Show je kasboekje

• samen met vriend: sparen voor huis
  • persoonlijke buffer
  • vakantie
  • zorgverzekering/eigen risico

Eigen buffer heb ik verdeeld over twee spaarrekeningen, het meeste staat bij een andere bank zodat ik het niet zie en er dus van af blijf

1 like

Haha ja ik hou ook echt veel geld over. Koop ook geen kleding, want niemand ziet het toch en wie weet wanneer ik me ooit weer eens fatsoenlijk moet aankleden.
Ik heb hetzelfde als @Brum, nu 2 grote rekeningen waarvan 1 door mn ouders opgezet. Die andere is wel van mezelf en ga ik potjes maken, lijkt me best handig voor mij. :+1:

1 like

Ik heb er best veel haha

• buffer
  • belastingdienst (voor als ik bij aangifte inkomstenbelasting toevallig ooit iets moet terugbetalen)
  • gemeentelijke belastingen (betaal ik in 1x)
  • bril en lenzen
  • auto (apk en reparaties + vast voor een nieuwe auto ooit als deze het begeeft)
  • vakantie
  • interieur (nieuwe meubels enzo)
  • cadeautjes
  • shoppen
  • eigen risico zorg
  • beleggen (is nu nog leeg, maar zou ik in de toekomst mss wel willen doen en dan heb ik een ‘beginnetje’ nodig)
3 likes

Leuk! Ik en mijn vriend hebben wel samen spaardoelen op papier gezet, maar sparen via onze eigen spaarrekeningen. Onderstaande spaarpotjes en doelen zijn alleen op mezelf gebaseerd.

• Koopwoning: status 20.000 euro, doel: zo veel mogelijk (waarschijnlijk is het deze zomer zo ver!)
  • Vakantie Australie: status 1.000, doel: 7.500 over 5 jaar (hier gaat onder andere naast een maandelijks bedrag de helft van mijn jaarlijkse vakantiegeld naartoe vanaf nu)
  • Gouden oorbellen: status 75, doel: 595 over 14 maanden (wanneer ik mijn post-master heb afgerond, treat yourself)
  • Leuke dingen/uitjes: status 410, doel: 1000 per jaareinde (voor weekendjes weg en skitrips e.d.)
  • Skivakantie: status 0, doel: als we een huis kopen 0, kopen we geen huis dan gaan we wel op skivakantie en dan is het doel 800 in maart 2021
  • Beleggen: Op mijn beleggingsrekening heb ik 1000 euro staan, waarvan de helft geinvesteerd is en ik 500 gedurende de komende maanden wil investeren.

Ik weet overigens niet of ik alle doelen ga behalen als we een huis kopen i.v.m. de kosten die daar allemaal bij komen kijken.

5 likes

precies dit! Ik heb wel echt de neiging om te shoppen, maar als ik dan online ga kijken dan denk ik: tja, niemand ziet het toch + heb eigenlijk nog wel voldoende om door te komen. Scheelt zo veel!

Wel zouden zowel mijn vriend als ik deze maanden veel op hotel zitten, waarbij alle kosten door onze werkgever vergoed zouden worden en we dus eigenlijk alleen boodschappen zouden moeten halen in het weekend. Dus wat dat betreft zijn we wel meer kwijt dan gepland, haha

Maar die potjes, doe je dat dan in een bestand op je computer? Of meer in gedachten? Of kun je bij jullie rekeningen spaarpotjes maken?
Ik gooi alles gewoon op één hoop. Altijd al gedaan. Spaar ook niet voor iets concreets maar gewoon “voor als ik het nodig heb”.
Ik heb nu vooral in gedachten: om hogere maandlasten makkelijker te kunnen dragen, meubels kopen, in het najaar hopelijk een vakantie.

Ok! Volgens mij heb ik nog een Rabobank rekening van vroeger die nog bestaat. Misschien kan ik daar wel echt een spaarrekening van maken :thinking:

1 like

Wow knap hoor, al die spaarpotjes. Merken jullie dan ook dat je gemotiveerder bent om te sparen als je een concreet doel hebt?

Ik verdeel het salaris dat ik over heb nu over enerzijds spaarrekening (nu 20000, maar heb een studieschuld van 18000) en beleggingsfondsen (ongeveer 2500 ingevesteerd so far)

Zo doe ik het inderdaad ook. Binnen mijn spaarrekening kan ik verschillende spaarpotje aanmaken voor losse spaardoelen. Ik heb het eens uitgeprobeerd, maar vond het nooit zo prettig. Dan had ik namelijk weer eens wat verkeerd ingeschat of wilde ik toch meer naar een ander potje, en als je eenmaal gaat schuiven met geld dan hebben die potjes ook totaal geen zin. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik vrij gemakkelijk spaar en dus ook ineens ergens geld aan uit kan geven als ik dat wil en nog genoeg spaargeld voor belangrijke zaken/onverwachte uitgaven overhoud. Dat maakt het gemakkelijker om alles op 1 hoop te gooien en maar te zien denk ik.

1 like

Ik heb een spaarpot met een paar maanden noodfonds voor als er niks binnenkomt, daar zit ik het liefst zo min mogelijk aan en daar zet ik ook zo vaak mogelijk beetjes op naast mijn ‘gewone’ sparen. Ik vind het echt een fijn gevoel al dat goed op peil is. Ik heb ook een andere spaarrekening voor een paar grotere concrete uitgaven die eraan zitten te komen. Mijn vriend en ik hebben verder samen een spaarrekening aan onze gezamenlijke rekening gekoppeld, daar storten we elke maand op wat er niet op is gegaan. Dat is voor gezamenlijke (onverwachte) uitgaven en dat is ook nooit superveel geld ofzo.

Ik zou echt willen dat ik jaren eerder begonnen was met goed sparen, maar het lukte me nooit, ook als er wel genoeg binnenkwam. Echt zo stom, ik weet niet waar al dat geld heen is gegaan maar ik had mezelf best een betere buffer kunnen geven :pensive: Het verdween gewoon altijd een beetje, terwijl ik helemaal geen grote dingen deed zoals dure vakanties of grote aankopen. Heb niet van huis uit geleerd om goed met mijn geld op te gaan en krijg het nu pas onder de knie.

2 likes

Komt mijn megalijst, haha:

• Nieuwe computer
  • Nieuwe fiets
  • Verhuizen
  • Een paar reizen die ik wil maken
  • Leuke dingen (vooral voor festivals)
  • zzp-inkomsten
  • Kosten van de zzp-inkomsten (en verder nog wat zzp-inkomstgerelateerde potjes die nu leeg zijn)
  • Medisch (eigen risico, in 1 keer verzekering betalen, ogen laseren)
  • Nieuwe telefoon
  • Tattoo
  • Rijbewijs

En ja, ik hou heel goed zicht op wat er in welk potje zit :slight_smile: Als ik het spaarbedrag heb, zet ik het bedrag uit zodat ik weet: dat geld is binnen.

1 like

Inkomsten 2650 (obv 36 uur excl 13e maand en vakantiegeld, 5 jaar ervaring in de financiële sector, doe ondertussen nog een Master)

Huur 795 (:sob:)
Zorgverzekering 138
Videoland 9
Yoga 24
Dansles 35
Rekening abn 4
Overige verzekeringen 7
Duo 65
Tel 22
Sportify 10
Ov 80
Boodschappen 350
Sparen 750

En de rest aan uitjes/kleding/etc

Betaal je geen g/w/l? Of zit dat bij die 795 in? Ik vind het niet heel veel eerlijk gezegd of ik begrijp de “tranen” niet

4 likes

Haha ik :joy::innocent: nadat ik in 2018 30k in ons koophuis heb gestopt en direct erna een kind heb gebaard en daardoor minder ging werken wil mijn spaarpot niet meer echt groeien :joy: voel me momenteel echt een geldkneus tussen jullie massa spaarders hier :grin:

Ik vind het zonder g/w/l ook totaal niet veel. Zou er zo voor tekenen (ok wel groter dan een bezemkast aub).

Yes inclusief! Vind het alsnog behoorlijk veel voor in mijn eentje maar dat komt omdat ik eerst maar 450 euro betaalde :grin:

Edit: en ik woon ook wel klein dus dan vind ik 795 euro ook best veel

Ik weet niet hoe groot en waar het is maar dat is hartstikke goedkoop. Behalve antikraak betaal dat nergens meer volgens mij.

1 like

Ik heb van 2014 tot 2018 in 2 verschillende particuliere huurwoningen (appartementen met 2 slaapkamers in zuid Holland ) gewoond en betaalde voor de eerste 550 excl g/w/l en de tweede 640 euro incl g/w/l en dat zijn hier wel normale prijzen voor particuliere huur appartementen :woman_shrugging:t3:

Ja het ligt idd een beetje aan de omstandigheden, die staan er niet bij, maar het bedrag op zich lijkt me iets waar veel voor zullen tekenen

Nibud raadt 1/3 aan en daar zit je nog een stuk onder, ik vind het heel netjes!
Lees nu je laatste bericht. Heel erg benieuwd wat de huidige huurprijzen daarvan zijn en of het een grote stad is. De huurprijzen zijn laatste jaren procentueel erg gestegen waardoor je zo per jaar voor zelfde woning in een jaar tijd al €400 meer moet neerleggen.