Skate & Roll

Heb vandaag ook weer geoefend maar vind remmen nog wel lastig. Zie ook zoveel verschillende technieken en filmpjes. Had toe stops geprobeerd maar vind die niet zo fijn. Iemand tips voor een beginner om te remmen?

1 like

Heb bij die rechter uit dat filmpje een reactie op insta achter gelaten. Want las op reddit dat je beter kan wachten dat je bmi onder de 30 is. Nou joe dan ben ik over 3 jaar een keer aan de beurt. Maar zij heeft duidelijk ook geen bmi van 30.

Ik heb m’n inline skates opgehaald die ik ooit als impuls heb gekocht (lagen nog bij m’n ouders). Want ik dacht na het schaatsweekend: ik wil dit/skeeleren ook echt weer! Maar man ik had ze net aan en dacht alweer “ik kan dit niet en ik durf dit niet”. Als kind deed ik niet anders trouwens?

Ik ben zooo bangig. En vind het ook lastig om in het park te gaan oefenen. Maar ik wil wel heel graag. Heeft iemand dit ook gehad en zich eroverheen gezet? Ik weet dat het een kwestie van oefenen moet gaan zijn maar het voelt nu al alsof het niet gaat lukken dus zo’n verhaal zou wel helpen denk ik haha.

Ik vind de makkelijkste manier om een bubble te doen en tot stilstand te komen door die niet ‘af te maken’! Weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen haha, snap je wat ik bedoel? Anders zoek ik even een filmpje!

Ja zag dit toevallig net ook in een filmpje! Doe je dit ook als je bijv snel moet stoppen?

Ik kan er inmiddels relatief snel mee tot stilstand komen dus meestal wel! T-stop doe ik ook wel eens maar ben ik iets minder comfortabel mee dus als ik uit reflex stop is het toch meestal een plow stop. Als je echt heel snel wil stoppen is je omdraaien en je toe stops gebruiken denk ik het meest effectief, maar dat is nog best tricky haha

1 like

Ik heb hier ook veel last van gehad. Wat voor mij vooral hielp is mezelf helemaal inpakken met beschermers: helm, pols, knie en elleboog, als je dan valt, valt de schade wel mee. Ik was eerst zo eigenwijs om zonder beschermers te skaten, waardoor ik heel krampachtig op mn skates stond en daardoor juist viel. Nu sta ik veel minder gespannen, waardoor ik ook minder val.

In de wijk waar ik woon liggen veel klinkers, dus ik fiets altijd naar een plek waar ik meteen op asfalt kan skaten.

Bij mij in de buurt zijn een aantal skate routes uitgezet via het knooppunten netwerk. Daar skaten veel volwassenen die dit ook als “corona hobby” hebben, dus voel me daar op mn gemak, omdat ik het gevoel heb dat ik niet uit de toon val. Je zou eens kunnen kijken of er ook zo’n route bij jou in de buurt is.

Maar als laatste geruststelling: het gaat vanzelf beter als je veel meters maakt. Ik maak nu met heel veel plezier lange tochten, terwijl ik een jaar geleden als een bambi op mn skates stond.

5 likes

Ah dank voor deze reactie! Fijn om te horen, de beschermers heb ik ook dus ik denk dat ik maar gewoon een dag in de week moet gaan kiezen om te beginnen met oefenen. Het geeft in ieder geval hoop :blush:

4 likes

Net even heerlijk een end geskeelerd met een vriend. Wind in mn haren :slight_smile: We hadden er alleen even niet aan gedacht dat er geen licht is langs het fietspad hier, dus we hebben een deel in het donker geskate. Maar ik heb het overleefd zonder te vallen! :muscle:t2:

@LunaLovegood Vraagje over de Chaya skates. Hoe is de maat voor jou? Heb je dezelfde maat als je normale schoenen?

3 likes

Ik heb ook rolschaatsen besteld vorige week en vandaag voor het eerst geoefend! Heb dezelfde als @LastYoungRenegade van chaya. Vond het wel spannend hoor voor het eerst naar buiten. Had gelukkig mijn vriend mee want moest eerst een stukje over stoep + steentjesfietspad en dat was veel te oneffen en hobbelig. Dus had ik ondersteuning van hem. Daarna op glad asfalt en dat ging echt bijna gelijk heel goed, ik ben er helemaal blij van geworden! Had wel van tevoren 1x even binnen geoefend, voor het gevoel. En vond het rolschaatsen fijner dan (in mijn kind-herinnering) inline skates omdat ik daarbij altijd met m’n enkels naar binnen stond en daar last van kreeg.

Ik ga ook even verdiepen in de rem methodes nu haha, kon dat vanmiddag alleen door me te laten uitrollen maar dat duurt veeeel te lang.

7 likes

Nice! Leuk dat je er zo van geniet! Ik vind die ook erg tof om te zien. Hoe is het bij jou met de maat? En heb je met deze rolschaatsen genoeg steun voor je enkel?

2 likes

Ik heb normaal 38,5 en van deze maat 40 en die zitten goed! Had op skatepro besteld en daar zat een maattabel waarbij ze aanraden om je voeten op te meten en op basis daarvan heb ik de maat gekozen.
En enkelondersteuning is ook goed, het is een hoge schoen die je met de veters zo strak/los kan trekken als je zelf fijn vindt en de schacht is gevoerd en heel zacht (dus het snijdt helemaal niet oid)

1 like

O, dan hoop ik dat ze mij passen, want ik heb 1 en een halve maar groter besteld dan ik heb. :grimacing: Heb wel mijn voeten opgemeten en dan zou het moeten passen. Heb 41 en 41.5 en heb 42 besteld.

Oh Nice! Ik heb meestal ook 38.5 dus ga ook maar 40 bestellen dan. Wat voor binnenzooltjes zitten er in en kan je die er uit halen?

Ah dank je! Dat is wel een stukje groter dan inderdaad. Ga ik het ook goed opmeten voor ik bestel (als ik er eindelijk uit ben wat ik wil :joy:).

Ik twijfelde heel erg over de maat!
Ik had altijd schoenmaat 40. Na mn zwangerschappen was dat maat 41. Na afvallen zaten schoenen is maat 40 wel weer oké, maar eigenlijk is 40,5 beter.
Ik heb gekozen voor maat 41 voor deze blauwe chaya’s en ze zitten goed. M’n chaya roller derby rolschaatsen heb ik in maat 40 gekocht en dan tintelt de bal van m’n voet wel na een halfuurtje.

Ik heb trouwens m’n voeten op deze manier gemeten en deze tabel gebruikt, omdat hierin staat dat dit voor de chaya Melrose (deluxe) geldt.

2 likes

@LastYoungRenegade denk dat dat ook goed gaat hoor helemaal als je het ook opgemeten had! Zag in de reviews ook veel mensen die op 1 maat groter dan normaal waren uitgekomen!

@Dombo er zitten dunne (2-3mm) standaard zooltjes in en die kunnen er uitgehaald worden.

1 like

Hmmm nu ik deze tabel zie twijfel ik wel weer? Ik heb normaal 38.5/39, heb m’n voeten opgemeten en dan zou ik volgens deze tabel maat 40 moeten nemen. Maar als ik volgens het advies nog een maat groter moet zou ik op 41 uitkomen, dat is wel heel groot denk ik?

Hoe vinden jullie ze vallen qua strakheid trouwens? Ik heb best een hoge wreef en dat is nog wel eens irritant met schoenen komen. Dat ik qua lengte de ene maat nodig heb maar qua breedte/hoogte de grotere maat.

Ooh wat leuk dit topic! Ik ben vorig jaar begonnen met rolschaatsen, maar toen kwam corona en werd het me te druk buiten. Op de een of andere manier ben ik zo bang dat ik val en dat iedereen dat ziet. Ben wel vorige week weer een keer gegaan. Moet echt over die drempel heen.

6 likes

Over vallen, ik keek gisteren dit filmpje. Vond hem best leuk :grin: helpt misschien om iets relaxter over het vallen te denken:

3 likes