Skate & Roll

Heb een nieuw schroefje voor mijn skeelers gehaald bij Collard in Utrecht, echt chill dat daar iemand werkt die weet hoe je skeelers moet onderhouden enzo! Ik doe altijd maar wat en kon de hele tijd geen skeelerwinkel in de buurt vinden (had mijn paar online besteld). Heb nou ook een veel betere steeksleutel (stiftsleutel? hex?) om de wieltjes eraf te halen, zo’n L vormig dingetje dat ik eerst had (en mijn schroefje verneukt had) raadde hij ook af. Wou dat ik dit eerder wist! Lekker geskeelerd langs de Vecht ook.

3 likes

M’n Moxi lolly’s komen volgende week binnen :star_struck: zo benieuwd, naar hoe ze skaten. Sowieso betere bushings en wielen helpen al enorm veel met de vooruitgang. Alleen damn you regen.,

3 likes

Aawh wat fijn, dan kan je nog de hele zomer op je nieuwe skaten skaten.
Inderdaad nieuwe wielen maken zo een verschil. Ik heb veel meer balans en controle over mijn skates.

2 likes

Goed om te horen. Ik ga eerst nog even verder op mijn RIO rolschaatsen. Mocht ik over paar maanden nog steeds rolschaatsen ga ik pas investeren in een wat duurder paar.

Gisteren hebben @batallador en ik een grappige draai onder de knie gekregen.

afbeelding

Welke moves zijn nog meer leuk voor beginners om te leren?

6 likes

Jooo ik heb gewoon met andere mensen gerolschaatst vanavond. Ben behoorlijk sociaal award dus dit was zo’n overwinning. Ik deed trouwens na wat tips ook een open book/close the book transitie? Heel cool :partying_face:

7 likes

Ik verkoop mijn skeelers + bescherming + helm omdat ik ze toch bijna nooit gebruik en nu liggen ze maar een beetje te verstoffen. Het is maat 39 en voor een paar tientjes mogen ze weg. Ze zijn hebben wel wat gebruikerssporen maar het is goed kwaliteit dus ze zijn nog in goede staat! Mocht iemand interesse hebben dan kan ik morgen wat foto’s sturen. Ophalen in omgeving DH, of ik wil het evt opsturen maar dan moet ik ook een extra grote doos kopen dus dan wordt het alles bij elkaar wel duur misschien!

1 like

Wat goed!
Ik merk dat het bij mij goed lukt als iemand achter mij gaat rolschaatsen en ik over mijn schouder naar die persoon kijk, dan draait mijn heup/been vanzelf mee.
Dus als ik via rechts wil omdraaien, dan rolschaatst de persoon links achter mij, ik kijk over mijn rechterschouder naar die persoon en dan draait m’n been mee en sta ik opeens achterstevoren. :partying_face:
Merk bij mezelf dat ik via links veel makkelijker draai dan via rechts.

1 like

Ik ben in maart gevallen met mijn rolschaatsen en heb toen mijn pols gebroken, ondanks de bescherming die ik droeg. Ik ben eigenlijk ook helemaal niet hard gevallen, maar dat terzijde :stuck_out_tongue:

Ik had toen deze beschermers aan: Fila Skate Beschermingsset 3-Pack - Skates | SkatePro

Ik ben stilaan klaar om opnieuw te beginnen rolschaatsen, maar ik heb dus nieuwe bescherming nodig. Wat kunnen jullie me aanraden? Ik zou graag nooit meer iets breken vanaf nu, zeker niet bij zo’n lichte val :'D

Is dit type beschermers (Triple Eight Hired Hands Wristguards - Polsbeschermers Skates) beter of net slechter?

Die onderste zijn zeker veel beter en zelf zou ik die wel aanraden door de spalken die erin zitten.
Ik heb zelf nogal gevoelige polsen en heb er eentje een keer zwaar gekneusd na een val met beschermers zoals die bovenste. Heb daarna ook geïnvesteerd in beschermers met spalken en ben er nog steeds heel blij mee. Ze hebben eerst mijn pols ondersteund tijdens de genezing en daarna ben ik een paar keer hard gevallen zonder pijn te hebben.

1 like

Dankjewel voor je reactie! Just to be sure: wat bedoel je precies met spalken?

Ik ben aan het kijken op deze pagina (Skate Polsbeschermers - Koop inline skate polsbeschermers ) maar zie even door het bos de bomen niet meer. Ik wil gerust investeren in duurdere beschermers als dat mijn kans op opnieuw mijn pols breken vermindert.

Precies dat waar je aan moet denken bij een spalk. In de beschermers zitten harde kunststof spalken verwerkt die over je pols lopen. Daardoor kan deze niet dubbelklappen. Je verliest dus wel aan bewegingsvrijheid in je handen.

Ik vond het ook moeilijk om te kiezen. Ik ben uiteindelijk voor een middenprijs gegaan met het idee dat ik sowieso nieuwe nodig had en het dan niet erg zou zijn als ik er niet aan kon wennen. Deze (alleen dus niet getest na een breuk):

1 like

Even m’n nieuwe moxi’s showen. Omg wat zit die schoen lekker. :smiling_face_with_three_hearts: Kan niet wachten om te gaan rijden. Skateleash is door @Nimy gemaakt.

12 likes

Zou je die tips willen delen? :grimacing: Ik probeer die ook te leren maar krijg hem nog niet goed voor elkaar!

1 like

Zoek naar Dirty School of Skate op Youtube. Zij heeft een goede uitleg gemaakt.

@batallador Laat je niet afschrikken door valverhalen hoor. Zorg gewoon voor goede bescherming en leer daarnaast ook hoe te vallen. Over vallen is het eerder in het topic ook gegaan en ik denk dat Dirty hier ook wel filmpjes over heeft.
Vallen kan je ook met de fiets, van de trap of over een rondslingerende sok

1 like

Ja die instructie volg ik (probeer ik te volgen) maar het lukt nog niet! Als ik m’n lichaam draai krijg ik m’n voeten nog niet goed mee ofzo, en heb los de beweging met de voeten geoefend maar alles combineren klikt nog niet.

Heb ze toevallig vandaag nog een stuk losser gedraaid! Maakte inderdaad weer wat dingen makkelijker maar niet deze helaas :sweat_smile:

2 likes

Ik snap je, ik was erbij toen @flalamingo viel en ben ook half getraumatiseerd haha. Ze verloor haar evenwicht, viel achterwaarts en zette uit reflex haar handen op de grond, waardoor ze dus haar pols brak. Ik heb intussen veel filmpjes gekeken, o.a. van queergirlstraightskates.

Beste tip is goed door je knieën gaan, als je dan toch valt dan ben je al dicht bij de grond. En als je je evenwicht verliest, strek je armen recht voor je uit zoals Superman. Zo balanceer je terug, en als je toch valt beland je alleszins niet op je polsen. Door je armen te strekken en je knieën te buigen zal je wss ook voorover vallen ipv achterover, wat goed is want je bescherming zit ook vooraan je lichaam

2 likes

Het is inderdaad ook even oefenen tot je die klik voelt. Wat bij mij wel hielp is armen uitstrekken en mee te bewegen. En niet vanuit stilstand oefenen, maar zachtjes rollend

1 like

Oef, het is behoorlijk pittig haha. Ik vond het in elk geval fijn om m’n hak te gebruiken om de draai te maken, in plaats van de hele voet. Je kan het ook met je toe of je toestop doen. Wat je zelf prettig vindt.

Verder is het je gewicht verplaatsen. Eerst op je voorste been waar je omheen draait. En zodra je de andere kant opgaat verplaats je je gewicht naar het andere been. Dat lukt mij ook nog niet helemaal goed. Nu blijf ik nog opzij staan. :sweat_smile:

1 like