Hahah ik had het bedacht omdat ik het gewoon leuk vond klinken en het als een mooi doel klonk (ook omdat 30 nog even duurt voor mij haha). Maar ik vind het echt leuk dat dit nu een ding wordt. Woehoe FF spaarcluppie
Is 400 ook goed
Ik vind het ook een vet leuk idee, heb nog een eeuwigheid voor mijn dertigste, dus ben een heel spaarplan aan het uitdenken. Wil de lat misschien ook hoger leggen 30k en studieschuldvrij.
Ik ben 31 en begin nu op -35k dus ik vind 4 en een mooie tekening ook goed.
Heel leuk idee! Ik doe ook mee, heb nog anderhalf jaar te gaan tot de 30 en 30k moet met mijn spaartempo gemakkelijk lukken tegen die tijd. Ik denk dat ik ga voor 30k plus het bedrag dat ik aan studieschuld heb (want dat betaal ik niet versneld af). Dat wordt nog wel even aanpoten ben ik bang.
Er is 1 uitzondering: als ik een huis koop, dan gaat al mijn geld in het huis.
Ik wil zoo graag mee doen aan die challenge, maar helaas is de 30 voor mij al te dichtbij. Dus ik ga 20k voor mân 30e verjaardag doen, dat zie ik positiever in!
Mensen met een studieschuld; betalen jullie die versneld af? Want ik wilde er eigenlijk gewoon zo lang over doen als van DUO mag. Maar dat betekent dat ik eigenlijk netto nooit spaargeld zou hebben als je rekening houdt met dat enorme aantal in de min.
Nee joh, volgens mij is het zelfs verstandig uitstel van afbetaling aan te vragen, zodat je in de tussentijd andere dingen met het geld kan doen (investeren, of een huis van kopen, geen drankjes in de kroeg dan). Ik zie duo ook niet als lening, maar als een van mijn vaste lasten.
Wat bedoel je met uitstel van afbetaling? Nadat je 2 jaar nadat je voor het laatst geleend hebt moet gaan afbetalen? Of kun je na 10 jaar (na leenrecht) bijvoorbeeld ook nog zoân uitstel van afbetaling aanvragen?
Ik heb die 2 jaar (zoveel was het volgens mij) namelijk al verbruikt
Je kunt na je aanloopfase (die twee jaar?) nog een keer een aflosvrije periode inlassen: https://duo.nl/particulier/minder-of-niets-aflossen/aflosvrije-periode.jsp
Ok good to know. Maar afbetalen is ook wel weer handiger ivm hypotheek. Maargoed, zaak voor later dit.
Al wilde ik wel net eten bestellen en toen dacht ik aan dit topic en dat ik ook zou moeten sparen
Hebben jullie voor jezelf een potje wat je mag besteden aan eten bestellen/eten onderweg/etentjes?
Al dat DUO gepraat, deed me even inloggen. Ben niet teleurgesteld. Bijna op de helft met aflossen
Ik las toen een keer vlak voor het slapen de email van DUO met âer staat een bericht voor u klaarâ en toen was ik nieuwsgierig wat voor bericht dat dan was. Het hele bedrag dus, wtf hahah werd geen goede nachtrust :â)
Volgens mij rekenen ze voor de hypotheek met je startbedrag van je studieschuld, tenzij je helemaal afbetaald hebt. Dus stimuleert dus niet tot aflossen.
Ik heb zoân app va abn amro waarmee je je uitgaven bij kan houden, daarin heb ik budgetten gesteld voor uit eten, boodschappen, lunch en snacks onderweg. Ik geef daar doorgaans best veel aan uiten het heeft me geholpen die uitgaven onder controle te houden.
Ik heb daar ook wel eens slecht van geslapen maar ik mis het eigenlijk niet eens iedere maand. Tuurlijk, liever op mijn eigen rekening maar vooralsnog te doen. Dus ik zou me er niet te druk om maken als je een baan hebt.
Ja daarom dat ik waarschijnlijk liever alles afbetaal dan aflosvrije tijd inbouw! Maar dan wordt het wel heel Spartaans leven.
Ik ging het ook even uitrekenen, 1.7%. Ach, wie het kleine niet eert.
@Monstertruck Ja ik denk dat als je zo verstandig bent als je een aflosvrije periode inlast om je maandbedrag te kunnen investeren, dat je ook wel een opvangnet hebt mocht je eens zonder inkomen komen te zitten. Een vakantiescharrel deed dat bijvoorbeeld, die was bezig een tweede huis te kopen om te verhuren zodat hij passief inkomen genereerde.
Hebben jullie ook nog ergens anders een schuld (niet hypotheek) behalve bij DUO?
- ja, alleen ergens anders, niet bij DUO
- ja, bij DUO Ă©n ergens anders
- nee, alleen bij DUO
- nee, ik heb ĂŒberhaupt geen schuld
0 stemmers
Ik betaal ook zo langzaam mogelijk af. Laatst weer het terugbetalen een paar maanden stopgezet omdat ik op reis ging. Heb echt een hoog bedrag (rond 50k) maar rente is onlangs weer vastgesteld voor 0% de komende 5 jaar.
Edit: enige jammere is dat ik mijn loonsverhoging ook direct weer terugzie ik een hoger maandbedrag om terug te betalen
Oh haha ja in mijn geval is dat niet mogelijk, studieschuld te hoog en vaste lasten ook. Dus dan zou ik een deel versneld af kunnen lossen, wat me alsnog geen voordeel biedt als ik ga kopen. Daarom spaar ik liever.