Skate & Roll

Oh man, ik heb de afgelopen dagen niks anders gedaan als rolschaatsen gegoogled, reviews gekeken en Instagram uitgepluisd.
Ik wilde eerst Impala’s kopen, niet te duur, mooie hoge schoen en toffe kleuren, maar er zijn een aantal dingen die me tegenstaan (hak die los laat, geen aluminum plaat, stugge schoenen). Toen zag ik een hoop goede dingen over de Chaya’s, maar van de modellen die nu op vooraan zijn, zit mijn kleur er gewoon niet bij.
Toen ontdekte ik Luna Skates. Een Duits merk met nog niet heel veel reviews, maar wat er te vinden is, is positief. Suède look, hoge schoen, aluminium plaat, verstelbare toestop. De prijs ligt daardoor ook hoger. Maar ik denk dat dat hem gaat worden. Nu de kleur nog kiezen. :sweat_smile:

Hij zijn ze niet op voorraad, maar worden ze wel elk moment verwacht. Op de Duitse webshop zijn ze al wel te krijgen.

6 likes

Die zijn mooi :heart_eyes: Alleen volgens mij hebben impalas wel een aluminium plaat. Die ik tegen ben gekomen wel tenminste.

Edit. Shit ben nu op reddit bij de anti impalas terecht gekomen :joy:

1 like

Ik moet ook maar zien hoe lang ik het volhoud. Maar in het ergste geval verkoop ik ze weer. :wink: En 15 kilo mag hier ook minstens wel af, maar ik ga daar niet meer op wachten.

2 likes

Die zijn ook mooi. Ik dacht heel even dat het logo een croissantje was. :smiley:

2 likes

Ik heb mn bubbles en bubbles rem geoefend vandaag en dat ging goed! Bubbles achteruit was nog wel een beetje eng maar vooruit ging steeds beter

2 likes

Hahah ja Google is a trap :joy:
Oh dat scheelt, ik dacht van niet. Vind de look ook echt tof van de impalas. Man, ik blijf twijfelen tot ik 50 ben denk ik.

En @anon42392789 dat zou awesome zijn! Haha :croissant:

1 like

Mijn rolschaatsen zijn van Story Ze zijn vooral goedkoop en ik heb eerlijk gezegd niet gekeken naar de recensies. Waar moeten rolschaatsen zoal aan voldoen?

Mijne zijn van de decathlon, dus ook heel goedkoop. Dacht idd ook eerst maar eens proberen en kijken of ik het leuk vind en dan kan ik altijd nog investeren in een goed paar

Ja zo dacht ik ook. Maar ik ben wel benieuwd waar ik de volgende keer beter op kan letten :blush:

1 like

Ik heb mijn zinnen op deze gezet maar nu lees ik in dit topic dat Impala’s helemaal niet zo chill zijn haha :pleading_face:

Maar goed ik ben beginner en wil dan ook echt niet meer dan 100 euro uitgeven, misschien bak ik er wel helemaal niets van. Maar dit topic heeft me echt enthousiast gemaakt haha, leuk om te lezen allemaal!

6 likes

Deze zijn gaaf!

Pff, een vriendin zit me een beetje belachelijk te maken dat ik rolschaatsen heb gekocht en heeft flauwe opmerkingen. En ook dingen als: ‘Heb je ze nodig dan?’
Zeg ik ook niet als zij het honderdste weetikveelwatje koopt.

Die zien er ook goed uit. En prijs valt mee. En ook leuke. Misschien wat voor @Xiomara.
Al zullen er genoeg mensen zijn die geen last hebben met de impalas

2 likes

Een aluminium plaat is niet per se beter dan een nylon plaat :woman_shrugging:t2:

Het ligt aan de kwaliteit. Al de rolschaatsen die voorbijkomen zijn een beginner instap model dus daar zal gewoon bij allemaal een goedkopere plate onder zitten. Een goedkope aluminium plate kan net zo goed breken.

Ik ken zat mensen die met sunlite (plastic) plates skaten en die zijn er heel blij mee en ze hebben een levenslange garantie. Plastic/nylon is veel lichter en kan je makkelijker je voeten optillen.

Haha, ‘moeten’ is een lastige term. Het gaat vooral om je eigen wensen natuurlijk. Ik heb de afgelopen dagen wat research gedaan, maar echt verstand heb ik er natuurlijk niet van. En zijn hier vast anderen die een hoop meer kunnen vertellen, maar wat ik tot nu toe geleerd heb is:

• een adjustable toestop kan fijn zijn. Dan kun je hem meer opdraaien of uitdraaien naar je wens, passend bij de hoek waarin je hem gebruikt. Bij sommige trucjes kan hij in de weg zitten, dus dan kun je hem wat meer opdraaien. De goedkopere merken hebben vaak een toestop die je niet in hoogte kan aanpassen, enkel vervangen.
  • de plate is bij de goedkopere modellen vaak van een kunstof gemaakt, bij de high end vaker van aluminium. Dat laatste is steviger en duurzamer.
  • sommige schoenen hebben veel voering, anderen veel minder. Zo hoor ik dat de Chaya vaak gelijk lekker zitten, en dat je de Impala’s en Moxi meer in moet lopen/skaten.
  • schoenen met leerlook zijn vaak stugger dan schoenen met een suède look.
  • hoge schoenen geven meer steun aan je enkel, lage schoenen geven meer ruimte als je gekke kunstjes wil doen :crazy_face:
  • de hardheid van de wielen bepaald hoe snel je kan (hardere wielen = sneller) en hoeveel last van ongelijke weg je hebt (zachte wielen = meer schokdemping)

Dit is even wat er nu in me opkomt. Nogmaals, resultaat van twee dagen googlen, dus wellicht is het wat kort door de bocht. So, correct me if I’m wrong!

Edit: mooie aanvulling/nuancering van @Echo hierboven dus :grin:

3 likes

Ik wil hier wel op aanvullen dat goede kwaliteit rolschaatsen gewoon best wel wat kosten omdat er heel veel onderdelen in zitten. De schoen zelf, plates, trucks, wielen, lagers, pivot cups, toe stops etc.

Alles wat onder de €100 ligt zou ik nooit aanraden en is vaak meer een soort speelgoed, vaak met van die keiharde wielen van gewoon plastic waarmee je echt je enkel gaat breken.

Tussen €100-200 zijn beginner rolschaatsen. Natuurlijk zijn hier allemaal dingen die niet perfect zijn. Een goedkopere plate, misschien een toe stop die niet verstelbaar is. Zelf ben ik met zo’n model (Impala) begonnen omdat ik niet zeker wist of ik het wel zou blijven doen. Ik zou aanraden eerst met zo’n soort skate te beginnen en te kijken of het echt iets voor je is en of het geen bevlieging is.

Daarna kan je altijd nog doorstromen naar de betere kwaliteit rolschaatsen. Die ik nu gebruik waren $350 en met alle veranderingen die ik zelf heb gemaakt zit ik dik over de $500. Dan heb je de perfecte rolschaatsen maarja wie begint er zo? (Behalve als je money hebt haha)

3 likes

Ja over het algemeen zal het wel zijn: je krijgt waarvoor je betaald. En gelijk perfecte skates is misschien wat overdreven inderdaad.

Daarom heb ik inderdaad voor niet al te dure gekozen, want ik heb geen idee of ik het over een jaar nog doe. Die toe stop hoeft bv voor mij voorlopig alleen maar vervangbaar te zijn, want ik wil sowieso eerst goed evenwicht op rolschaatsen vinden en er zeker op staan voor ik kunstjes ga doen (als ik dat ooit al ga doen). Wieltjes wil ik er wel af kunnen draaien, want ik wil ze aanpassen met andere wieltjes, maar dat is het ook wel.

1 like

Ja en veel dingen zijn ook pas interessant als je wat meer gevorderd bent. Als je begint zul je dat verschil in plates of lagers niet merken. En vond ik de bolt on toe stop makkelijk en veilig.

Pas toen ik meer gevorderd ben heb ik mijn toe stop korter gedraaid.

Oja en ik wilde zeggen dat ik zelf magnesium plates het beste vindt omdat die lichter zijn dan aluminium maar die zitten nooit standaard op een skate.

Edit: oja en het makkelijkste wat je kan verbeteren aan een goedkope skate: koop fijne wielen en nieuwe lagers, maakt echt verschil. Bones reds zijn goedkope en fijne lagers!

4 likes

Hoe heb jij zo goed leren rolschaatsen? Veel YouTube videos kijken enzo? Of op gevoel, samen met iemand anders

Lijkt me irritant om in een skatepark oid steeds je telefoon erbij te pakken om te kijken hoe iets moet, maar denk ik wel het beste…

Thanks, duidelijk zo! :grin: Dat is wel het fijne aan rolschaatsen, dat je zo makkelijk onderdelen kan vervangen.

1 like