Skate & Roll

Ik heb als kind veel geskeelerd en ik heb als tiener 2 jaar op kunstschaatsen gezeten waar ik toen heel veel geleerd had. Toen ik mijn rolschaatsen kreeg kon ik daardoor sommige dingen vanaf dag 1 al. Ik kon vooruit, achteruit en bijvoorbeeld achteruit in een cirkel beentje om. En transitie van voor naar achter.

Dus dat scheelt wel! Verder heb ik inderdaad heel veel filmpjes gekeken en heb ik een skate insta waarop ik gerust de hele dag naar andere kan kijken. En samen met anderen rolschaatsen, dan voel je je minder beschaamd en kan je van elkaar leren!

Maar ik moet zelf ook nog veel leren hoor!

Ik keek trouwens thuis de filmpjes en dan ging ik daarna buiten oefenen.

Oja en vergeten: gewoon heel veel oefenen! Mijn eerste keer skatepark viel ik elke keer op mijn kont.

3 likes

Dezelfde vriendin van m mijn vorige post over de prijs: ‘O, best duur.’
Wilde echt de post van @Echo citeren, haha. Niet gedaan, misschien als ze door blijft gaan. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik heb vandaag een rondje van 10 kilometer geskeelerd. Door de mist was de weg/het asfalt hier wel vochtig en daardoor slipte ik af en toe weg.

Ik skeeler trouwens in trui en een flexibele broek. Dit keer had ik zo’n poptrash pantalon aan.

Ik heb deze trouwens:

Foto

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/90209961_2797361673717560_9036507415784194048_o.jpg?_nc_cat=103&ccb=3&_nc_sid=9267fe&_nc_ohc=QMWLwf-q-18AX_G-Ql7&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=c570f0ccbb3190e1c95184b251765eae&oe=60618CC9

4 likes

Hebben jullie nog tips voor transitie? Ik kijk de hele tijd filmpjes en probeer het na te doen, maar toch lukt het niet zo strak.

Vaak focus je je heel erg op je voeten maar vergeet niet dat je draait door je heupen en schouders. Kijk niet naar je voeten maar naar waar je heen wilt, je voeten volgen.

1 like

Ah ja fair! Op skatepro en onlineskateshop hebben we wel aardig wat rolschaatswielen, maar je kan het natuurlijk altijd proberen met skateboardwielen!

@Mario De video’s van Dirty School of Skate en oefenen oefenen oefenen! En niet te langzaam gaan, het lijkt minder eng maar je staat ook al heel snel zo goed als stil waardoor het juist lastiger wordt

Ja dirty school kijk ik dus idd altijd, maar mijn draai wordt heel groot op de een of andere manier. Ligt dat echt aan meer oefenen?

Oeh dat zou ik zo niet durven zeggen, @Echo misschien?

1 like

Welke techniek gebruik je ?

Volgens mij is de " open and close the book" heeft meest gebruikt zoals dit:

Soms hebben mensen moeite met stap 2 als je geen flexibiele heupen hebt. Als dat het is kan je als je niet skate stretch oefeningen doen. Bij deze techniek helpt het soms ook als je je armen uitsteekt en meebeweegt. Omdat je dan vooral bij de laatste stap je schouder goed meedraait. Een beetje op deze manier: https://www.wikihow.com/images/thumb/c/cc/Roller-Skate-Backwards-Step-5.jpg/v4-460px-Roller-Skate-Backwards-Step-5.jpg.webp

Je kan ook proberen in plaats van een stapje te zetten een “pivot” te doen. Dan maak je de draai door met je eerste voet op je hiel om te draaien. Dus in plaats van je voet echt op te tillen komen dan alleen de voorste 2 wielen van de grond. Ik hoop dat je het snapt, het is zo lastig in woorden uit te leggen!

En heb je al geprobeerd linksom en rechtsom? Iedereen heeft meestal 1 kant waarop alles makkelijker gaat. En verder gewoon veel oefenen! Transitions is vaak iets wat niet zomaar in 1x lukt!

Ik denk idd dat stap 2 verkeerd gaat. Dat daar mijn voet die nog naar voren hoort te staan al mee draait? Ik hoor haar ook echt in mijn hoofd: gewicht op Ă©Ă©n been, hoofd draait schouder draait heup draait voet en dan gaat het mis.

1 like

Ik denk ook dat het misschien komt doordat je gewicht niet goed verplaatst is naar de voet die je als eerste draait? Ik kan me voorstellen dat je draai dan te groot wordt. Al je gewicht moet op de voet die al gedraaid is. Dit gaat ook echt wel beter met oefenen en als je wat zekerder voelt op je rolschaatsen.

Oh nu je het zegt idd daar heb ik nog nooit aan gedacht. Bedankt voor je tip, neem ik mee de volgende keer dat ik weer ga.

1 like

Vandaag 10 km gerolschaatst. We gingen pas weg rond 15.30u, dus toen was het ook niet meer druk op de dijk. :partying_face:
En ze hadden het fietspad blijkbaar van de winter opnieuw geasfalteerd!! Zo fijn! Het ging echt heel lekker.

Ik merkte dus wel bij mijn nieuwe chaya’s dat aan het einde van mn bewegingen het voelde alsof de wielen persĂ© recht vooruit wilde.
Dus ik rol en zet dus continue af naar de buitenkant, maar zodra ik op het verste punt ben en mijn voet wil optillen om opnieuw afzetten, wiebelt mijn wiel waardoor m’n voet recht komt te staan IPV schuin. (Lastig uitleggen joh).
Als ik gewoon even vaart zet, dan mn voeten naast elkaar en op die manier even uitrol, dat gaan m’n voeten ook uit zichzelf naar rechts toe. Dus er zit gewoon iets niet helemaal lekker bij de wielen/aansluiting op de plaat.

De wielen zitten niet te los of te vast, maar blijkbaar zit er speling in de T stukken waarmee de wielen vastzitten aan de plaat. Niet bij alle 4 de t stukken overigens.
Dus ik heb ze nu iets vaster gedraaid en ben benieuwd of dat gevoel stopt.

Het omcirkelde dus.

Dat zijn de ‘trucks’ toch? Los is meer beweging, vast minder?

1 like

Oh geen idee, ik ben niet thuis in de benamingen van alles. :sweat_smile:
Maar als mijn wielen dus een eigen leven gaan leiden, dan zou ik het daar dus vaster moeten draaien?

Haha dat klinkt logisch, maar ik heb er dus ook geen verstand van hoor :joy: ik roep hier alleen wat ik online geleerd heb. Zouden ze ook niet op alle punten hetzelfde moeten zijn?
Als je op YouTube zoekt op loosen / thighten your trucks, vindt je vast een bruikbaar filmpje.

1 like

Queer Girl Straight Skates wijdt daar in een video wel even aandacht aan (Wat je moet doen als je nieuwe rolschaatsen hetbt).

1 like

Oke heel misschien verander ik mn rolschaatsvoorwaarden :joy:. Fat girl gas moxi had antwoord gegeven op mn reactie op tiktok en zei waarom wachten. Dus als ik deze maand genoeg beweeg mag ik ze als verjaardagscadeau voor mezelf kopen :joy:

9 likes

Klinkt goed! En het zou jammer zijn als je jezelf iets ontzegt waar je misschien heel veel plezier aan gaat hebben!

Zijn er mensen die plaatjes van hun skate outfit willen delen? Ik ben opzoek naar wat inspiratie.

2 likes

Echt koop ze gewoon!! Je hebt er nĂș zin in, je zou er dus nu al plezier van kunnen hebben! En aangezien je blijkbaar meer wilt bewegen, kunnen die rolschaatsen daar toch net bij helpen?

9 likes