Show je kasboekje

Het verschil tussen kunnen en willen werken is vaak niet zo helder. Ik ken zelf geen mensen met een uitkering dus ik baseer mij alleen op de verhalen van anderen.

Jaloers zijn op ‘frauderende’ uitkeringsgerechtigden is mijn inziens erg arrogant en blasé. Uitgaande van het goede in iedere mens, (lees het boek van Rutger Bregman maar eens de meeste mensen deugen) wil iedereen graag bijdragen aan de maatschappij. Maar we krijgen niet allemaal dezelfde kansen in het leven. Helaas is voor sommige mensen een uitkering dan het hoogst haalbare. En dat er dan af en toe mee gesjoemeld wordt, so what. Ben jij het braafste jongetje uit de klas?

Dan is jaloers zijn op rijke oliesjeiks die met hun geld onze aarde vernielen veel terechter. Daar heb je namelijk persoonlijk last van. Maar omdat we in een kapitalistische heilstaat geloven mag dat. Want hij heeft er toch hard voor gewerkt? Als de uitkeringstrekkers uit Nederland in Saudi Arabie waren geboren lagen de kaarten heel anders.

Dus wees gewoon wat liever voor hen die het minder getroffen hebben dan jij, ook als je denkt dat je het zelf beter zou doen.

6 likes

Ik ben op mn werk mezelf steeds aan het verstoppen of net doen als of ik werk. Is eigenlijk ook niet eerlijk.

Ik denk dat er ook best veel forumleden zijn die in een vrij hoog opgeleide omgeving zitten en weinig gevallen zien waarin een uitkering niet terecht komt zoals ie bedoeld is. Maar ik ken uit mijn directe omgeving ook zeker drie voorbeelden en kan dat ook weleens frustrerend vinden. Daarmee zeg ik niet dat zij een exorbitant bedrag krijgen, twee van de drie zijn alleenstaand en hebben het ook totaal niet breed en zitten dicht op de armoedegrens. Maar ze hebben alle drie geen plicht om te solliciteren en worden ook niet aangespoord om naar werk op zoek te gaan, terwijl ik wel van mening ben dat dat voor henzelf én voor de “maatschappij” wel beter zou kunnen zijn. Ik klaag echt totaal niet over mijn inkomen en situatie en zou dus ook zeker niet willen ruilen. Maar ik kan me best voorstellen dat werkende mensen tegen minimumloon (die dus niet gek veel meer te besteden hebben) weleens met enige afgunst kijken naar de mogelijkheden van dit soort uitkeringsgerechtigden om tijd met hun kinderen/kleinkinderen door te brengen bijvoorbeeld.

7 likes

Ik ben ervan overtuigd dat veel van wat er misgaat niet door opzet komt maar doordat overheidsregels zo ongelooflijk ingewikkeld kunnen zijn.

2 likes

Klopt inderdaad. Er is een hoop onwetendheid, mensen die de taal niet machtig zijn snappen niet dat bepaalde informatie doorgegeven moet worden.

Maar er zijn er ook die de boel bewust besodemieteren. En dat zijn helaas de kleine groep mensen die het verpesten voor de rest.

1 like

Ik mis ‘dit is het laatste dat ik erover zeg’

4 likes

En @Rebus Dankjewel voor jullie spreekbeurten haha! Ik snap nu ongeveer hoe het werkt. @Rebus ik ga je even een pb sturen met mijn salarissen. Heel lief als je me wil helpen bij het uitrekenen, dan weet ik wat ik ongeveer moet sparen.

1 like

Thanks @anon12348926 en @Freya

Vind het niet erg om mijn mening soms bij te schaven. Juist een van de redenen waarom ik forummen leuk vind. Ik heb weinig hoogopgeleide mensen in mijn omgeving dus vind het juist leuk om een andere kant belicht te zien. Wel jammer dat er soms zo heftig gereageerd en zo denigrerend gedaan moet worden. Zo gaat de lol wel een beetje van het discussiëren af en ga je er ook niet meer voor open staan.

2 likes

Over denigrerend kan ik niets zeggen, maar met betrekking tot ‘heftig’ en ‘de lol die eraf gaat’: Ik denk dat sommige mensen (op het forum en in het algemeen, niet dit topic per se) niet discussiëren voor hun lol maar omdat (de visie op) het onderwerp hen, of mensen die dichtbij hen staan, heel erg raakt in negatieve zin. En dus echt hun leven sterk beïnvloedt (natuurlijk niet één comment op FF, maar dat die comment bijv. sterk gedragen wordt door de rest van de samenleving, als algehele tendens). Voor jou kan iets luchtig bedoeld zijn of ‘gewoon’ een gespreksonderwerp terwijl het voor een ander aan een heftige situatie in haar leven raakt en dus veel meer is dan dat.

2 likes

Daar heb je wel een punt. Ik had meer het gevoel dat het voort kwam uit: mijn visie is de enige goede.

Maar als je graag wilt dat iets op een andere manier word gezien, leg het dan uit en beargumenteer dat. Het is dan toch juist fijn als mensen zeggen. Je hebt eigenlijk helemaal gelijk. Probeer dan de mensen die openstaan te overtuigen en niet de mond te snoeren.

Eigenlijk offtopic dus even in spoiler

Hmm, ik kan alleen voor mezelf spreken maar qua onderwerpen die mij echt ergeren gaat het juist vaak om statements waarbij degene die dat statement maakt zelf helemaal geen onderzoek heeft gedaan met betrekking tot het onderwerp en maar ‘wat roept’. Vaak zijn dit mensen die 1) wat betreft het onderwerp al in de privilege-positie verkeren en 2) zich uit zichzelf ook zouden kunnen verdiepen in het onderwerp zonder maar iets te roepen gebaseerd op een vaag vermoeden of ‘gevoel’. Dan is het een beetje de omgekeerde wereld om je energie te gaan gebruiken om die persoon, die jouw positie als het ware aanvalt vanuit een soort hogere positie, rustig uit te leggen hoe het volgens jou (en feiten) wel zit. Even een extreem voorbeeld dat iedereen zich wel kan voorstellen; denk aan als persoon die met racisme te maken heeft neo-nazi’s ervan proberen te overtuigen op een rustige manier dat ze het niet bij het rechte eind hebben. Als je al dagelijks te maken hebt met bullshit rondom een bepaald thema dat jou raakt in je veiligheid heb je soms niet de energie/tijd om mensen rustig dingen uit te leggen. Ik vind het niet de verantwoordelijkheid van degene over wie iets gezegd wordt om zich rustig of vriendelijk te verdedigen, ik vind degene die de uitspraak doet waar diegene over valt minstens(!) net zo goed verantwoordelijk voor zijn/haar uitspraak en zich verdiepen in de feiten.
(Lekker Nederlands… ik kom qua formulering even niet verder dan dit)

Daar kan ik wel inkomen. Zelf heb ik het eigenlijk nooit bekeken.
Maar heb zelf het gevoel dat ik me wel verantwoord en krijg ook wel reacties waarvan ik denk: daar kan ik wat mee. En dan kan je vanuit daar verder gaan.

Maar er zijn ook veel reacties die gewoon sarcastisch worden neergezet als soort van bijval oid?

1 like
reactie

Hmmm tja, in dat soort gevallen is het denk ik emotie van mensen die, direct of indirect, dezelfde ervaringen delen als de persoon die ergens over valt en daar frustratie over voelen. Als jij wel wat kunt met bepaalde inhoudelijke reacties en niet met andere vanwege het sarcasme, zou ik die gewoon negeren. Tegen sarcasme kun je nu eenmaal niet zoveel inbrengen (zeg ik als sarcastisch persoon) (niet sarcastisch bedoeld)

Ja klopt ik zit alleen maar thuis uitkering te trekken van jOuW BeLaStiNgCeNtEn

2 likes

Oh sorry ik zie dat ik je post per ongeluk heb geflagged!

18 likes

In

€1992 Netto 24 uur werken (ik werk in de tandheelkundige hoek)

€1861 Netto 32 uur werken inkomsten man werkt in de ICT (zorgverzekering 2x al af en kosten leaseauto + benzine)

Uit

966 huur

(Vanaf volgende maand dubbele lasten) 1205 hypotheek

20 Ov chipkaart

75 Eneco (gas en licht)

38 opslag Shurgard

18 Evides (water)

200/250 boodschappen

55 verzekeringen (inboedel/doorlopende reisverzekering enz)

67 Ziggo

195 afbetalen schuld

21 kpn mobiel

31 kpn mobiel man

24 Bob autowas abonnement

Ben zelf nooit zo bezig met de financiën, let ook niet zo op uitgaven behalve als we onder de 400 eur ofzo komen. Dan krijg ik wel wat zenuwen. Was eerst erger, wilde altijd boven de 1000 op de rekening hebben. Als we eronder kwamen voelde ik me arm, haha echt erg!

Nu we straks dubbele lasten hebben tot volgend jaar juni/juli reken ik me minder snel arm. Scheelt ook wel dat we al 21.000 eur hebben gespaard voor de dubbele lasten en straks inrichting enz.

En ‘Back to beuty!’

1 like

Het lukte me niet om een ander betaalmiddel te registeren en ik heb veel zelfgemaakte lijsten die ik niet wil kwijtraken door middel van een nieuw abonnement. Iemand een idee hoe dit te fixen?

In

Uitkering €1045,95
Huurtoeslag €323
Zorgtoeslag €99

Uit

Huur €641,88
Energie €40
Water €12,44
Zorgverzekering €141,05
Bijdrage boodschappen €75
Supplementen €50
Lenzen €26
Internet €40
Sim-only €7,12
Inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering €9,79
Betaalrekening €1,55
Netflix (gedeeld) €7
Tidal €19,99

Ik kan zelf niet meer koken door mijn beperkingen, dus mijn moeder komt elke avond langs om eten te brengen of ik eet bij mijn ouders. Verder maak ik bijna elke maand €300 over naar mijn spaarrekening en wat ik dan nog overhoud geef ik meestal uit aan kleding, boeken of games. Ik ga wel overstappen naar een andere zorgverzekering wanneer de premies bekend zijn voor het volgende jaar. Ik zit al jaren bij de Amersfoortse, maar ik weet wel vrij zeker dat er genoeg andere zorgverzekeringen zijn met een restitutiepolis die goedkoper uitvallen.

2 likes

Ik denk dat je je premium op moet zeggen en dan via spotify UK een nieuwe aan moet vragen? Je lijsten etc blijven volgens mij gewoon bewaard als je geen premium hebt

1 like