Haha maar ik heb Acculader al een paar keer in het echt ontmoet en ze ziet er eeuwig jong uit. Goede genen, @Acculader!
Nee dit komt niet meer goed
Ik ben nu wel benieuwd hoe ONGELOFELIJK OUD jij bent
32 en jij?
Ik word soms met u aangesproken .
Oh jeeeeeetje, piepjong ook!
27, bijna 28. Nog 25 maanden tot mijn 30e.
Nettoloon: 2880 incl 85 reiskosten vergoeding, excl vakantiegeld en 13e maand.
Werk als arts niet in opleiding, 38u contract, 2 jaar ervaring
Vaste lasten
Vriend en ik allebei 2000 naar gezamenlijke rekening voor
Huur 1030
Gas/elektriciteit 60
Water 20
Overlijdensrisicoverzekering 13
Ziggo 61
Hypotheek 1110
Sparen 1300
Overig voor boodschappen
Overig eigen rekening
NS trajectkaart 215
Sportschool 55
Telefoon incl Spotify 35
Sparen 250
Kobo 10
Overig voor kleding/uit eten/extra boodschappen etc.
Zorgverzekering, inboedel etc en gemeentelijke belastingen betalen we in 1 termijn.
Ben blij als de dubbele lasten voorbij zijn
Inkomsten:
Salaris €1960 (fulltime, met 2 maanden werkervaring haha en heb een WO master)
Uitgaven:
Huur (inclusief gwl/internet) €495.67
Telefoon €18.68
Zorgverzekering €134.88
Spotify Family €14.99 (betaal voor m’n hele gezin, m’n ouders betalen Netflix dus vind ik wel prima)
Patreon €12.50
Lidmaatschap politieke partij €12.00
Kosten bankrekening €3.00
Krantenabo €13.87
Sparen €750
Blijft er ongeveer 500 euro over voor boodschappen/reiskosten/leuke dingen doen/kleding enzo. Reiskosten heb ik gelukkig nauwelijks, doe vrijwel alles op de fiets. En qua kosten komen er nog wel waterschapsbelasting/afvalstofheffing bij, maar die betaal ik als het kan in een keer. Probeer nu wel veel te sparen omdat ik geluk heb met een lage huur heb en nog niet hoef te beginnen met terugbetalen van m’n studieschuld. Wat ik aan het eind van de maand over hou gaat weer naar m’n spaarrekening, maar dat was tot nu toe nog niet zo veel gezien ik wat toeslagen moest terugbetalen toen ik begon met werken. Ik wil nu ik een vast/regelmatig inkomen heb wel kijken welk goede doel ik maandelijks wil steunen, maar daar moet ik nog even over nadenken.
@crazyplantlady Ja, mocht je nog tips hebben?
Ik had als doel 5k op 1 september, maar heb hem maar omgezet naar 20k voor mijn 30e verjaardag. Is een uitdaging, maar hoop dat het lukt.
Als deze coronatijden nog lang aanhouden, kan ik ook flink sparen. Maar er komt een moment dat ik weer met de trein moet, naar de kapper wil, of een keer uit eten en ja dan gaat het hard.
Nettoloon €2750 (incl. €150 reiskosten, exclusief vakantiegeld en 13e maand)
Ben nu 29 jaar. Onderwijs (7 jaar ervaring) bruto is dit €3709,00. Ik zit in schaal LB, trap 8. Volgens mij zijn er 13 treden dus zit ik bijna aan mijn max. Ik zou eventueel nog een opleiding tot docent LC kunnen doen, daar zit een hoger salaris aan vast.
Vriend en ik maken beiden €1200 over naar gezamenlijke betaalrekening voor:
Hypotheek €1088 bruto
Elektriciteit €70
Glasvezel €65
Water €27 per kwartaal
Gemeentelijke belastingen per kwartaal dacht ik €71,31
Verzekeringen (OLV, garantie inkomen etc) €130
Auto €450
Boodschappen, Hello Fresh en/of buiten de deur €500
We hebben 3 gezamenlijke spaarrekeningen.
Ieder €600, dus €1200 naar de ‘gewone’ gezamenlijke spaarrekening. (uitgaven voor koophuis etc.)
Onderhoud huis spaarrekening €50 p.p
Vakantiespaarrekening €25-100 per maand per persoon (afhankelijk van privé uitgaven)
Privé uitgaven:
Benzine €150-200
Tele 2 €15
Kobo Plus €10
Spotify €10
Schuld DUO €58,21
AnderZorg €93,50
AOB €17,50 (eind v/h jaar krijg ik dit terug)
Reisverzekering etc €6,50
Sparen privé €50-100 p.m. (ligt eraan wat ik voor mezelf heb gekocht wat overblijft)
Meestal houd ik €200-250 p.m. over voor kleding, met vriendinnen etc. Vaak boek ik aan het begin van mijn salaris teveel naar mijn privé spaar waardoor ik vlak voor 't einde weer terug moet boeken haha.
Voor mij hielp het erg dat ik echt een concreet doel heb voor het geld (x bedrag naar studieschuld en x bedrag voor als ik een huis wil kopen). Dan is het voor mij makkelijker om er echt vanaf te blijven. Wat bij mij ook hielp is dat ik de eerste storting direct veel geld kon sparen omdat ik vakantiegeld + 1500 euro die i terug kreeg van de belasting kon storten. Toen had ik opeens een paar duizend euro en dacht ik echt; ‘wow sparen is leuk! Dit gaat goed!’.
Wat ook een tip is om losse potjes te maken voor andere spaardoelen, zo voorkom je dat je geld uit je ‘grote’ spaarpot moet halen voor als je even niet uitkomt financieel.
Edit; en als je eenmaal goed aan het sparen bent dan voelt het ook gewoon heel goed om zo’n spaarpot te hebben. Ook als je opeens je baan verliest of wat dan ook, zo’n fijn idee dat je dan wat maanden doorkan. Dat helpt je natuurlijk nog niet als je nu geen geld hebt haha, maar dat is voor mij nu ook een motivatie om het vol te houden.
Ja, wat dat betreft ben ik blij dat het bijna mei is, want krijg inderdaad ook veel terug van de belasting + vakantiegeld #kanniewachten. Dan heb ik mijn doel van 5k in een keer bereikt en dat motiveert wel
Ik ben ook geïnspireerd!! Ik heb al een mooi bedrag staan maar ik kom niet verder, ik schommel al een tijd rond dat bedrag.
Om het bedrag op dat moment te bereiken (ik ga ook voor voor m’n 30e haha) moet ik 600 euro per maand sparen. Dat is best een bedrag maar met mijn huidige salaris en woonsituatie zeker mogelijk dus ik ga er hierbij van uit dat dat niet verandert
Oeh handig! Ik heb nu alles in een excel file gezet zodat ik toch een beetje overzicht heb van wat ik maandelijks en jaarlijks gespaard heb. Ben nog student dus heb niet veel kosten en betaal meestal alles in 1x voor het hele jaar zodat ik niet maandelijks veel rekeningen heb.
Eens ik werk ga ik alles in die app invullen, ziet er echt handig uit ook dat je apart te zien krijgt wat je deze maand nog van kosten kan verwachten!
Normaal ziet mijn kasboekje er zo uit:
Inkomsten: €424 kinderbijslag + €300-400 bijbaantje van enkele uurtjes in het weekend + €80 om bijles te geven
Uitgaven:
€6 netflix
€50 benzine
€7,5 ziekenfonds
€200 boodschappen, eten/drank op de uni (wordt verdeeld, maar dit is ongeveer wat ik maandelijks inleg, is maar net wie tijd heeft om te gaan winkelen)
€8 tandverzekering
€100 sportschool
€500 sparen (automatisch)
€… kinesist (variabel)
€… leefgeld aan schoonouders (woon bij vriend + zijn familie momenteel)
Helaas kan ik nu geen bijlessen geven en mijn bijbaantje heeft verplichte sluiting, dus nu enkel kinderbijslag als inkomst.
Had graag extra uren gewerkt maar icm mijn studie die normaal volgend jaar januari klaar is vond ik dit niet haalbaar, en nog minder dan een jaar kan ik wel zonder dat extra geld.
Extraatjes als vakanties, shoppen etc betaal ik van mn spaargeld
wow wat spaart iedereen veel. Anonieme poll, hoeveel heb jij op je eigen spaarrekening of de gezamenlijke spaarrekening staan?
- Spaarrekening?
- 0-2.500
- 2.501 - 5.000
- 5.001 - 7.500
- 7.501 - 10.000
- 10.001 - 12.500
- 12.501 - 15.000
- 15.001 - 17.500
- 17.501 - 20.000
- 20.001 - 22.500
- 22.501 - 25.000
- 25.001 - 30.000
- 30.001 - 35.000
- 35.001 - 40.000
- 40.001 - 45.000
- 45.001 - 50.000
- Meer dan 50.000
0 stemmers
En heb je daarnaast een koophuis?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Maar ligt toch heel erg aan je leeftijd en/of hoe lang je werkt? En ook aan vaste lasten. Anyway ik heb nu snel kunnen sparen afgelopen half jaar door lage vaste lasten (en dat geannuleerde weekendje weg + dingen die ik nu niet meer moet aanschaffen voor vakantie scheelt ook), maar ik moet binnen een half jaar verhuizen en dan gaat het hele spaarpotje er weer aan.
Ik vind het wel altijd heftig idee dat ik met mijn studieschuld al amper kan kopen ooit, en dan moet je ook nog minimaal 30k eigen geld ofzo inbrengen… Misschien als ik 50 ben. Onee dan geeft de kredietverstrekker weer niet snel een hypotheek uit want te oud :’)
30k eigen geld? Hoe kom je daarbij?
Of bedoel je als in; tegen de tijd dat je kan kopen zal het wel 30k eigen geld zijn
Ik heb even gekeken. Je moet rekening houden met 5-10% van de koopprijs. Bij een huis van 2 ton heb je zo’n 15k nodig aan kk en notariskosten ed.
Meestal is dat wel minder, bij twee ton is het vaak ook te doen voor 7.000-8.000. Alsnog veel geld overigens, maar dat voelt misschien wat minder onbereikbaar.
Dat klopt echt niet hoor in mijn ervaring!
Ook niet bij duurdere huizen bijv want dan is NHG niet van toepassing
Met 10k eigen geld kun je in de meeste gevallen prima een huis kopen als je de koopsom kunt financieren met een hypotheek
Maar dat is natuurlijk nog steeds veel geld!
Ach waarom zou je dat moeten weten op een bepaalde leeftijd? Je hebt die kennis toch alleen nodig als je ook daadwerkelijk bezig bent een huis te kopen of je daarop aan het oriënteren bent. Vind dat niet raar hoor.