Die huurprijzen zijn wel echt heel erg zuur. Ik voel me soms ook wel ‘schuldig’, zit met mijn vriend in een sociale huurwoning (eengezinswoning) voor 630 per maand (incl zonnepanelen) en ben dus een echte scheefhuurder omdat wij allebei prima verdienen. Ik zou dit huis ook echt gunnen aan een gezin die het veel minder heeft. Echter is kopen op dit moment ook bijna niet te doen hier
Doorstromen naar vrije sector huur kan ook nog
Ah dat wist ik niet!
Nou ik woon wel in een grote stad en als starter kan je hier bijna niks kopen (vooral niet in je eentje). Maar ik woon gewoon best wel klein dus vandaar dat ik mijn huurprijs zo hoog vind
Ik betaal 780 euro excl g/w/l in het centrum van een grote stad (wel niet heel klein) en veel vrienden en kennissen zijn juist jaloers op mijn huurprijs haha.
Aaaaah netjes!
Dus jouw huurprijs vind ik ook heel redelijk! (tenzij je echt op 8 m2 woont ofzo)
Ik heb ook een (spaar)rekening bij de Rabo met potjes:
- spaarrekening met vriend (geen specifiek doel; als we een gezamenlijke meevaller hebben zetten we het hierop)
- gemeentelijke belastingen
- eigen risico zorgverzekering (wil dit ook gaan gebruiken om zorgverzekering volgend jaar in 1x te betalen en daarna weer als spaarpotje voor het jaar daarna)
- vakantie
- auto (reparaties of wellicht een nieuwe auto ooit)
- buffer
- later
Heb er nu ook allemaal doel-bedragen en data aan gekoppeld zodat ik specifiek kan sparen en als het potje vol is, dat geld aan een ander potje besteden
@popieju ik heb het idee dat wij hetzelfde werk doen haha! Maar ik had dat een keer eerder op het forum en toen was het totaal niet zo
Wat ik trouwens ook een heel goed idee vind (maar zelf helaas nog niet uitgevoerd heb): als je iets duurs koopt zoals een laptop, om dan uit te rekenen hoelang hij ongeveer mee zal gaan en dan het bedrag delen door het aantal maanden. Zo schrijf je eigenlijk je laptop maandelijks af en als ie dan daadwerkelijk kapot gaat na zoveel tijd dan heb je al het geld gespaard om een nieuwe te kopen!
Mijn potjes:
- huis kopen
- auto (spaar altijd voor onderhoud en voor een nieuwe in de toekomst)
- nieuwe fiets
- MacBook
- eigen risico
- vakanties
- kleding
- overig
Ik doe dit inderdaad voor m’n bril. Ik spaar nu iedere maand €25 zodat ik over 2 a 3 jaar weereen nieuwe bril en zonnebril op sterkte kan kopen.
Wat is jou buffer-bedrag voor het vrije spaargeld? Ik wil hetzelfde doen (ben er nog lang niet) maar vind het lastig een bedrag in te schatten
Ah slim! thanks. Nog even sparen dus.
Krijg je ervan als je op je 26ste denkt: ik ga een keer sparen.
Haha ja! Oeehh, wat voor een spaarrekening is dat?
Hou je in het berekenen van die 6000 euro dan rekening met 0 inkomsten? Dus ook geen eventuele WW bij ontslag of bijstand?
Ik heb echt hoge vaste lasten (1800 euro), dus dat zou al meer dan 10k moeten zijn. Maar als ik word ontslagen dan krijg ik wel WW en zou ik me prima mee kunnen redden.
Ik vind 6 maanden ook best wel veel, maar ik heb dan ook een vast contract en een functie waar vanuit werkgevers en vervelende LinkedIn recruiters veel vraag naar is. Dus ik zie mezelf niet zo snel zonder inkomen zitten.
Ik maak inderdaad zodra m’n salaris binnen is meteen een deel over naar m’n spaarrekening. Meestal ook een relatief groot bedrag en dan moet ik vaak tegen het einde van de maand toch wat terugboeken, maar dat helpt voor mij wel. Als ik het bedrag op m’n lopende rekening zie slinken dan ga ik automatisch wat zuiniger aandoen omdat ik het toch wel een stap vind om geld terug te boeken van m’n spaarrekening.
Je hebt dan toch nog ongeveer 500 over? Uitgaven + spending money is 1500 ongeveer, daar zit sparen al bij in zeg je. Maar inkomsten zijn bijna 2000
Spending money bedoel ik mee boodschappen en uitgaan enzo! Dat flexwerk is alleen per uur dus die doe ik op 0 zodat alles wat ik daar werk extra kan sparen! Of snap ik je nu niet goed
Ohhh ik had je bericht gewoon niet goed gelezen, dat je alle inkomsten van baan 2 spaart
https://www.ad.nl/wonen/zoveel-geld-moet-je-sparen-voor-de-aankoop-van-een-eigen-huis~a260718c/?fbclid=IwAR1Z4UtykHnxG12GkCB3Kxfd2l70CamB-8VTN8N1wr30Uey3Jnk_5LY3g-M&referrer=https://www.facebook.com/
Het ligt aan de woonplaats en of je als single een inkomen inbrengt. 5-10% is nog utopisch. Dat wordt nooit een koophuis :’)
56k eigen geld moet je inbrengen als je alleenstaand bent en je wilt een huis van 75m2 in deze stad aankopen. In de gemeente waar ik ben opgegroeid 70k :’) En dat is als je meer dan 36k op jaarbasis verdient. Anders wordt het zo’n 85k en 100k.
Met een studieschuld erbij wordt het helemaal leuk (y)