Show je kasboekje

Maar uiteindelijk moet je deze beide vragen beantwoorden toch? Zonder gemiddelde starterswoning kom je nergens, dus van die verkoopprijs kun je wel uitgaan.

Ik denk dat (mits je bereid bent tot consessies) die gemiddelde verkoopprijs dus niet helpt voor een realistisch beeld. In Utrecht heb je het dan over het midden tussen een woning op de benedenverdieping met tuin in Lombok en een flatwoning in Kanaleneiland/Overvecht. Het verschil tussen die twee is (gok ik) gemiddeld 1,5 ton. Die tweede kan je met veel minimaler spaarwerk dan 80.000 euro en een modaal inkomen net aan kopen, die eerste is volledig onbereikbaar.

Leuk om te lezen wat voor spaarpotje iedereen heeft. Ik heb deze:

• Auto (onderhoud + ooit een nieuwe)
  • De kat (aangemaakt na onvoorziene dierenarts rekening van heb ik jou daar)
  • Vakantie/festival/weekendjes weg
  • Mobiel en laptop (vervangen over x aantal jaar)
  • Kleding

De kleding spaarpot is meer een soort budget rekening waar elke maand een vast bedrag heengaat en als het op is mag ik dus geen kleding meer kopen. Dit werkt voor mij super omdat het heel inzichtelijk is en ik hiervoor veel te veel uitgaf aan kleding.

De rest op een grote hoop voor onvoorziene uitgaven of bijv een keer een meubel kopen.

1 like

Ik wil heel graag een huis kopen met mijn vriend maar we willen voor nieuwbouw gaan wat dan over ongeveer 2 jaar klaar is, hoe deden samenwonende stellen dit? In de zin wat spaar je ongeveer voor je huis en wat heb je dan nou ongeveer daadwerkelijk nodig? Qua geld
En dan heb ik het over nieuwbouw van ongeveer 3,5/4 ton

Misschien is het huizentopic handiger hiervoor?

Ja je hebt helemaal gelijk ik ga hem zo even verplaatsen

Wij wonen nu erg goedkoop. Qua financieen hebben we gezegd: we sparen nu een groot bedrag en de hypotheek daar van af. Dan sparen we maar even 8 maanden wat minder.

1 like

Ik lees weleens dat mensen vinden dat er in dit topic zo veel geld verdiend wordt gemiddeld genomen. Dus ik ben wel benieuwd:

Wat is jouw huidige bruto jaarinkomen op fulltime basis? Dus inclusief vakantiegeld, dertiende maand, bonussen etc alsof je fulltime werkt! EnquĂȘte is anoniem.

• Ik werk niet/heb alleen nog maar een bijbaan
  • 0-10.000
  • 10.000-20.000
  • 20.000-30.000
  • 30.000-40.000
  • 40.000-50.000
  • 50.000-60.000
  • 60.000-70.000
  • 70.000-80.000
  • Meer dan 80.000

0 stemmers

Of dit topic vermijden om die reden

Ik vind het sowieso niet heel sympathiek om deze poll hier te plaatsen als mensen aangeven dat dit topic ze al een rotgevoel geeft. Maar goed, dat betekent niet dat het niet mag natuurlijk. En sowieso zijn er genoeg mensen die expres kutten met dit soort anonieme polls.

Hoezo alsof je fulltime werkt? Ik werk parttime dus wat iemand met mijn werk fulltime op jaarbasis ontvangt zegt niet zo veel over het bedrag wat ik verdien.

7 likes

In: 2100, excl. vakantiegeld voor 36 uur. Dit is m’n eerste baan. Hbo niveau en werk in de sociaaljuridische/financiele sector

Uit:
Huur: 650
Gez rekening: 200 (we wonen niet samen maar hebben een gez. rekening voor boodschappen enz.)
GWL: 125
Auto: 100
Spotify, netflix enz: 30
BSGW: 40
Zorg: 100
Overige boodschappen: 75
Ik krijg m’n telefoon abbo van m’n ouders.

Ik krijg per week betaald en spaar sowieso 100 euro per week. Extraatjes (vakantiegeld, belastingteruggave) doe ik meestal 75% voor de spaarrekening, 25% voor mezelf. Ik maak geen potjes maar heb gewoon 1 grote spaarrekening. Heb het wel geprobeerd maar verlies juist het overzicht door de potjes. Wat overblijft is spending money en als ik merk dat het bedrag op mn lopende rekening oploopt maak ik weer wat over naar de spaarrekening.
Ik ben wel tevreden met m’n situatie als starter

Ah de ‘hier’ had ik op een andere manier gelezen, excuses voor de witte man move

Omdat als de Ă©Ă©n haar salaris op basis van 20 uur gaat invullen en de andere op basis van 40, je complete appels met peren vergelijkt.

Het gemiddelde nu in de poll (momentopname) is 39.650 op jaarbasis. Dat is 3.000 bruto per maand. Dat is best wel een gemiddeld salaris voor HBO/WO (in de forum populatie sterk vertegenwoordigd) met 5-10 jaar werkervaring. Het beeld dat hier enkel extreem hoge inkomens worden verdiend klopt dus niet op basis van de poll. Wil niet zeggen dat ik me het gevoel niet kan voorstellen als je onder het gemiddelde zit, maar ik was gewoon benieuwd of we hier nu inderdaad zo afwijken van het gemiddelde.

Maar de gemiddelde leeftijd op dit forum is 27 dus ik denk dat de meeste mensen nog geen 5-10 jaar werkervaring hebben.

3 likes

Denk niet dat je dit aan de hand van deze poll allemaal kan concluderen. Je hebt geen achtergrondinfo over wie er stemmen, wat zij voor werk doen en met welke opleiding.

1 like

Je kan toch ook niet zo precies een gemiddelde uitrekenen op basis van deze categorieën? Als iemand stemt op een categorie weet je nog niet of diegene hoog of laag in die categorie zit.
Want ik verdien bijv. net boven de 30.000 euro als ik m’n vakantiegeld meereken, dus ik zit in de categorie 30-40.000.

1 like

Ik heb gewoon het gemiddelde genomen. Maar even: ik pretendeer ook helemaal geen wetenschappelijk juist onderzoek met deze pol. Ik was gewoon nieuwsgierig, mijn nieuwsgierigheid is beantwoord. That’s it.

3 likes

Wij hebben het afgelopen jaar veel verbouwd en daarom zijn onze financiĂ«n echt een bende geworden. Al die extra grote maar vooral die kleine uitgaven tussen door maakten het echt onoverzichtelijk en dan hebben we ook nog een wisselend inkomen. Maar ben helemaal geĂŻnspireerd geraakt door de potjes die hier genoemd werden. Dus nou heb ik al die potjes gemaakt en dan het inkomen ook “verdeeld”.

Maar nu de vragen: Als er bijvoorbeeld geld overblijft in het boodschappenpotje of op de vaste lasten boeken jullie dat dan op de spaarrekening of laten jullie dat gewoon staan? En leggen jullie iedere maand hetzelfde in of bekijk je dat iedere maand?
Ben benieuwd of dit werkt, was in ieder geval wel weer even goed om met de neus op de feiten gedrukt te worden. Want jezus wat zonde hoeveel we aan shit hebben uitgegeven de afgelopen tijd.

Ik leg elke maand hetzelfde in, maar heb een vast inkomen. Onverwachte kosten haal ik van mijn ‘grote’ spaarrekening af.
Met boodschappen laat ik het er gewoon op staan, de ene maand komen we prima uit en de andere maand is duurder door een feestje of omdat we dan wasmiddel inslaan bijv.