Dat ligt toch aan jezelf en het huis dat je koopt?
Het ging over het kopen van het huis, niet over het kopen van een inrichting van 10k
Ik denk dat je te pessimistisch bent! Misschien is wat extra wel fijn ja voor een buffer maar 20k is echt niet nodig. Plus het ligt eraan of je alles tegelijk wil doen en kopen qua inrichting of niet per se toch
Maar ik heb het toch niet over een inrichting van 10k? Of begrijp ik je verkeerd? Het ging er om dat je veel spaargeld moest hebben voor een huis en toen zei iemand dat 7-8k wel genoeg is, maar dat zijn alleen de kosten koper en daarmee ben je, denk ik, nog niet klaar.
Ik heb mijn post van net nog aangepast!
Maar ik vind 20k echt overdreven, als je kosten koper hebt en dan nog 2/3 k over om je inrichting wat aan te passen (ik neem even aan dat je al huurt, want dat weet ik volgens mij van je posts!) dan is dat in de meeste gevallen (!) echt wel voldoende
Oke, oke, ik was te pessimistisch. Maar ben nog altijd van mening dat het verstandig is om na dat alles nog wat over te houden, zeker met een koophuis. Maar daar zullen de meningen over verschillen. Ik kan me herinneren dat er een forummer is die inmiddels in haar 3e koophuis woont, terwijl ze nooit echt spaargeld heeft gehad.
Ja ik denk dat je daar wel gelijk in hebt! Zelf ben ik van mening dat als je kosten koper bijvoorbeeld 7/8 zijn en je hebt 10k met uitzicht op wel weer wat kunnen sparen in de maanden daarna, dat dat voldoende is (edit: in veel gevallen, ik heb het hier niet over een bouwval van 4 ton) Maar ik denk ook dat het persoonlijke voorkeur is gedeeltelijk hoe oncomfortabel het voelt om een kleine buffer te hebben (even daar gelaten of het verstandig is of niet haha)
De kosten beginnen al met een maand dubbele woonlasten, kosten voor de verhuizing etc. Wij waren voor het verhuizen van de zwaardere en grotere spullen al 500 euro kwijt. Je gaat behoorlijk snel door je spaargeld heen als je verhuist, ook al doe je niets bijzonders aan de inrichting. Ik denk dus dat 2000 euro spaargeld krap is, maar goed alles kan.
Ik heb een huis van 2 ton, kosten koper was om en nabij de 7000 (nog even nagekeken: was zelf eerder 6000). Daarvan kregen we 1/3 terug na de belastingaangifte. Tuurlijk is het aan het eind van de rit nog duurder, want je wilt er ook nog het e.e.a aan aanpassen, maar als je na de koop af en toe wat doet hoef je echt geen tienduizenden euro’s te hebben.
Ja dat kan inderdaad! Wij hebben zelf verhuisd dus dat scheelt natuurlijk ook wel iets.
Wij hadden nog geen €7000 Eigen inbreng was €5000 en volgens mij hadden we toen nog max €1000 voor verhuizen, schilderen etc. Living on the edge.
Maar onze ouders konden ook nog een huis met 5 slaapkamers en tuin kopen voor fl. 80.000, en dan deed de overheid er nog fl. 5-25.000 bij aan premie om de koop van huizen te stimuleren. Het bruto modaal inkomen was toen de helft van wat het nu is, maar nu kun je echt niet voor €160.000 een heel huis kopen, en de overheid matst je er zeker ook niet nog €25.000 bij.
Het zijn andere tijden, je kunt dat niet vergelijken.
Zou de vergelijking met ouders niet maken. Zonde van het rotgevoel dat het geeft. Wij hebben een tijdje geleden op funda gekeken naar het huis waarin mijn vriend’s broers zijn geboren. Dat is toentertijd voor nog geen 50.000 gulden gekocht en staat nu voor bijna drie ton te koop.
Ja, dat begrijp ik. Het was ook meer een grapje, want als ik me vergelijk met mijn vrienden heb ik nergens last van. Het is ook niet te vergelijken, want mijn ouders waren veel eerder klaar met school, woonden heel lang thuis, konden nog 20 uur zwart werken bovenop hun vaste uren (andere tijden hè). Dus in die zin kan ik het ook niet vergelijken. Maar mijn moeder heeft gewoon 2,5 ton gespaard voor ze uit huis ging en zelfs als zou ik thuiswonen, zou ik dat nooit kunnen Dus vind het gewoon ontzettend knap van ze en voel mezelf gewoon graag een loser vergeleken met hen
Edit: Overigens, 80.000, ja? Wauw. Dat is wel echt weinig, begin jaren '80 zeker?
Huh wow zoveel? Hoe dan? Hoe lang werkten ze voor ze uit huis gingen? Mijn vader heeft gewoon het huis van 140 ton in gulden pas een paar jaar terug afbetaald (wel laag inkomen. En blijkbaar geen spaargeld :p). (80k lijkt mij overdreven. Dit was een minihuis in een groot dorp buiten de Randstad. Zeker niet zoveel kamers en geen enorme tuin. Begin jaren 80 was dat).
@midheavenmoon ik zag echt een mooi appartement voor €160k in onze stad. Ik zou er zelfs qua hypotheek maar €600 p maand voor moeten afbetalen. Ware het niet dat ik geen vast contract heb en een enorme studieschuld.
Terwijl een appartementje huren voor mij op zo’n €950 p maand komt (geen sociale huurwoning). Zo scheef :’)
Inkomen: 2560 netto excl vakantiegeld en dertiende maand (ben 28, eerste baan, 10 maanden werkervaring dus zit helemaal onder in de schaal, werk in de zorg)
Uitgaven:
Hypotheek 507,39
VvE 219,47
Zorgverzekering 119,65
Autoverzekering 122,49
Wegenbelasting 19
Overlijdensrisico 5,74
Inboedelverzekering 9,12
Sportabonnement 25
Telefoon 26,30
Energiedirect 39
Water 11,20
Ziggo 51
Videoland 6,99
Kwf 5
Sparen 500
Totaal 1667,35
Over 892,65
Boodschappen zijn ong 200, tanken ong 120. De rest vrij te besteden en wat er dan nog over is gaat nog extra naar de spaarrekening.
Vroeger kreeg je nog rente op je spaargeld. Dus ook dat is niet te vergelijken.
Dit heeft een collega van mij dus precies zo, terwijl een andere kennis dus ook 500-600 euro kwijt is voor een hypotheek. Inderdaad heel scheef!
Ik verwacht niet dat ik ooit een huis zal kunnen kopen, maar wie weet Die 30 k voor je 30ste had ik graag wat eerder gekend, want al wat jaren geen 30 meer, haha. Maar ik vind 10 k voor je 35ste ook best oké. Al spaar ik wel vooral om dingen te kopen/te doen.
Ik wil ook meedoen met de 30.000 voor je 30e, alleen ik twijfel of ik vanaf 0 begin of met spaargeld dat ik al heb.
Wie wil meedoen met 4k voor je 40e?
Zit er eigenlijk nog een specifieke gedachte achter de 30K of is het gewoon omdat 30K voor je 30ste lekker bekt?
Voor mij omdat het lekker bekt haha.