Show je kasboekje

@Bubbless Ik heb twee banen en de loonheffingskorting bij één baan toegepast. Mijn collega’s die ook twee banen combineren moeten juist elk jaar terugbetalen ipv dat ze ontvangen, dus daar bereid ik me dan ook maar op voor :pensive:

1 like

Ooh echt? Ik dacht juist dat mijn collega (van HR/financiën) zei dat ik geld terugkreeg. Hmm dan ga ik dat nog maar eens navragen.

Thanks ja wordt straks echt beter! Dus daar kijk ik behoorlijk naar uit.

Snap jullie absoluut en ik probeer echt niet teveel naar andere te kijken want ik hou van mijn werk en zou niet willen ruilen maar toch frustreert het mij wel eens dat ik net tussen wal en schip val.
Maar je hebt helemaal gelijk en je zet mij ook aan het denken dat extreme fraude much erger is. :wink:

3 likes

Het heeft natuurlijk ook te maken met de hoogte van de lonen en in welke schaal je uiteindelijk valt, dus het kan best dat het bij jou en mij anders uitpakt dan. Denk ik. Ik heb er ook geen verstand van :stuck_out_tongue:

Klopt ik betaal ook terug. Ik zou dat juist goed in de gaten houden

1 like

Ah ja ik heb even gegoogeld en volgens mij hangt het idd af van de hoogte van de loonheffing die ze inhouden. Als ze teveel hebben ingehouden krijg je terug, als ze te weinig hebben ingehouden moet je betalen.
Iik krijg netto ongeveer 60% van mn bruto salaris (is ook wel al pensioen vanaf dan), dus ik ga er vanuit dat ik wel redelijk safe zit (qua niet hoeven bijbetalen dan, of ik terug krijg zie ik dan volgend jaar wel).

als je bij de rabobank zit kun je dit sinds kort in de app zien

1 like

Mensen met uitkeringen die naar festivals gaan en een Audi rijden :joy:. Want als je een uitkering hebt mag je nooit naar een feestje? Hele andere discussie hoor, die wil ik niet aangaan hier. Maar ik verbaas me soms wel over jouw wereldbeeld? Waar woon je in hemelsnaam als je blijkbaar allerlei uitkeringsfraudeurs om je heen hebt?? Je mag er echt vanuit gaan dat mensen in NL niet zomaar een uitkering krijgen. Heb je er zelf ooit eentje gehad? Heb je ooit je hele hebben en houden op tafel moeten leggen bij UWV of gemeente? In mijn werk zie ik heel veel mensen met een uitkering en geloof me, 95% had echt heel graag willen werken.

20 likes

Nee. Maar als je lichaam te veel pijn doet om te kunnen werken, dan is het wel apart als je iedere zaterdag naar een festival kan gaan. En het gaat toch om mensen die onterecht een uitkering hebben? Woon in omgeving Rotterdam maar kom oorspronkelijk uit Amsterdam. Misschien dat ze er nou minder strenger op zijn. Persoonlijk niet, gelukkig nog nooit in zo een situatie terecht gekomen.

Maar zoals al eerder aangegeven ik heb misschien een hardere kijk.

Maar met een uitkering verdien je niet genoeg om elk weekend naar een festival te gaan hoor. Het is niet alsof de staat je huis, woonlasten, boodschappen, kinderkosten en alles betaalt en dan ook nog €1000 voor de lol erbij stort, waarmee je mag doen wat je wil.

Dus óf die mensen hebben nog een andere bron van inkomsten (en zijn dus geen typsische of überhaupt gekwalificeerde ontvangers van een uitkering) óf jij hebt conclusies getrokken aan de hand van schaarse informatie en observaties en daar tussen lijntjes getrokken die niet bestaan.

2 likes

Ik heb hier toch telkens over onterechte ontvangers? Ik ben zelf opgegroeid in zulke wijken dus heb het hier niet over enkele gevallen. En ze hebben ook allemaal extra inkomsten. Zwarte schoonmaak huisjes, mannen die werken maar ergens anders ingeschreven staan. Mensen die een paar jaar geleden afgekeurd zijn, maar eigenlijk pima in staat zijn om te werken. Of dames die buiten alleenstaande moeder zijn niets mankeren, maar wel graag zelf voor hun kind willen zorgen en daarom hun kinderen na het KDV willen brengen.

Misschien dat sommige van jullie in een omgeving leven waar grotendeels hoger opgeleid is en het daarom niet opvalt. Maar er zijn zat wijken waar 80% dit soort types zijn.

3 likes

Ik woon in zo’n wijk en kan me er niet druk om maken. Wat kan mij het schelen als de werkloze buurman in een Audi rijdt. Als hij dingen doet die niet door de beugel kunnen, valt ‘ie op een gegeven moment wel door de mand. En zo niet, geen reden voor mij om daar wakker van te gaan liggen. Dan focus ik me liever op mezelf en hoe ik mijn eigen situatie kan verbeteren. Lijkt me heel frustrerend als je je zo gaat vergelijken met anderen.

3 likes

Dit hoor en lees ik wel vaker maar hoe weet je dat die mensen wel in staat zijn om te werken?
Uitkeringen bestaan ook zodat mensen wel nog een beetje kunnen leven buiten het ziek zijn en het leven niet bestaat uit werken en alleen maar uitrusten/pijn hebben. Dat kan je als buitenstaander zonder alles te weten over die persoon niet beslissen.

15 likes

Amen.

@Coco je hebt alleen jezelf ermee, door zo zwart/wit te kijken en te vergelijken. Als die personen geen uitkering meer krijgen, ga jij/je vriend niet ineens minder belasting betalen :woman_shrugging:t3:.

Richt je pijlen op zaken die onze maatschappij echt onnodig geld kosten. Daarnaast is het niet aan jou of mij om te bepalen of mensen onterecht/terecht een uitkering krijgen.

3 likes

Het lijkt nou of ik er heel erg mee bezig ben terwijl dat ook overdreven is. Had niet moeten blijven reageren.

Misschien niet minder belasting betalen, maar dan word het wel fijner geïnvesteerd. Ik zorg, onderwijs of iets.

Zoals al een paar keer gezegd ik weet het allemaal
heus wel. Maar deze keer viel het me keer gewoon op hoe hoog het bedrag was. En had omdat mijn vriend zoveel werkte dus maand heel veel struggles omtrent werken, opvang, huishouden etc. Waardoor het gewoon nog meer opviel en ik me een beetje irriteerde aan hoe makkelijk het leek als je thuis kan blijven met je kindje en alsnog geld krijgt. Hoe dus dus veel mensen in mijn omgeving leven. Heel kinderachtig, i know, heb het al een paar keer toegegeven.

@Vlaai Heb ook al een paar keer gezegd dat ik het super goed vind dat uitkeringen bestaan. Alleen dat er gewoon veel gefraudeerd word. Heus niet iedereen. Maar als jij bv reuma hebt bijvoorbeeld en je kan wel 5 a 6 zwarte schoonmaakhuisjes per week doen, zou je misschien wel een paar uurtjes wit kunnen werken.

@Penny_Lane Maar wie bepaald wat juist is?

Ik stop met discussiëren want ben al veel te veel online geweest vandaag.

1 like

Ik bedoelde; in jouw omgeving wordt blijkbaar (?) veel gefraudeerd. Dat betekent niet ‘dat er veel wordt gefraudeerd’ met uitkeringen. Idd niet alles over 1 kan scheren omdat jij toevallig wat mensen kent

Ik heb dezelfde gedachtes als @Coco. Ben denk ik ook in een omgeving met alleen maar rotte appels opgegroeid. En natuurlijk ken ik ook mensen die er geen misbruik van maken en het nodig hebben, maar ken er ook genoeg die het ‘gratis’ geld wel lekker vinden. Ook in mijn dichtbije omgeving.

3 likes

Een paar uurtjes werken is ook niet zo makkelijk. Ik reis een uur, dus totaal reis ik twee uur. Dat telt ook nog mee, want reizen is voor veel mensen super stressvol. Ik ben gezond maar het vermoeit mij al. Laat staan wanneer je nog langer moet reizen of ook nog je kindje naar de opvang moet brengen/hond uitlaten

Ben het met je eens, behalve met het laatste. Mij boeit het ook niet, ben vaker ook geïrriteerd op de Belastingdienst (ja ik mag weer zorgtoeslag terug betalen die ik niet eens heb ontvangen?) dan op mensen die misbruik maken van het zorgstelsel.

Maar gezonde mensen, waar niks mis mee is, die van een uitkering willen leven, kiezen toch zelf voor de armoede? Ze kunnen ook een betaalde baan vinden als ze het zo erg vinden.

Vind het gewoon een beetje sneu voor coco dat iedereen zo tegen haar in gaat omdat ze een bepaalde mening heeft.

5 likes

@Penny_Lane Maar die werken toch vrijwillig alleen dan zwart? Ze hebben dus puf genoeg over om naast hun huishouden en normale leven gewoon te werken.

En de mensen die onterecht ontvangen leven niet in armoede want die hebben een uitkering (met een waarde van ongeveer 1800 als je echt van alles gebruik maakt) en dan daarboven op vaak nog 600/700 euro zwart verdient of gewoon een partner heb met een salaris. Klinkt niet niet erg armoedig toch?

@Luzarl heb echt alleen over mensen die onterecht ontvangen. Nam gewoon een voorbeeld van iemand die ik toevallig ken.

@Tessa Misschien heb ik een vertekend beeld omdat het om mij heen zoveel gebeurt.

@PizzaFunghi Dankjewel

Heb het echt alleen maar over de mensen die er misbruik van maken.

Ben super blij dat er een vangnet van uitkeringen bestaat en ben heel dankbaar dat ik in NL woon.
Thank the lord dat mijn moeder bijstand kon krijgen. Zodat ze rustig haar behandelingen kon doen en voor gewoon voor mijn zusjes kon zorgen kreeg toen ze kanker had. En dat ze zelfs nog omgeschoold is zodat ze nu een leuke baan heeft.

Maar wat ik al eerder zeg en @PizzaFunghi ook heeft ervaren. Er maken echt veel mensen misbruik van. Misschien dus alleen in bepaalde omgevingen en is het gewoon toevallig, dat kan.

1 like