Ja, een private lease auto!
Ik heb dit wel aangevraagd, mag volgens mij in totaal echt bijna nog 2 jaar zoiets? Geld wat ik aan duo zou moeten betalen, beleg ik nu en dan spaar ik dat voor later terug betaling (niet versneld).
Ik betaal ook heel langzaam af. Volgens de berekeningen van DUO hoef ik niet eens te betalen, omdat mijn inkomen te laag is.
Ik ben hier duidelijk in de minderheid maar ik los wel versneld af. Ik wil er gewoon graag zo snel mogelijk van af (betaal nu iets meer dan 2 jaar af, het was 34k toen ik begon). Ondanks dat ik weet dat de rente heel gunstig is, het is meer gevoelsmatig dat ik van die studieschuld af wil.
De hypotheekadviseur vroeg overigens ook naar extra aflossingen en heeft daar wel degelijk rekening mee gehouden omdat mijn maandbedrag bij iedere extra aflossing lager wordt.
Het voordeel van een studieschuld icm veel spaargeld is dat je je studieschuld mag aftrekken van je vermogen en dus geen vermogensbelasting hoeft te betalen
En verder wat Lula zegt , ik betaal maandelijks 100 euro en mis dat bijna niet
DUO en hypotheekschuld. Gelukkig geen andere schulden
Bij mān ouders van mān huis
DUO en mān telefoon bij KPN
Ik heb schuld meer opgevat als āleningā want zo moet je een private lease wel meenemen in een maximale hypotheekberekening. En het is ook BKR geregistreerd. Maar als jij het zo zegt denk ik ook: hmm zit wat in ja! @MadameMignon Het was jouw vraag, dus vind jij dat een lease auto een schuld?
Ik had zo ver niet gedacht eerlijk gezegd haha! Net als een telefoonabonnement oid wat iemand anders noemde. Ik zat meer te denken aan onderhandse leningen of van de bank ofzo
Voor degenen met een hypotheek en (studie)schuld. Hebben jullie je schuld gemeld of verzwegen bij de hypotheekaanvraag? Als je de schuld gemeld hebt: wat voor gevolgen had dat voor de hoogte van jouw hypotheek?
Wel gemeld want NHG. Kon ongeveer 1,5 keer mijn oorspronkelijke schuldbedrag minder lenen.
Ik heb geen schuld maar mijn vriend wel en dat hebben we niet gemeld. We konden anders iets van 60k minder krijgen
Moet ik er wel bij vermelden dat we alsnog ver onder onze max hypotheek zitten hoor! Dus in principe hadden we het wel kunnen melden haha
Wij hebben het wel gemeld maar wilden sowieso niet een huis richting onze max hypotheek & er ver onder blijven, dus had geen verdere gevolgen voor ons persoonlijk. Volgens mij ging onze schuld van ons max hypotheek af en dan nog iets meer, zoiets.
Wel gemeld, maar we hebben onze hypotheek uiteindelijk op alleen het inkomen van mijn vriend afgesloten, mijn schuld en korte contract maakten het allemaal lastig om mijn inkomen mee te tellen en zonder lukte het ook.
In het huizentopic staan veel gesprekken hierover! Misschien een tip om te checken
Jeetje die studieschuld, wat een bedragenā¦ Dat bestaat in BelgiĆ« niet. Kost elke studie zoveel? Hebben jullie ook zoiets als studiebeurs? Mijn ouders kregen elk jaar 1500 euro voor boeken, inschrijvingsgeld (100 euro), treinabonnement en dergelijke te betalen en dat was ruimschoots voldoende.
Collegegeld is al iets van ā¬2200 per jaar
In NL is collegegeld 2000 per jaar, veel studenten gaan op kamers wonen (itt belgen die vaker langer thuis blijven wonen toch?) en een kamer kost inmiddels wel minstens 400 euro p/m. OV krijg je wel gratis.
Je kan tot 850 euro p/m lenen van de overheid en dat is de schuld die je dus opbouwt.
Ja inderdaad, ik ben niet op kot (kamers ) geweest. Maar als ik dat wel had gedaan zouden mijn ouders 4000 euro gekregen hebben dus daarmee zou dan ook wel al een deel van de huur mee betaald geweest zijn.