Show je kasboekje

Dat klinkt mooi, boodschappen geld overhouden! Haha, wij zijn dus van die types die zien als er geld over blijft op de boodschappenrekening automatisch duurder boodschappen gaan doen :joy:

Wij hebben voor elk potje een vast bedrag, behalve voor de ā€˜vakantieā€™ pot. Beetje afhankelijk van hoe groot onze privĆ© uitgaven zijn.

2 likes

Wij werken niet met potjes, maar storten beiden elke maand een vast bedrag op de gezamenlijke rekening. En als dan na een half jaar blijkt dat er geld over blijft, passen we het bedrag dat we maandelijks storten aan.

Mijn vriend en ik storten elke maand een vast bedrag naar de gezamenlijke rekening. Alles wat daar per maand over blijft gaat naar de gezamenlijke spaarrekening voor bijvoorbeeld vakantie of andere grote uitgaves.

Wij proberen wel wat er in onze gezamenlijke pot overblijft per maand naar de spaarrekening door te sluizen ja, maar ik moet er wel bijzeggen dat we de kosten vrij ruim inschatten dus dan blijft er vaker wat over. Soms betekent geld over aan het einde van de maand gewoon lekker uit eten gaan of spontaan iets voor het huis kopen, maar we zijn nu ff wat strenger door financiƫle onzekerheden/dingen waar we echt voor moeten sparen.

Op mijn eigen rekening doe ik het trouwens andersom! Werkt voor mij totaal niet om maar gewoon te sparen wat ik aan het einde van de maand overhoud. Dat is dan bijna niks. Dus zelf maak ik bij mijn maandelijkse inkomsten eerst geld over naar mijn spaarrekening, beetje veel ook, en daar kom ik dan alleen weer aan als het echt niet anders kan. Moet mezelf echt als een klein kind behandelen.

1 like

Die boodschappen, nou dat ik daar zoveel aan uit gaf wist ook niet. En ik vind dat zo zonde want heb er eigenlijk geen plezier van. Dus hoop dat ik het nou met me budget ga redden :stuck_out_tongue:.

@Virago Wij hebben alleen een gezamelijke rekening en spaarrekening. Dus daar pinnen we met zijn tweetjes vanaf en dat maakt het nog onoverzichtelijker :scream:.

@grace Heb de vaste lasten inderdaad ook wat ruimer ingeschat. Wil nu ook even een paar maanden echt streng opletten zodat ik weet wat waarmee we het kunnen redden en of de potjes een beetje reƫel zijn. En sparen doe ik ook begin van de maand, heb eind van de maand nooit geld over. Als ik van te voren denk dan ga ik nog even extra luxe leven :cold_sweat:.

2 likes

Update: ik ben er bijna! Op het moment zit ik op bijna 26k (alleen spaar). Even flexxen want ik ben er erg content mee. :flushed:

14 likes

Wowww nice. Heb het even voor mezelf uitgerekend, maar om dat te halen moet ik elke maand 830ā‚¬ sparen :joy:

1 like

Heb je dan de laatste paar maanden meer dan 3k per maand gespaard? :flushed::scream:

Huh hoe kom je op zoā€™n hoog bedrag uit? I wish! Zo veel komt er niet eens binnen bij mij :sweat_smile:

Vanaf komende maand ga ik wel omhoog in salaris en ik denk dat ik dan 1500 per maand wil gaan sparen. Een snelle rekensom is dan 22 x 1500 tot mijn 30e en dat zou 33k zijn! Dan zit ik inderdaad over de 50k aan spaargeld heen. WOW. Edit: Ik ben low-key op zoek naar een huis dus de kans is klein dat het zo ver komt

Je zegt in die post boven dat je nog 25 maanden 500 euro per maand moet sparen, dat is 12.500 euro, als je nu nog maar 4000 moet heb je dus heel veel gespaard hahaha

1 like

En @Fissa ja ik zat toen op 17,5 als ik mijn eigen post teruglees dus ik heb dan sindsdien 8k gespaard. Gedeeld door 4 is dat dus geen 3k per maand, maar er gaat hier wel veel naar mijn spaarrekening inderdaad. :sweat_smile:

Nee misschien geen 3k maar 2k is alsnog heel erg veel om per maand te sparen

2 likes

Haha ja dat lijkt nu zo maar in mei telde het vakantiegeld extra en deze maand was er een eenmalige bonus uitgekeerd, dus mede daardoor heb ik nu even veel kunnen sparen. Normaal zit ik rond de 1000 per maand denk ik.

Nice! Ik heb door een paar meevallers mijn 15k doel ook al gehaald. Heb het nu gesplitst in potjes waarvoor ik wil gaan sparen.

1 like

Niiice! Wat voor potjes ga je maken?

Vakantie volgend jaar, buffer en uitzet zitten vol. De andere potjes zijn huis kopen en laseren (ogen en/of benen)

1 like

Voor iedereen die zich nu kut arm voelt; ik heb alleen mijn vakantiegeld op de spaarrekening staan en dat ga ik over twee weken stukslaan. Groetjesss.

Wel lekker bezig allemaal. Ik doe het jullie niet na!

48 likes

Ik ā€˜benijdā€™ mensen zoals jou juist. Ik krijg vakantiegeld en het moet naar mijn spaarrekening? Totaal doorgeslagen. Het is niet dat ik er een rekenmachine naastleg maar laten we even zeggen dat als ik 1000 euro aan vkngeld krijg dat ik daar dan 200 daadwerkelijk van mag besteden. Potjes werken ook niet voor mij. Ik kan wel 1000 euro apart zetten in een vakantiepotje maar dan kan ik hem echt niet stukslaan. :neutral_face:

Wat ga je ermee doen trouwens?? :tada:

Humble brag much

Dat ik veel weet te sparen wil niet automatisch zeggen dat ik een gezonde relatie met geld heb. Ik mag iemand echt wel benijden om het feit dat ze haar spaargeld kƔn uitgeven. Ik vind ergens voor kunnen sparen en het daarna ook daadwerkelijk uitgeven een stuk gezonder. Ik vind vakantiegeld krijgen en dat vervolgens niet kunnen uitgeven aan vakanties niet gezond.

Ik weet niet of ik het verder duidelijker kan maken dan zojuist en of je het wil begrijpen maar tl;dr iedereen gaat op een andere manier met zijn geld om en de omgang met geld kan wel degelijk een ā€˜zwaarā€™ onderwerp zijn in iemands leven.

1 like