Waar zijn ze van?
Deze trui van de H&M. Nu eindelijk een beetje betaalbaar.
Haha ja!
Tv meubel ikea
Lampenstandaard kotter wonen oldenzaal
Lampenkap bol.com
Vaas housewolf
Pampas marktplaats
Heb je hier de link/naam/artikelnummer van? Ging ‘m zoeken in de app maar niet gevonden
Taaltechnisch kan ik hier niet aan wennen
Haha ja snap ik wel
Korte gehaakte trui 0844086001 van de Studio Collection
ik vind het ook ‘jammer’ dat er voor een meervoudsvorm word gekozen vanwege het taaltechnische aspect. Je blijft maar één mens, dus ik snap niet waarom je dan de meervoudsvorm kiest in de persoonlijke voornaamwoorden in plaats van een nieuw (nog niet bestaand enkelvoud), bijvoorbeeld ‘lij’ of zo. Weet iemand toevallig waarom het een meervoud is? Is het omdat iemand zich identificeert met beide genders?
Omdat het er geen andere manier is om non binair uit te drukken. Andere persoonlijk voornaamwoorden zijn binair.
Als je een nieuw (enkelvoudig) voornaamwoord bedenkt toch niet meer? Dan identificeer je niet meer met hij/zij maar met het derde ‘lij’ oid. Ik begrijp dat iemand zich niet comfortabel voelt bij het gebruik van hij of zij en dat uitwijken naar ‘het’ ook een beetje oneerbiedig is, maar ik snap de overstap naar het meervoud niet.
Maar totdat er een nieuw persoonlijk vnw is, is er geen andere keuze dan hen. Het is niet omdat ze zich identificeren met de twee genders die we nu kennen in taal (of wel, kan wel natuurlijk).
@Bakkes ik denk omdat het afgeleid is van het Engelse they/them, waar die constructie wat logischer is. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen in Nederland die een nonbinair voornaamwoord willen gebruiken al een beetje ingeburgerd is en dus een logische stap naar hen. Ik zie ook niet echt voor me wie anders een nieuw woord zou moeten verzinnen, de politiek?
Ik denk dat de nieuwe term zou moeten komen uit de ‘doelgroep’ zelf. Zoals het laatst ging over de term joyfriend (in plaats van boyfriend/girlfriend), gebruikt door een stel van wie de ene non-binair was. Dat hebben zij zelf bedacht (of iig, het is geen officiële term), maar ik las onder andere hier al dat veel mensen het een fijne benaming zouden vinden. Dus er ontstaat wel draagvlak voor dat soort nieuwe termen.
Ik denk dat nieuwe woorden ontstaan doordat iemand er gewoon mee begint en dat dat uiteindelijk wordt opgepakt (anderhalvemetermaatschappij anyone of good-old swaffelen).
In gebruik lijkt een derde enkelvoud me makkelijker en duidelijker dan een bestaand meervoud waardoor je grammaticaal inconsistente zinnen krijgt.
Eindelijk een echt groot plaid gevonden voor op de bank. Hij is maar liefst 2.40m bij 2.20m… Heerlijk met dit soort druilerige dagen.
Nieuwe oorbellen