Sollicitatietopic #2

Nee, want ik ‘ken’ de HR medewerker die mij belde en waarmee ik het gesprek had. Dus lijkt mij dan stug dat je zo’n verwisseling maakt. Maar schoot ook wel door mijn hoofd.

Ik ga in ieder geval LinkedIn goed in de gaten houden om te kijken wie ze dan wel hebben aangenomen!

Ik zou niet afwachten maar al laten weten dat je het gesprek onprofessioneel vond en je je terugtrekt!! Sorry hoor maar what the fuck, wat denken ze wel niet.

5 likes

Ja, ik! Bij het tweede gesprek was het zichtbaar (eerste gesprek kon ik het nog goed verbergen - lange procedure). Zelf toen ook genoemd en ben ook aangenomen. Ze reageerden trouwens echt heel prettig, wat voor mij omgekeerd gelijk wat liet zien over sfeer en type organisatie.

Laat je er niet door tegenhouden, zou ik zeggen!

1 like

Nou ja, het is in ieder geval zo aantoonbaar niet waar dat je het helemaal naast je neer kunt leggen. Het slaat gewoon nergens op. Maar ik zou ook boos zijn hoor, en het moeilijk los kunnen laten.

Er zal heus wel een andere reden achter zitten waarom ze jou niet nemen die ze niet willen uitspreken (waarschijnlijk omdat ze de persoon die ze wel nemen heel graag willen maar dat niet echt kunnen verantwoorden, bijvoorbeeld omdat ze die al kennen) maar wel heel dom van ze dat ze zo’n aantoonbaar onjuist excuus geven.

1 like

Ik heb een uitnodiging voor een gesprek gekregen via de mail. Nu twijfel ik over of ik er op moet reageren. Het is gewoon een aankondiging van ‘uit zoveel sollicitaties hebben we zoveel mensen geselecteerd, waaronder jij. Het gesprek vind plaats op dag-tijd-plaats met de volgende corona maatregelen.’ Ben super blij dat ze mij uitnodigen uiteraard. Maar zou niet verder komen dan een Bedankt voor de uitnodiging, ik kijk er naar uit o.i.d.

Reageer jij op een uitnodigingsmail?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Meer dan dat is ook niet nodig toch? Ik zou het erg raar vinden om geen bevestiging te sturen dat je het bericht ontvangen hebt en komt.

5 likes

Ja precies, het is goed om even te bevestigen dat je op dat moment kunt! Dat is voor het bedrijf ook fijn.

4 likes

En @soleado oke, dan stuur ik het. Voelt inderdaad ook wel gek om niet te reageren en heb dat in het verleden ook altijd wel gedaan, maar het voelt dan een beetje alsof het te summier is? Man ik ben echt helemaal uit dit gebeuren en maak me overal druk om :expressionless:

1 like

Nee hoor, dat is niet te summier! Ik zet er meestal wel in dat ik het heel leuk vind dat ik een uitnodiging heb gekregen oid.

1 like

Mijn situatie is niet helemaal t zelfde. Ik ben denk ik een dag na (of op de dag, who knows) mijn sollicitatie zwanger geraakt. 1 dag na het tekenen van het contract kwam ik erachter. Toen ik begon met werken was ik 2 maanden zwanger. Dus na 1 maand werken heb ik verteld dat ik zwanger was. Vond dat heel eng, maar kreeg alleen maar fijne reacties!!!

Ik werk in het onderwijs en door de zomervakantie was mijn verlof 6 maanden. Ben nu net 1 maand weer terug en alles is echt prima gegaan.

Ik zou gewoon solliciteren en het niet vertellen. Dat komt later allemaal wel. Veel succes!!!

Ik heb het afgelopen jaar 5+ keer per week gesolliciteerd ivm bijstand.

Heb nu een stage waarvoor mijn sollicitatieplicht tijdelijk is komen te vervallen.

Nu voor het eerste een brief kunnen versturen waar ik echt rustig de tijd voor heb kunnen nemen. Ik wil de baan ook echt graag. Duimen maar! Ben iig al zo superblij dat ik eens op een relaxte manier kan solliciteren

20 likes

Ik had daarjuist een sollicitatiegesprek bij een onderwijsorganisatie. Ik had vooraf mijn twijfels over de functie, maar ben toch gegaan. Het was een heel fijn gesprek en al mijn twijfels bleken onterecht. Ze gaven ook heel positieve feedback op de opdracht die ik had gemaakt. Ik had dus wel een positief gevoel bij het gesprek, maar eigenlijk was het wel een heel kort gesprek. Ze hebben bijvoorbeeld helemaal niet doorgevraagd over waarom ik weg wil bij mijn huidige job. Nu ben ik dus constant aan het overdenken of dat nu juist een goed of een slecht teken is…
Edit: 5 minuten na het posten van dit bericht werd ik gebeld: ik heb de job!!!

22 likes

Ha! Nou mijn bericht was eigenlijk al te laat :slight_smile: maar ik vind het goed dat ze daar niet op doorvragen, dat gaat ze geen reet aan namelijk haha.

2 likes

Aaa, ik heb morgen mijn allereerste sollicitatiegesprek voor een grotemensenbaan :nerd_face:. Ook nog eens bij mijn droombaan! Ik heb alleen echt geen idee wat ik moet verwachten qua vragen en wat gangbaar is voor een eerste gesprek. Lastig wel hoor!

9 likes

Gewoon je een beetje inlezen, in je hoofd alvast de antwoorden bedenken van de meest standaard vragen (googlebaar), kleding klaarleggen en meer kan je niet doen. Succes!

1 like

Tip: schrijf wat je wil vertellen alvast op door middel van de STARR methode. Zo weet je zeker dat je alles vertelt wat je wil vertellen. Heel veel succes

1 like

Ik overweeg een brief te sturen naar een bedrijf in BE voor ook een functie daar. Heb verder nog geen ervaring met de arbeidsmarkt daar ofzo, dus zijn er bepaalde verschillen met de NLse markt of (ongeschreven) regels waarmee ik het best rekening kan houden zodat ik niet bij voorbaat al afgeschreven word door iets wat ik had kunnen voorkomen? Haha

Ik zou het niet aanraden :joy:
Ik woon zelf in BE en werk hier dus ook, maar mijn ervaring is helaas dat de lonen véél lager liggen en veel organisaties vrij ouderwets zijn qua opleidingsmogelijkheden, hiërarchie, thuiswerken, etcetera. Uiteraard zijn er uitzonderingen hoor! Ik werk zelf in de sociale/zorg/onderwijs sector, ik weet natuurlijk niet hoe het in andere sectoren is.
Als je het toch graag wil proberen, zou ik in elk geval aanraden om het vrij formeel te houden, maar verder denk ik dat je qua brief wel dezelfde stijl kan gebruiken als in NL.

1 like

Zo spannend! hoe is t gegaan?

Ik bereid zelf altijd voor op deze manier:

  1. informatie zoeken over het bedrijf en de sector. Ik maak altijd een korte samenvatting voor mezelf en leer dat uit mijn hoofd.
  2. ik heb een document met antwoorden op de meeste standaardvragen. Vragen zoals: vertel iets over jezelf? Wat kun je goed? Wat kun je niet goed? Wat is je belangrijkste verwezenlijking in jouw vorige job? Waarom ben jij de beste kandidaat voor deze functie? Ik pas mijn antwoorden aan die specifieke vacature. Het is inderdaad heel handig om je antwoorden te formuleren volgens de STARR methode zoals @Hectometer al zei.
  3. In de vacature staan meestal welke competenties ze zoeken, zoals flexibiliteit, communicatief zijn, leidinggevende capaciteiten, etc. Uit mijn eigen ervaring als recruiter weet ik dat de bovenste meestal het allerbelangrijkste zijn. Ik maak altijd een lijst een concreet voorbeeld voor elke competentie. Dat kunnen ook voorbeelden uit mijn privé leven zijn. Bijvoorbeeld: ze vragen iemand die goed activiteiten kan organiseren, dan kan ik ook als voorbeeld geven dat ik al 3x ceremoniemeester ben geweest op een bruiloft en dat ik in mijn vriendengroep altijd degene ben die alles organiseert.

Het is best wel wat werk, maar dit heeft mij al zo vaak geholpen! Ik ga hierdoor met zoveel meer zelfvertrouwen het gesprek in

1 like

Wat daarnaast ook goed werkt is de vragen die jij hebt opschrijven :slight_smile: dat wekt interesse en zo kun je ook meer te weten komen over het bedrijf en of zij wel echt bij jou passen.

3 likes