Show je kasboekje

In: 2900

Uit:
Vaste lasten 1750
Boodschappen 400/500

Verder verschilt het enorm per maand, de ene maand sparen we wat meer, andere maand gaan we een weekendje weg etc.

De discussie

Even inhakend op de discussie. Uit mijn vroegere omgeving ken ik ook enkele rotte appels. Ik denk dat je alleen jezelf hebt als je ermee wilt zitten.

1. Je doet het zelf wel eerlijk. Daar mag je trots op zijn. Dat is wel eens zuur en, maar je weet zeker dat je jezelf in de spiegel kan kijken.
  2. Je loopt geen risico. Frauderen in Nederland lijkt soms makkelijk te zijn, maar we speuren fraude ook wel eens op en daar zijn vergaande technieken voor. Als er wordt geconcludeerd dat je fraudeert heb je vaak een schuld die je je leven lang niet meer boven komt. Je leeft als je fraudeert dus altijd met een bepaalde onzekerheid. Zelfs al voel je het niet.
  3. In mijn ogen de belangrijkste: je weet niet wat er achter iemands voordeur gebeurt. Hoe goed je iemand ook kent. Mensen bluffen vaak zat, maken een mooiere voorstelling van zaken. Rijd iemand die Audi zelf of is het eigenlijk de werkauto van de niet ingeschreven partner? Gaat iemand elk weekend naar festivals en feest daar of is het een show en moet iemand daarna een halve week herstellen op de bank? Koopt iemand dure kleding met overgebleven geld? Of is het een domme impulsaankoop en zit diegene daarna de euro’s om te draaien. Je weet het simpelweg niet.

Mezelf als voorbeeld: ik herstel momenteel van overspannenheid. Ben dus een paar weken thuis, maar ontvang nog steeds mijn salaris. Voor sommigen in de buitenwereld lijkt het alsof ik lekker vrij heb, lekker ga lunchen en shoppen, taartjes bak, beetje diy’s doe. De realiteit is dat ik dolgraag op werk zou willen zitten en me de meerderheid van de tijd ruk voel. Je weet het niet.

Mijn kasboekje

In: 1995 (32uur, onderwijsbeleid). Vriend en ik verdelen alles naar rato.

Uit:
Woonlasten: 288 (ik betaal vriend een vast bedrag voor rente huis, glw, internet)
Boodschappen: 200
Zorgverzekering: 95
Doorlopende reisverzekering: 3,51
Telefoon: 20
Kleding: 100 (spaar ik vaak meerdere maanden op voor duurdere items of dagje winkelen)
Spotify: 9,95
Leuke dingen: 250
Beleggen: 30
Vriendinnenspaar: 10
Reizen en ov: 100
Totaal +/- 1100

De overige 800 euro spaar ik. Deel ervan gaat naar leuke dingen: verre reizen bijv. De rest is voor de toekomst.

2 likes

Ugh wat een irritante titel

4 likes

Ooh wat interessant dit! Ik deel ook even mee!
Wel een sidenote: ik ben ondernemer, dus wat ik binnen krijg moet de fiscus nog over heen haha. Ik zet 30% opzij van mijn inkomen, en daarmee betaal ik eind van het jaar de fiscus en wat overblijft gaat op een spaarrekening als pensioenpot. Nah, is nog niet ideaal, maar ik ben nog aan het nadenken hoe ik dat dan wel wil organiseren. Ik denk dat ik het tot einde master zo laat, en daarna wellicht in vaste dienst wil…

In: 3769 (deze maand is er 170u gewerkt, soms meer soms minder, soms tegen ander tarief, ik werk voor PGB houders dus ben afhankelijk van gemeenten voor tarieven en uren)

• 1130 direct naar de spaar voor bovenstaande 30%
  • vaste dienst voor 4u per week
    = 2830€ ‘netto’.

Uit
helft hypotheek 1&2 (ook nieuwbouw woning): 600€
helft GWE: 100€
helft internet: 35€
helft Gemeentebelastingen: 50€
helft kinderopvang na toeslag: 70€
helft boodschappen: 200€ (hoewel hier ook deels bedrijfskosten in zitten)

zorgverzekering: 141,50€
UvA Master: 175€ (maar ook weer bedrijfskosten deels)
Parkeren UvA: 180€
Sport: 48€
Telefoon: 25€ (ook weer bedrijfskosten deels)
Kleding: 200-300 (deze maand wel, want kind en ik hadden winterkleding nodig)

EVI beleggen: 250€
(Kinderbijslag = rechtstreeks spaar van kind)

Deze maand dus ongeveer 600-700€ naar de spaarrekening.

Mijn man draagt de kosten van mijn auto (staat op zijn naam, verzekering en wegenbelasting etc) en voor onze leaseauto. Dus daar zitten onze ‘naar rato’ verdeling in zegmaar.

Wat bedoel je met 4 uur vast in dienst?

Dat is naast mijn onderneming ook 4u per week voor een werkgever in vaste dienst zit.
Weet niet hoe je dat anders zou zeggen hihi

Maar daar verdien je 2830 netto mee? Of hoort dat er gewoon bij/extra? Misschien lees ik het verkeerd hoor

In:

• Inkomen zelf: 3.000 (40 uur per week)
  • Inkomen partner: 2.500 (40 uur per week, zelfstandig ondernemer)

Totaal: EUR 5.500

Uit:

• Hypotheek: 897
  • VvE: 125
  • Onderhandse lening: 56
  • GWL: 126
  • Onderhoud ketel: 10
  • Autoverzekering: 68
  • Motorverzekering: 11
  • Rechtsbijstandsverzekering: 20
  • Ziggo: 9
  • DUO zelf: 268
  • DUO partner: 187
  • Beleggen BND: 200
  • “privégeld” 1: 400
  • “privégeld” 2: 400
  • Spotify: 15
  • Streamingservice: 10
  • Boodschappen: 600??
  • Schoonmaker: 100

Totaal: EUR 3.502

We houden dus maandelijks ongeveer EUR 2.000 over (#dinky), maar ik weet niet of ik helemaal juist zit met het bedrag voor boodschappen. Ik probeer hiervan EUR 1.500 per maand te sparen, maar veel gaat ook naar vakanties, cadeaus, etc. Zorgverzekering betalen we per jaar vooruit.

1 like

Ooh ik snap de verwarring.
Nee 3769 uit onderneming - 30% = 2638 + 192 voor die vaste dienst = 2830.
Ik had die 192 er even niet als los getal bijgezet haha. (Ik geef sportlessen bij een vereniging, meer een soort vrijwilligersvergoeding dus hihi)

1 like

Ahhhhh haha dus ik las verkeerd! Dat bedrag is gewoon alles wat je overhoudt en kan uitgeven. Ik dacht al doe mij ook een baan voor 4 uur per week en bijna 3000 netto :joy:

3 likes

Als je die vindt, meld het even :joy:

1 like

Wat doe je voor werk als ik vragen mag?

Financieel analist / business controller, ongeveer 4 jaar werkervaring.

1 like

Hahha ik durfde het niet :joy: maar haar account is weg zie ik nu? Treurig

Hi! Ik ben wel benieuwd; werk je als zzp’er? Mensen in mijn omgeving wekken de indruk dat je als zzper maar 10% belasting betaalt, maar als ik lees dat jij 30% opzij zet voor de fiscus en pensioen, vind ik het minder rooskleurig…

Ja zzp’er (& samen met mijn man ook deels een VOF).
Het hangt heel erg af van wat je doet ook. Ik heb zelf amper kosten, dus kan weinig aftrekken. Als je een kantoor huurt, of een auto erbij hebt, hoge verplichte bijscholingskosten etc, dan trek je dat allemaal af voor de fiscus er over heen gaat.
Daarnaast is een groot deel belastingvrij. Tot 7000€ voor iedereen, maar daarna ook nog je startersaftrek en zelfstandigenaftrek, zo’n slordige 9000€ samen. Dus zo druk je dat percentage flink.
Maar onthoud: dat is ALLEEN de fiscus nog maar… Ik zet dus ook voor pensioen en ziekte apart.
Vorig jaar was ik 3mnd met zwangerschapsverlof nou… dat is een duur geintje als je daar niks voor regelt…
Of een spontane blindedarmontsteking- dat soort dingen wil ik altijd ruim 2 maandinkomens voor opzij hebben staan :slight_smile:

Dat alles bij elkaar gok ik op 30%.

Of in een pensioen beleg potje haha :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mag ik zo ver uitwijken zonder off topic te gaan hahaha

Ik beleg het bij Evi. Maar eerlijk: mijn vent regelt dit nu. Wij hebben een beleg rekening daarvoor en als er goed winst op is (1000€) zet hij dat apart op de spaarrekening. Zo is er sowieso geld, ook als de beurs instort zegmaar. Ik durf niet alles 100% te laten staan…
Maar er zijn vast betere opties… zelf wil ik alleen na mijn master liefst (voor een deel) in vaste dienst. Dat is over 1.5jr, dus daarom heb ik me er niet mega goed in verdiept, want… dan zou een werkgever dit allemaal weer voor mij doen.

1 like

Tot een bruto winst van grofweg EUR 15k op jaarbasis is je belastingdruk ongeveer 10-15%, maar bij een hogere winst zit je al gauw inderdaad rond de 30%. Belastingdruk kun je overigens nog wel (tijdelijk?) verlagen door een reservering toe te voegen voor je oudedagsvoorziening.

1 like

Net van een half jaar ons financieel overzicht aan het invullen.
Moet wel zeggen (haha voel mij heel oud als ik dit zo zeg) dat de boodschappen wel echt duurder zijn geworden. We geven echt zo’n 100 euro in de maand meer uit dan 2 jaar geleden.
Moet er wel bij zeggen dat we van aandachtswijk naar rijk dorp zijn verhuisd, dat doet vast ook iets met de supermarkt prijzen…

2 likes