Show je kasboekje

Ik ‘ken’ ook heel veel mensen die vet veel geld verdienen met ethisch dubieus werk wat in mijn ideale wereld niet zo zou zijn maar daar doe ik ook niks aan :woman_shrugging:

6 likes

Coco had het de hele tijd al over die groep mensen, het waren andere mensen die dat er buiten lieten.

3 likes

Ja en gelijk daarna verantwoorde ik al wat ik bedoelde.

2 likes

Ik snap die felle reacties op Coco niet zo. Tussen de regels door lees je toch wel dat ze het niet zo bedoelde als het in het begin er “ lomp “ uit kwam. Vind het beetje zagen worden

23 likes

Weet niet hoe lang je al/nog in het VK blijft, maar kun je niet beter dingen als spotify daar afsluiten en minder over maken naar een Nederlandse rekening? De koers van de pond is nu best wel slecht immers (al kan ik me voorstellen dat het ook wel fijn is om een spaarpotje in NL te hebben - het kan immers zo nog slecther worden).

Over de eerste 20k netto per jaar betaal je minder belasting dan over de rest, tot 68k netto per jaar. Boven dat bedrag ga je ineens een enorme sprong omhoog qua loonheffing.

Als je twee banen hebt, ziet de belastingdienst deze in eerste instantie apart. Dus ze zien baan 1 met bv jaarinkomen 15k en rekenen daarover het laagste tarief. En baan 2 met als jaarinkomen 25k rekenen ze de eerste 20k met laag tarief en de andere 5k met een hoger tarief. Maar eigenlijk heb je minder recht op laag tarief, want je hebt maar 1x dat je minder belasting hoeft te betalen over de eerste 20k. Dus over die andere 15k waar je ook minder loonheffing hebt betaald, moet je terugbetalen. Dat is een verschil van 2%. Maar! Je hebt maar bij een baan heffingskorting toegepast, terwijl je wel over je totale loon heffingskorting mag berekenen, alleen maar 1 werkgever tegelijk mag de korting toepassen.

Bij sommige mensen is die 2% verschil groter dan het verschil in heffingskorting en moeten ze terugbetalen, anderen krijgen weer terug.

Dit was mijn spreekbeurt. Zijn er nog vragen?

8 likes

Ik denk dat veel mensen zich hier mooier voordoen dan het in werkelijkheid is :rofl: oh ik weet het wel zeker :joy:

3 likes

Heb je adressen van mensen waar ik voor een paar ochtendjes in de week 600/700e kan bijverdienen?

1 like

Nou zo heb ik het echt niet bedoeld. En ik denk ook niet denigrerend over uitkering. Wij hebben er thuis ook een gehad, zoals ik al eerder zei.
Heb ook al meerdere keren sorry voor het rot uitbrengen gezegd.

En over dat zwart werken, gaat over familieleden, schoonfamilie, kennissen, mensen in dezelfde vriendengroep. Dus ik ken deze mensen goed. Maar heb al een paar keer eerder gezegd: misschien ligt dit aan de omgeving waar je in zit.

Heb al vaker gezegd dat ik vind dat soms dingen hier totaal uit zijn verband worden getrokken, en sorry maar dat vind ik deze keer weer.

8 likes

Maar is het ook niet dat je het je extra aantrekt dat je zelf een uitkering hebt? Jij vind sommige dingen niet kunnen die @Coco zegt, maar ik vind wat jij zegt over de werkende mens ook ontzettend lullig. Jij scheert mensen net zo goed over een kam en vult ook vanalles voor mensen in.

En ja ik weet hoe het met bepaalde familieleden zit die hier ook misbruik van maken. Lekker met gemeente geld nieuwe laptops kopen (om vervolgens de hele dag te gamen, met andere familie die ook niet werken), en gebruik maken van alle andere voorzieningen, terwijl ze prima is staat zijn om te werken. Steken hun kinderen hier ook lekker mee aan , want die vinden een bijbaantje bij de macdonals al te zwaar.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat belasting betalende mensen, andere mensen die niet kunnen werken geld misgunnen.

Vind het niet echt chill om met jou hierover te praten omdat je naar mijn mening zo overtuigd bent van jouw gedachtes.

18 likes

“Het is meestal gewoon een soort basisafkeer voor dat iemand iets ‘krijgt’ en dat jij er zelf voor moet werken.” Hier vulde ik een beetje de werkende mens in voor mezelf.

Maar wij denken dat allebei heel anders, en dat is alleen maar goed zodat we nieuwe inzichten van elkaar kunnen krijgen en daardoor ook de andere kant beter gegrijpen.

Je zegt dat werken een hoger doel is hier, ik zie het meer als een noodzaak (voor degene die kunnen) omdat je anders niks kan opbouwen .

16 likes

Snap wel dat je je punt wil maken hoor.
Maar voelde me wel een klein beetje aangevallen, niet per se door jou hoor.

Normaliter vind het wel leuk om de discussie aan te gaan juist omdat hier veel mensen zitten die heel anders denken dan mij. En zoals @PizzaFunghi zegt: zo doe je weer nieuwe inzichten op. Maar vind dat het soms zo fel wordt en niet iedereen open staat voor andermans mening. Overigens niet alleen in deze discussie maar wel vaker.

1 like

En @Bubbless op zich klopt het verhaal van Bertie (inmiddels is het verschil nog maar 1,45% tussen de eerste en tweede schijf en in 2020 is dat verschil volledig weg). Maar wat nog ontbreekt is dat de belastingkorting die je krijgt (algemene heffingskorting en arbeidskorting) minder wordt naarmate je meer verdient. Omdat jouw eerste werkgever waar je wél loonheffingskorting toepast, geen rekening houdt met jouw tweede inkomen, houdt ie ook geen rekening met de verlaging van die korting. Hij verrekent dus te veel korting. Ook al houdt je tweede werkgever nu het juiste tarief in, kans is dus nog steeds groot dat je moet betalen bij de aangifte. Ik moest vorig jaar 900 bijbetalen door verschillende werkgevers.

Als je wilt, kan ik wel voor je uitrekenen hoeveel je zult moeten terugbetalen… dan kan je er rekening mee houden. Moet je wel exact weten wat je bruto verdient bij beide werkgevers (inclusief vakantiegeld en andere extra’s).

@Coco ik heb ook mensen in mijn directe omgeving die kunnen werken, maar het niet willen en hun gehele leven al een uitkering hebben daardoor. Door de combinatie met zwart werk leven ze comfortabel. Ik snap je irritatie heel goed. Ik zou liever zien dat het geld besteed wordt aan hogere uitkeringen voor de mensen die het echt nodig hebben.
Daarnaast vind ik de discussie hier geen links/rechts ding, zelfs al zou je kneiter links zijn dan wil je nog dat uitkeringen niet naar mensen gaan er ernaast zwart werken, lijkt me. Als je bent voor gratis geld uitdelen, wordt het eerder een discussie over het basisinkomen. Naar mijn idee wordt het links/rechts frame hier vaker ingezet om
bepaalde standpunten weg te zetten, zonder al te veel onderbouwing. Vind dit ook wel weer een nieuwe forum klassieker in the making; je mag niet tegen uitkeringsfraude zijn, want ondernemingen betalen te weinig belasting. Dat is het argument afdoen met iets wat nóg erger is, een bekende drogreden. Anyway, ik vind je punt helemaal niet vreemd of te hard omschreven, en ik denk dat buiten deze community veel mensen het met je eens zijn (en ook binnen het forum zijn er meer mensen dan je denkt die zich niet uitspreken omdat ze al weten dat je afgefikt wordt voor elke mening die niet forum fahig genoeg is). Dus laat je niet aanpraten dat je deze mening niet mag hebben om welke reden dan ook.

33 likes

Ik vind het forum echt leuk en vaak ook heel leerzaam, veel inspirerende intelligente mensen waarvan ik vaak zou willen die meer in het echte leven om mij heen te hebben alleen ik merk ook (al jaren) dat vaak 1 mening maar telt en dat is de politieke correcte vorm. Waarom zou Coco niet een stukje emotie mogen delen en daar van balen en iemand anders wel? Vind dat er vaak zo gehapt wordt op mensen die over bepaalde onderwerpen een andere mening hebben en dat vind ik jammer.

12 likes

Dit
Thanks

2 likes

Je mag wel tegen uitkeringsfraude zijn maar dat dit het stokpaardje is van die discussie vind ik echt heel vermoeiend. Vaak weten mensen niet eens het hele verhaal. Je wordt helemaal binnenstebuiten gekeerd wil je überhaupt in aanmerking komen. Het percentage mensen die fraude plegen op die manier is ontzettend laag. Maar toch ken iedereen wel een nicht, tante of buurman die bakken met geld verzamelt. Het is irritant om constant dezelfde halve verhalen te lezen.

En daarnaast zegt niemand dat je een bepaalde mening niet mag hebben. Die mening juist is hartstikke populair buiten de forumbubbel. Boehoe dat iemand met je in gesprek wil gaan over de oneerlijkheid van het systeem. Er ontstaat een pittige discussie, that’s it.

7 likes

Wie heeft er bingo?

54 likes

Hahahaha. Die huh? :joy:

1 like

Ik wil hier toch even op reageren. Ik werk in het sociaal domein bij een gemeente en helaas komt uitkeringsfraude -al dan niet met opzet- toch nog best wel vaak voor.

1 like