Sollicitatietopic #2

Nou wat een grote onzin dit. Ik solliciteer ergens voor een thuiswerkfunctie. Maar je moet 90 minuten met ov op t hoofdkantoor zijn. Wat van station tot station lukt. Maar blijkbaar niet als hijt intikt. T is een fuckin thuiswerkfunctie vanuit een andere locatie. Hoe dan.

Heb gebeld en mag op gesprek komen. Ze waren net iedereen aan het bellen :thumbsup:

2 likes

Vorige week 2 sollicitatiebrieven gestuurd, vandaag gehoord dat ik bij allebei op gesprek mag komen. Helaas wel allebei op dezelfde dag, gaat heftig worden
 maar dit is al heel positief nieuws :grin:

6 likes

haha, timing! En gefeliciteerd :).


ik ben nu inmiddels een half jaar druk aan het solliciteren maar ik vind het allemaal zĂł lang duren. Nu heb ik twee sollicitaties gehad waar ik op tweede gesprek mag, maar dat is dan bij beide 1,5 maanden later dan het eerste gesprek. Ik kan me amper nog een voorstelling maken hoe het bedrijf was en heb inmiddels alweer bij heel veel andere dingen gesolliciteerd die me ook leuk lijken. Bij een heb ik al een tweede gesprek gehad en tot nu toe was een tweede gesprek altijd gewoon een bevestiging maar nu bleek er ook nog een derde en vierde gesprek te zijn. :crazy_face:

Morgen een tweede gesprek en ze willen de arbeidsvoorwaarden bespreken maar dat bedrijf lijkt me gewoon “wel prima” maar staat wel onderaan mijn lijstje. Dan ga ik mezelf helemaal gek maken of ik dat wel of niet wil? Dus ik ga sowieso aangeven dat ik nog even wil nadenken omdat ik nog iets anders heb lopen. Echt even een klaagpost haha. Maar zo irritant als dingen lang duren, ik altijd zo twijfel en dingen door elkaar lopen.

1 like

Heeft er iemand ervaring met zwanger solliciteren? ik heb zojuist een brief gemaakt voor zo’n leuke functie, maar ik durf niet te solliciteren.
Moet ik wel of niet vertellen dat ik zwanger ben? Zo niet, wanneer dan wel.

Ik vind het lastig :frowning:

1 like

Gewoon solliciteren, niet vertellen :slight_smile: gaat ze zeker nu echt nog niks aan, als het wat wordt zie je het dan wel! En als ze je zwanger niet willen hebben verdienen ze je ook niet-zwanger niet.

3 likes

Gewoon doen! Ik heb 't verteld aan 't einde van m’n tweede gesprek toen de wederzijdse interesse wel duidelijk was. Eerste gesprek was digitaal. Tweede gesprek had ik een colbertje aan wat m’n buik wel een beetje verdoezelde. Ik ben met 28 weken aangenomen!

3 likes

Doen! Mijn moeder heeft twee keer iemand aangenomen die in het tweede trimester zat. Als je de meest geschikte kandidaat bent, zien ze dat ook.

2 likes

jeetje het lijkt erop dat ik nu ook een tweede baan heb. Ik weet nu even niet wat ik moet kiezen. De tweede baan is uitdagender, spannender en ook wel prestigieuzer, verdient ook meer maar de eerste baan is in mijn woonplaats en maar 32 uur in plaats van fulltime. Echt even lastig dit moet maar even met mezelf in beraad.

kan die tweede op termijn ook niet in 32?

1 like

Ik zou vooral afgaan op de baan waar jij je het beste bij voelt, los van de uren (als dat financieel haalbaar voor je is natuurlijk)!

ik weet niet zeker of deze functie in 32 uur kan. Door mijn woonsituatie ben ik in de gelukkige omstandigheid dat het salaris niet zoveel uitmaakt. Het scheelt in totaal 450 euro netto. Maar het gaat eigenlijk meer om kansrijkheid versus belastbaarheid. Vind het sowieso ook wel lastig om straks weer iemand teleur te moeten stellen.

1 like

Als je maar zorgt dat jij dat zelf niet bent, want de recruiters of HR personeel kunnen dat prima aan, dat hoort bij hun baan!
Juist heel goed dat je in zo’n luxepositie zit, daar mag je ook van genieten en profiteren. Succes!

4 likes

Ik heb deze week een aantal sollicitatiegesprekken gehad en bij Ă©Ă©n van die gesprekken werd gevraagd naar mijn psychische gezondheid. Voelde me een beetje overvallen erdoor en ik weet ook niet of dat zomaar gevraagd ÂŽmagÂŽ worden. Ik heb nu ook gewoon met ja geantwoord maar ja, wat is psychisch gezond? Ik zie eens per maand een psycholoog en heb loop in het dagelijks leven tegen wat dingen aan, maar niet per se dingen die me belemmeren in mijn werk. Het gaat ook om een kantoorfunctie dus geen mentaal/fysiek uitputtend beroep of zo.
Het ging echt zo:
“Verder nog belangrijke dingen die ik van je moet weten?”
“Nee ik geloof het niet.”
“Ben je gevaccineerd?”
“Ja ik ben gevaccineerd.”
“En verder? Gewoon gezond en zo?”
“Ja ik ben gezond.”
“Ook mentaal?”
“Ja.”

Nou ja geen idee wat ik met dit bericht wil haha, ik heb er gewoon een beetje een nare nasmaak aan overgehouden maar ik weet niet of dat terecht is of dat ik er gewoon te zwaar aan til.

3 likes

Ik vind dit echt heeeeeeel erg raar
 Dit mogen ze ook helemaal niet vragen? Weet natuurlijk niet in wat voor situatie je zit qua baan zoeken etc., maar als je enigszins een keuze hebt zou ik persoonlijk wel echt ernstig twijfelen of ik voor een werkgever wil werken die bij een sollicitatie al alle grenzen overgaat.

25 likes

Ik zit gelukkig in een hele luxe positie: ik heb een vast contract en een hele leuke baan (iets mindere werkomstandigheden) en ben rustig aan het solliciteren op banen die me Ă©cht heel leuk lijken. Ik vind het ook heel raar, het gesprek was verder heel leuk en ontspannen en de functie lijkt me ook heel erg leuk en toen kwam dit ineens zo uit de lucht vallen. Ik wacht eerst maar even af of ik ĂŒberhaupt een positief bericht krijg, maar misschien ga ik hier sowieso nog wel een bericht over sturen?

Ik ben echt zo gefrustreerd en vooral beledigd. Sollicitatiegesprek gehad voor vergelijkbare functie als dat ik nu heb, maar dan bij een veel kleiner bedrijf. Dus minder verantwoordelijkheden. Ik zou zelfs durven zeggen dat deze vacature makkelijker is qua werkzaamheden en lager is qua niveau. Ik heb 10 jaar werkervaring in deze functie en vakgebied. Er werkt bij dat bedrijf nog iemand in dezelfde functie en je zou dus samen met haar de werkzaamheden gaan uitvoeren. Zij heeft veel minder ervaring dan ik. In de vacature stond dat ze iemand zochten met 3 jaar ervaring.

Ik ben het niet geworden want volgens hun: zou ik niet genoeg gewicht aan de tafel brengen, te weinig ervaring hebben en de andere collega niet goed kunnen ondersteunen want ze hadden echt iemand nodig die net zo goed was als haar. Ik was ‘te licht’.

Toen ze belden en dit zeiden stond ik gewoon met m’n mond vol tanden. Ik herken mij echt 100% niet in deze reactie. Ik heb direct ook een oud collega van gebeld die mij goed kent: joh, ben ik nu idioot of zij, herken jij dit in mij?

Het gesprek verliep ook hartstikke goed, ik was totaal niet zenuwachtig en kon overal goed antwoord op geven. Sterker nog ik overwoog om zelf de functie te gaan weigeren als ik hem kreeg, omdat ik de functie te laag vond.

1 like

Heeel raar inderdaad, al die vragen mogen echt absoluut niet gesteld worden en zo wel mag je erover liegen. Maar zoals @quarterlife ook al zegt zouden dit echt red flags zijn voor mij en hoef ik daar echt niet te werken als ze dit vragen

1 like

Lol denk dat ze “je bent overgekwalificeerd en we schijten in onze broek dat het niet uitdagend genoeg voor je is en je snel weer verder gaat kijken” verkeerd hebben gespeld (wat ook altijd een fucking stomme non-reden is om mensen mee af te wijzen trouwens).

2 likes

Hebben ze niet de verkeerde gebeld dan ???

2 likes