Het verschil tussen kunnen en willen werken is vaak niet zo helder. Ik ken zelf geen mensen met een uitkering dus ik baseer mij alleen op de verhalen van anderen.
Jaloers zijn op ‘frauderende’ uitkeringsgerechtigden is mijn inziens erg arrogant en blasé. Uitgaande van het goede in iedere mens, (lees het boek van Rutger Bregman maar eens de meeste mensen deugen) wil iedereen graag bijdragen aan de maatschappij. Maar we krijgen niet allemaal dezelfde kansen in het leven. Helaas is voor sommige mensen een uitkering dan het hoogst haalbare. En dat er dan af en toe mee gesjoemeld wordt, so what. Ben jij het braafste jongetje uit de klas?
Dan is jaloers zijn op rijke oliesjeiks die met hun geld onze aarde vernielen veel terechter. Daar heb je namelijk persoonlijk last van. Maar omdat we in een kapitalistische heilstaat geloven mag dat. Want hij heeft er toch hard voor gewerkt? Als de uitkeringstrekkers uit Nederland in Saudi Arabie waren geboren lagen de kaarten heel anders.
Dus wees gewoon wat liever voor hen die het minder getroffen hebben dan jij, ook als je denkt dat je het zelf beter zou doen.