‘Cursus 1’ - augustus 2012
‘Vrijwilligerswerk 2’ - augustus tot december 2012
‘Cursus 2’ - februari tot april 2013

In juni 2013 heb ik weer een baan gevonden.
Geen woord gelogen, nooit een vraag over gehad bij sollicitatie daarna. Lijkt alsof ik 2 jaar gevuld heb en heb die dingen ook echt gedaan, maar ik heb zeker de ruimte gehad om te herstellen en ziek te zijn. Overigens raad ik wel aan om echt zoiets te doen als het je enigzins lukt tijdens je ziekte, mij bracht het wel echt veel in m’n herstel ook al waren het geen hele dagvullende dingen (had ik echt niet gered ook).

4 likes

Dankjullie wel allemaal voor het meedenken :heart:

3 likes

Ik weet niet wat ik zou zeggen maar een goede vriend van me heeft iets soortgelijks gehad en heeft gezegd dat hij die jaren niet heeft gewerkt omdat hij bezig was met crypto traden en dat dat toen zijn ‘werk’ was. Het heeft goed uitgepakt want het bedrijf was er zelfs van onder de indruk haha

1 like

Haha kan ik ook proberen, maar ik werk in de zorg :joy:
Is wel heel ver van m’n bed show

Genoeg tips en adviezen gekregen, maar is het geen optie om het gat in je cv te verklaren met “ik ben een tijdje ziek geweest” punt. Zo ben je toch eerlijk, maar hoef je niet gedetailleerd te praten over de aard van je ziek zijn. Wellicht is dit voor een werkgever voldoende, mogen ze uberhaupt vragen naar het precieze hoe en wat tijdens een sollicitatie?

2 likes

Vind ik geen gek advies, waarschijnlijk zullen ze dan aan iets lichamelijke denken.
Allen ik werk dus in de zorg, dus misschien dat dat in m’n nadeel kan werken.
Maar heb echt super tips gekregen, dus heb er alle vertrouwen in

1 like

Weet iemand hoe je kunt voorkomen dat connecties zien dat je een certificaat toevoegd op Linkedin?

Ik ben momenteel aan het orienteren naar een andere baan en heb twee trainingen gedaan binnen het vakgebied waar in ik de nieuwe baan zoek. Ik wil die certificaten toevoegen aan Linkedin, zodat werkgevers zien dat ik die kennis heb als ze mijn profiel bekijken. Ik wil alleen niet dat mijn huidige werkgever of collega’s zien dat ik die trainingen momenteel aan het doen ben, omdat die helemaal niet relevant zijn voor mn huidige functie en ze dan zouden kunnen denken dat ik aan het solliciteren ben.

Voor zover ik weet voeg je certificaten toe aan je profiel, zonder dat je dat post als update die in mensen hun timeline verschijnt.

Je collega’s kunnen het uiteraard wel zien als ze jouw profiel bekijken.

Bij Education heb je een vinkje ‘notify your network’, dan kun je dus kiezen of je het wil posten. Maar bij Licenses en Certificaten doe je dat per definitie niet.

2 likes

En aanvulling, je kunt via je Settings & Privacy ook nog je default instellen.

1 like

Ik ben niet door een interne procedure gekomen wegens teveel goede kandidaten. Nu staat er een soortgelijk iets open, maar dan heb je gesprek met dezelfde man. Hij was heel aardig hoor, maar ik durf niet te solliciteren omdat ik bang ben dat ik dan bij voorbaat kansloos ben of dat hij denkt nou die meid reageert ook op alles

4 likes

Als het soortgelijk is, solliciteer je toch niet ‘op alles’? Gewoon doen! Wat maakt het uit wat die man eventueel denkt, als jij die baan wil dan wil je hem

4 likes

In mijn vakgebied zijn alleen maar fulltime vacatures te vinden :cry: Zijn daar nog tips voor? gewoon reageren? in het eventuele gesprek toelichten dat ik parttime wil werken of in de sollicitatiebrief al?

@baron Zou wel reageren, Ik zou je gewoon zien als doorzetter/ enthousiast.

1 like

Ik heb in mijn motivatie aangegeven voor hoeveel uur ik beschikbaar ben. Misschien denken ze dan: nope, liever iemand fulltime (prima, even goede vrienden), maar ik ben nu ook al een paar keer alsnog uitgenodigd voor een gesprek. Zit nog volop in die gesprekken dus kan niet zeggen of het uiteindelijk succes gaat hebben, maar ik heb tot nu toe niet het idee dat fulltime of niet een dealbreaker is voor ze.

Ligt misschien ook wel een de branche hoor. Ik verbaas me er namelijk ook over dat ik met 36 weken zwanger zijn nu op sollicitategesprekken zit terwijl ze weten dat ik pas over een paar maanden beschikbaar ben, maar er is (gelukkig) veel vraag naar mensen nu in mijn werkveld.

1 like

Het ligt denk ik ook wel eraan hoe veel uur je wilt werken. Heb ook wel eens op fulltime functies gereageerd en bij de gesprekken zelf aangegeven dat ik liever 32 of 9x4 werkte en daar werd mee ingestemd bij 2 bedrijven.

Ik heb twee hele leuke vacatures gevonden en ik wil daar heel graag op solliciteren, maar ik twijfel of ik in het Engels of Nederlands moet solliciteren omdat de vacatureteksten dus Engels zijn. Het zijn beide internationale bedrijven, maar de vacature is voor de Nederlandse tak van het bedrijf waar gewoon Nederlands wordt gesproken.

Ik twijfel omdat het redactiefuncties zijn dus het lijkt mij belangrijk dat ik een goede Nederlandse motivatiebrief schrijf. En ik wil het ook best in het Engels doen, maar ik ben bang dat dat niet 100% foutloos gaat zijn en ik het daardoor voor mezelf verpest.

Wat zouden jullie doen?

Lastig! Weet je of de leidinggevende engels of nederlandstalig is? Het is misschien ook geen gek idee om even te bellen naar de HR afdeling om het te vragen. Dat je zegt: ik wil graag dat de brief past bij de taal die de lezers hebben, dus zal ik ‘m in het engels of nederlands doen (of allebei)?

Het kan denk ik sowieso geen kwaad om hem in het NLs Ă©n Engels te doen, maar dat is wat meer werk wel

3 likes