Er was tot 2014 studiebeurs, van 250-300 euro . De rest moest je (je mocht tot ongeveer 1000 minus het beursbedrag lenen ) bij de overheid lenen per maand, bij elkaar werken, krijgen of als ouders weinig verdienen kreeg je een aanvulling van ongeveer 250 euro. Het collegegeld in Nederland is inmiddels meer dan 2000 per jaar (en stijgt elk jaar) en daar komen alle andere kosten nog bovenop. Sinds 2014 kan je daarnaast alleen nog studiebeurs krijgen als je ouders weinig verdienen, in alle andere gevallen moet je zelf aan het geld komen, of het lenen. Kortom: tenzij je ouders hebt die ruim bijspringen of veel werkt, ben je aan schulden overgeleverd. Je mag daarna wel 35 jaar doen over terugbetaling + uitsteljaren.
Bedankt om het systeem uit te leggen!
Hmm het inschrijvingsgeld in Belgie is ook iets van 980 euro hoor, je krijgt wel verlaging als je een beurs krijgt of bijna-beursstudent bent (dan is het geloof ik nog iets van resp. 200 en 400 euro ofzo, pin me er niet op vast).
Maar dan scheelt dat toch maar ā¬1000 inschrijvingsgeld per jaar met NL? Ik ken maar weinig mensen die ook een studiebeurs krijgen in BelgiĆ« verder (niet dat je dat zomaar tegen iedereen zegt)
Vraag me dus wel af waarin het grote verschil dan zit, als ik die bedragen van 35k lees. Dacht dat jullie misschien wel 5000 inschrijvingsgeld moesten betalen en het daardoor kwam
Klopt, mijn inschrijvingsgeld was inderdaad laag door mān studiebeurs. Denk inderdaad dat niet iedereen dat zomaar zegt, ik ken wel wat mensen met een studiebeurs. Mijn eerste inschrijvingsgeld bedroeg 80 euro (9 jaar geleden), de jaren erna kan ik me niet meer herinneren hoeveel het juist was. Ik denk dat het in BelgiĆ« ook meer als logisch wordt gezien dat ouders de studie betalen? Ik ken niemand die zelf zijn studie, boeken, kamers,ā¦ moest betalen.
Ben het met je eens dat de NL overheid het te rooskleurig schetst, jammer dat ze hun communicatie niet aanpassen nav jouw opmerkingen! Ik vond het ook echt heel irritant bij het afschaffen van de basisbeurs dat ze continu het woord āsociaal leenstelselā gebruikten en dat de overheid niet communiceerde over wat de schuld voor gevolgen heeft voor bijv. je hypotheek. Ik zie mijn broertje ook echt al 3 jaar maximaal lenen alsof het een soort geldboom isā¦
Vanuit overheidswege snap ik heel goed dat ze er niks mee doen. Als je rekenvoorbeelden of situatieschetsen toe voegt. Haal je het idee van āHet is sociaal en voor iedereen gunstigā eraf. Want dat is dit systeem op de lange natuurlijk termijn niet. De politieke steun voor het stelsel brokkelt inmiddels trouwens wel af, dus ik hoop heel erg dat de volgende verkiezingsperiode tot een gunstige coalitie t.o.v leenstelsel leidt.
Leuk dat er weer leven in het topic is!
INKOMSTEN
36 uur, soms een avond of weekenddienst. Overheid
- 2500 salaris netto (ex individueel keuzebudget = 16% van mijn salaris. Kan ik maandelijks laten uitkeren maar doe ik niet, dus ik krijg het in december. Wordt helaas bijna 50% belast)
- 150 onregelmatigheidstoeslagen netto (Kan wat verschillen)
Totaal in = 2650
UITGAVEN
Vaste uitgaven
- 845 huur inclusief GWL
- 11 verzekeringen
- 14 telefoonabonnement
- 6 goed doel
- 15 lenzen
- 13 krant
- 27 internet en tv
Begrote uitgaven
- 50 OV kosten
- 216 boodschappen (op basis van 50 euro pinnen op zaterdag
Vaste spaardoelen
- 32 gemeentelijke belastingen
- 90 zorgpremie (betaal ik jaarlijks)
- 100 vakantie extra
- 500 langetermijn
Totaal uit = 1919
Ik houd dus 731 over.
En dat gaat op aan leuke sociale dingen en kleding. Echt gekkigheid eigenlijk. Ik zou op dat front echt wel zuiniger kunnen leven.
Ik heb wel een studieschuld en die heb ik in een paar jaar meer dan gehalveerd door mijn vakantie geld door te storten naar duo en ook een stukje erfenis daarvoor in te zetten. Ik heb nog 10k te gaan. Ik heb die aflossingspauze ingezet en wil het geld dat anders maandelijks naar duo ging op een beleggersrekening gaan storten.
De 10k die ik nog te gaan heb staat al klaar op mijn spaarrekening dus als de rentes stijgen is er geen probleem en ga ik weer aflossen.
Ik werk 40 uur per week in het basisonderwijs.
Inkomsten
Salaris: ā¬2340,62
Uitgaven
Vaste lasten
Hypotheek: ā¬563,12
VVE: ā¬61,94
Mandeligterrein: ā¬15
G/W/L: ā¬100
Zorgverzekering: ā¬152,58
TV/internet: ā¬62,50
Bioscoopabonnement: ā¬21
Mobiele telefoon: ā¬26,31
Woonverzekering: ā¬10,73
Reisverzekering: ā¬10,78
Totaal: ā¬1023,96
Ik probeer minimaal ā¬600 per maand te sparen en de rest gebruik ik voor boodschappen, uiterlijke verzorging en shoppen.
Inkomsten: 2150 netto voor 36 uur werk. Toen ik hier kwam werken had ik 1 jaar werkervaring
Uitgaven:
Huur incl gwl+internet: 1000
Treinabo: 140
Telefoon: 17
Verzekeringen 115
Lenzen: 16,50
Spotify Netflix Videoland (gedeeld): 14
Volgens deze berekening zou ik maandelijks 847,50 overhouden voor boodschappen en leuke dingen doen en ik moet zeggen dat ik heel weinig hiervan spaarā¦ maar ik leef ook wel vrij extra met veel erop uit gaan.
Alles is op basis van een 2-persoonshuishouden. We gebruiken, als burgerlijk getrouwd stel, een betaal- en spaarrekening.
Netto inkomsten (beiden o.b.v. 32h/w): 5200
Vaste uitgaven:
Hypotheek: 656 (bruto)
G/W/L: 230
Totaalpakket verzekering (huis/auto): 117
Zorgverzekering: 280
Wegenbelasting: 104
Gemeentelijke belastingen: 116.5
Netflix/Ziggo: 64
Sportabboās: 76
Telefoonabboās: 50
FNV: 34.5
Overig: 21.5
Totaal vaste lasten: 1749.5
Variabele lasten:
Boodschappen: 400
Brandstof auto: 150
Restaurants: 120
Uiterlijke verzorging: 150
Kluskosten: 150
Totaal variabel: : 970
Totale uitgaves per maand: circa 2750
Overboeking naar spaarrekening: circa 2000 p/m (enorm luxe natuurlijkā¦)
Edit: sinds een aantal maanden beleggen we en daar maken we 200p/m naar over.
Ik leer hier echt van want ik moest googelen wat dit is. Van de week was ik onregelmatigheidstoeslag aan het googelen, enz.
Haha, ik wist voorheen ook niet wat het was
Ik spaar nu alleen voor een reis na mijn studie
Ik heb nu een grote pot voor āde toekomstā, dus voor een koophuis later, vakanties, grote uitgaven (vorig jaar bijvoorbeeld een nieuwe auto gekocht) etc.
Verder ben ik pas sinds kort begonnen met kleinere potjes, ben niet van plan om honderd potten te maken. Maar heb nu bijvoorbeeld best een hele concrete wens m.b.t. een hobby en daarvoor maak ik dan een potje en spaar ik tot een bepaald bedrag. Voor dat soort dingen vind ik een potje leuk en handig.
Ik spaar elke maand een vast bedrag op mijn grote spaarrekening en een vast bedrag in de potjes. Hou ik aan het einde van de maand nog over, dan spaar ik dat extra op mijn grote spaarrekening.
Wij hebben een grote spaarpot voor aankopen huis (we zijn net in een koopwoning gaan wonen) en sparen hier ook weer voor een later nieuw huis.
Een spaarpot 'āonderhoud huisā zoals voor later kozijnen verven etc.
Een spaarpot āāvakantieāā.
Verder heb ik een privƩ spaarrekening zonder doel. Eerst had ik wel doelen (nieuwe fiets) maar die is inmiddels leeg want nieuwe fiets gekocht haha.
Ik heb eigenlijk twee grote spaarpotjes: een algemene buffer (voor onverwachte uitgaven, mocht ik ooit mijn rijbewijs willen halen, verhuizingskosten, etc.) en een potje voor leuke dingen. Met die tweede mag ik doen wat ik wil, of dat nu kleding of een uitbreiding voor de Sims is. Als ik voor een vakantie spaar maak ik daar meestal nog een apart potje voor, maar daar ben ik nu niet voor aan het sparen.
Daarnaast nog een paar potjes voor grote jaarlijkse kosten, zoals eigen risico, gemeentelijke belastingen, huurtoeslag die ik terug moet betalen, etc. Daar maak ik maandelijks een bedrag naar over.
Wij hebben samen
- algemeen (vooral voor een nieuw huis en eventueel grotere onvoorziene uitgaven): hier halen we in principe nooit iets af
- vakanties
- buffer: voor als we geld tekort komen bij ons boodschappenbudget, kleine klusjes en jaarlijkse uitgaven zoals WOZ belastingen, parkeervergunning etc.
En allebei een eigen spaarrekening voor als je wat groters wilt kopen zoals een nieuwe telefoon
Ik heb nu:
- buffer (betaal ik ook alle saaie stomme niet maandelijkse dingen van, zoals jaarlijkse zorgverzekering, parkeervergunning, gemeentelijke heffingen)
- vakantie (omdat vakantiegeld bij mijn maandelijkse loon zit)
- ālangeā termijn (misschien een huis, studie, of gewoon een reis die ik volgend jaar wil maken)
ik dacht er nog over na meer potjes te maken, maar dan raak ik het overzicht kwijt, dus vind dit wel voldoende
Ik heb niet echt potjes eigenlijk, ik heb wel 2 spaarrekeningen omdat ik er 1 heb overgenomen van mān ouders toen ik 18 werd. Daar kom ik zelden aan, alleen bijvoorbeeld toen ik ging verhuizen en nieuwe meubels wou kopen. Dat potje was echt bedoeld voor ālaterā, dus daar doe ik alleen grote/bijzondere uitgaven van
Mijn eigen rekening doe ik van alles mee, gaat in 1 pot erbij en eraf naar allerlei, zowel vakanties als laptops of wat dan ook. Daar ga ik wel potjes in maken als dat kan, leuk
- Buffer / huis kopen
- Vakantie en wintersport
Grote/dure vakanties en wintersport deed ik eigenlijk altijd met (schoon)familie, dus dit is de eerste keer dat ik echt spaar voor een vakantie. Want met vriendinnen was altijd lowlowlowbudget. Het voelt heel volwassen.
Wat betreft sparen is Corona trouwens echt een uitkomst!
- Ik bespaar ruim ā¬200 aan reiskosten
- Geen kapper, geen tandarts, geen verstandskiezen die worden verwijderd
- Niet uit eten, koffie halen, eten afhalen
- Festivals gaan waarschijnlijk niet door
- De vakantie naar Italiƫ gaat niet door
Elluk nadeel heb zijn voordeel.