Scriptie schrijven

Schrijven jullie gewoon wat in je opkomt of proberen jullie meteen een volledig correcte en mooie zin te formuleren? Ik merk dat ik soms heel lang bezig ben met het perfectioneren van de zinnen, terwijl ik soms liever gewoon in het wilde weg ga typen. Maar dan moet ik dus steeds weer terug om alles opnieuw te bekijken/herformuleren en dat kost ook veel tijd :roll_eyes:

Ik schrijf wel zoveel mogelijk in ‘definitieve vorm’, maar als ik er even niet uitkom wil ik me daar niet door laten tegenhouden. Dus dan schrijf ik gewoon letterlijk wat in m’n hoofd zit, en maak ik die tekst rood. Zodat ik het later niet vergeet te corrigeren haha.

Vaak helpt het al om even afstand te nemen of er een nachtje over te slapen, en anders laat ik iemand anders ernaar kijken.

3 likes

Vandaag voor het eerst in jaren weer samen met een vriend wezen studeren en ik kan het echt aanraden! Chill om ff in de pauze wat te kletsen of samen te lunchen, even een verzetje. (Erna nog uit eten geweest
 :biggrin: ) ga dit vaker doen hehe

Ik ben elke dag druk bezig met mijn scriptie. Ik zit op het hbo en heb een vaste inleverdatum over 36 dagen, mis je die/zak je dan heb je dus sowieso een half jaar vertraging. En ik zie gewoon medestudenten tussendoor op vakantie gaan?!?!
Hoe kan dat, wat doe ik verkeerd? Ik wil ook op vakantie

Mag ik vragen wat je dan doet op een dag? Merk dat ik er niet elke dag mee bezig ben en vraag me dan juist af wat mensen doen die er wel fulltime aan werken. Zegt misschien ook iets over mij :grimacing: mijn eerste deadline is volgende week, maar die haalt bijna niemand. Zit zelf nu ook in de fase waarbij ik mijn onderzoeksresultaten moet analyseren/uitwerken en daarna nog conclusies en aanbevelingen schrijven. Wil daarom graag voor de volgende deadline wel halen (en moet dan ook wel), die is halverwege juni. Zou dat moeten lukken?:thinking:

Ja dat moet je makkelijk redden! Ik vond de laatste fase van mijn scriptie het makkelijkste (onderzoeksresultaten analyseren, aanbevelingen en een conclusie schrijven). Daar was ik zo mee klaar. Je hebt die informatie dan al helemaal in je hoofd, dus bij mij kwam de tekst zo uit mijn vingers.

3 likes

Ik heb geen standaardscriptie zoals de meeste mensen hier, ik maak een spel en mijn scriptie gaat dan over hoe het spel tot stand is gekomen. Ik voer 1 of 2 keer per week een test uit, waarbij wordt gekeken hoe het spel in gebruik is etc. Dit moet ik vervolgens analyseren en daarna verbeteren, zodat de week erna er alweer een verbeterd spel staat met een nieuw testplan om het weer te testen. Dat verbeteren kost gewoon echt veel tijd. En naast het bedenken/maken/uitwerken van het spel moet dus ook nog de scriptie geschreven worden. Tijdens mijn opleiding deed je zulke opdrachten ook gewoon met vijf mensen en had ieder zijn rol. Nu moet ik alles zelf doen in dezelfde, of zelfs minder tijd.

Klinkt echt als een zeikbericht, maar zo bedoel ik het niet.
Ik weet zeker dat ik bepaalde dingen kan verbeteren zodat ik meer echte vrije tijd creëer. Zo zit ik tussendoor bijv. veel te vaak hier op het forum ipv dat ik echt aan het werk ben haha. Als ik al die tijd achter elkaar plak heb ik inderdaad wel een dag vrij


Ik ben nu nog bezig met het schrijven van mijn resultaten. Daarna nog conclusie en discussie schrijven, voorgaande hoofdstukken deels herschrijven. Eindversie moet uiterlijk dinsdag opgestuurd worden. En ik loop naast mijn scriptie fulltime stage. De hele week was ik vrij positief en dacht ik dat het wel ging lukken maar gister had ik een kleine breakdown. Pfffffffff hoop gewoon zo dat ik het ga halen :pensive:

Beetje laat, maar herkenbaar hoor. Ik loop ook stage naast mijn scriptie en de eerste maand (vorige maand) heb ik echt niets aan mijn scriptie gedaan. Totdat mijn scriptiebegeleider een mailtje stuurde met dat hij op vakantie zou gaan, wat er dus voor zorgde dat mijn deadline voor de scriptie naar voren werd geschoven zodat hij er voor zijn vakantie nog naar zou kunnen kijken. Toen werd het ineens ‘echt’; van tevoren had ik niet echt een datum in mijn hoofd zitten waar het af moest zijn.

Ik zou proberen om een doel voor ogen te nemen, een datum wanneer je wil dat je scriptie af is. En afgaande daarop een doel stellen voor elke week. Zo had ik voor mezelf een weekje transcriberen ingepland, een weekje coderen, een weekje resultaten schrijven, etc. Wat bij mij ook wel helpt is om niet direct als ik thuis ben aan de slag te gaan, maar minimaal 1,5 uur rusten. Dus even de tijd nemen om te koken, rustig te eten, nog even rustig zitten en dan aan de slag.

Ben zelf niet het beste voorbeeld want heb de werkdruk totaal niet goed verdeeld, maar hoop toch dat je er wat aan hebt.

Ik moet ook nog al m’n deelvragen (onderzoeksresultaten), conclusie en aanbevelingen uitschrijven en mijn deadline is volgende week vrijdag. Ik heb zelfs gisteren nog m’n deelvragen aangepast. Ik heb wel overal al puntsgewijs neergezet wat er ongeveer moet komen.

Het is even stressen, maar niet onhaalbaar hoor! Mijn begeleider is zelf nu met haar promotieonderzoek bezig en zij is super relaxed. Ik voelde me een slechte student dat ik achteraf m’n onderzoeksvragen aan het aanpassen was, maar toen zei ze: nee joh, dat doet iedereen. Volgens haar is het ook makkelijk haalbaar, en dat denk ik eigenlijk ook. Alles zit in m’n hoofd, ik moet het gewoon ‘even’ uitschrijven. En schrijven kan ik wel.

Houd er voor de zekerheid nog even je beoordelingsformulier bij om te zien of je alle boxjes aantikt. En gewoon focussen! Ik doe het in stukken: vaak kan ik aan het begin van de dag goed focussen, daarna moet ik even iets anders gaan doen en dan eind vd dag kan ik weer in focus.

Pfoe, zelfde schuitje dus. Succes! Het scheelt denk ik ook wel veel als je een fijne begeleider hebt. De laatste feedback die ik heb ontvangen is alweer maanden geleden (ik heb ook even stil gestaan, dat wel), dat komt deels doordat ik een beetje bangig ben met het vragen naar feedback. Toen ik in het begin wat vragen stelde reageerde hij nogal bits met iets in de trant van “ja ik ga je niet alles voorkauwen”
 Ik werd er dus wat huiverig van om meer te vragen. De stress die ik daardoor ervaar is dat er een kans bestaat dat hij het dus bij lange na niet goed genoeg vind. Ik ga idd het beoordelingsformulier er eens bijpakken, iig voor mijn eigen gemoedsrust.

Grappig dat ze zegt trouwens dat iedereen z’n onderzoeksvragen aanpast. Ik zat net nog met het idee om er Ă©Ă©n aan te passen :slight_smile: Stelt me ook weer gerust, want ik ben nu ik m’n resultaten aan het schrijven ben ook weer mijn theorie aan het aanpassen enzo, ook niet de ‘juiste’ volgorde eigenlijk haha.

Nog even strijden!!

1 like

Ja, wat dat betreft heb ik echt geluk. Mijn bedrijfsbegeleider is een oud-docent van me (echt een van m’n favorieten) omdat ik afstudeer bij een instituut van mijn hogeschool. En ik heb vooraf een van m’n andere favoriete docenten gemaild (die ook voorzitter van de examencommissie is dus alle regeltjes goed kent) of hij mijn docentbegeleider wilde zijn, en dat is toen zo geregeld. Dit omdat ik tijdens mijn derdejaarsstage een random docent kreeg toegewezen waar ik echt niks aan had.

Daarnaast heeft mijn bedrijf ook nog een expert ingehuurd om mij inhoudelijk te kunnen begeleiden, omdat zij geen expertise hadden op het gebied waarvoor ze mij onderzoek wilden laten doen.

Maar ja: ik zei dus ook tegen m’n docent (#1 haha) dat andere studenten allang hun eerste versie ter feedback hadden opgeleverd enzo. Maar toen zei ze ook: ah joh, jij doet ook een veel complexer onderzoek (dat is ook wel zo) en je hebt tussentijds toch al feedback gekregen?

En dat is ook allemaal zo. Je moet er gewoon zelf vertrouwen in houden, ik ging in eerste instantie voor een 8 - ik weet niet of dat nog haalbaar is haha. Maar een voldoende gaat denk ik echt wel lukken!

Trouwens: volgens mij kunnen wij vooraf achterhalen (via docentbegeleider) wie je examinatoren zijn. Daarmee kun je dan ook rekening houden in je verslag/verdediging. Sommige docenten focussen namelijk heel erg op onderzoek, terwijl anderen juist van die filosofische levensvragen stellen. Goed om je daar op aan te passen.

@tuula Wat fijn zeg, ik denk dat dat al een hoop vertrouwen geeft!

Ik zit er op dit moment helemaal doorheen. Voor de pauze kreeg ik mailtjes van mijn 2 begeleiders, die er ongeveer op neer kwamen dat ze er niet veel vertrouwen in hebben. Ineens kwam alle stress van de afgelopen weken eruit en ik moest huilen. Na mijn pauze ben ik het gesprek aangegaan op stage (moest natuurlijk weer huilen) en heb open kaart gespeeld. Ze reageerden heel begripvol en stelden voor dat ik de rest van de week vrij kon nemen.

Ik schaam me wel een beetje dat ik hier nu nog steeds met een rood gehuild hoofd zit maar ik ben wel blij. Ik ben mezelf de afgelopen weken echt voorbij aan het rennen en de mails van vandaag waren de druppel denk ik. Ik vind het echt heel lastig om nu weer alles te gaan geven, omdat in mijn hoofd zit dat mijn begeleiders het toch niet goed genoeg gaan vinden.

Maar goed, dat is omdat ik echt net die mails heb gekregen. Ik ga iig zoveel mogelijk werk verzetten en het zo goed mogelijk doen als ik kan. En dan zien we wel weer verder. Ik zou zo blij zijn als het er eindelijk op zit :pensive:

Over welk aspect van je scriptie hebben ze weinig vertrouwen? Is dat iets wat je nog kan aanpassen? Goed van je dat je het vertelt hebt op stage, dan weten zij ook gelijk wat er speelt. Heel veel succes in ieder geval, ik duim voor je!

1 like

In z’n algemeenheid. Ik heb weinig feedback ontvangen en moet nog veel doen in korte tijd. Ik heb nu de afspraak met m’n begeleider dat ik vrijdagochtend alles wat ik tot dan toe heb opstuur, wat ik dan nog kan veranderen voor dinsdag. Hij heeft niet letterlijk uitgesproken dat 'ie er geen vertrouwen in heeft, maar zei bijvoorbeeld wel dit:

“Wanneer je op dit moment van mij wilt dat ik je scriptie beoordeel, dan wil ik hetgeen je hebt op vrijdagochtend hebben.Vergeet niet dat niet ik degene ben die de scriptie uiteindelijk beoordeel, maar de examencommissie, waarin ook een externe reviewer zit. En ik wil niet dat jij, incluis ik, hierdoor teruggefloten worden”

Dat komt voor mij gewoon heel kut over, alsof je er vanuit gaat dat dat zou kunnen gebeuren? Misschien niet zo bedoeld, maar ik krijg er echt een slecht gevoel van :sweat:

@Blonde oh wat een nare situatie, ik snap heel goed dat je je er slecht door voelt nu. Je schrijft dat je weinig feedback hebt ontvangen, ligt daar niet ook een beetje schuld in van je begeleiders dan? Die zijn er immers juist om feedback te geven en als je nu nog zoveel moet doen in een korte tijd vraag ik me af waar ze al die tijd geweest zijn in dit proces?

Wel heel fijn dat je vrij mag van je stage om er aan te werken! Heb je iemand waar je een beetje mee kan sparren wat betreft de inhoud? Gewoon vrijdag alles inleveren wat je hebt en wellicht valt het uiteindelijk hartstikke mee?


Ik heb gisteren mijn vierde en laatste hoofdstuk ingeleverd en alle aanpassingen die ik gemaakt heb in de vorige hoofdstukken ben echt zooooo benieuwd wat mijn supervisor gaat zeggen. Had afgelopen maandag ook nog een deadline voor een ander vak dus moest mijn aandacht echt verdelen en hoop dat dat niet af te lezen is aan de kwaliteit :grimacing: Is nu de derde keer dat ik een scriptie schrijf maar het blijft altijd spannend pff.

Ik denk een beetje van beide. Op het moment dat ik vragen stel(de) kreeg ik al snel reacties dat ik voornamelijk zelf aan de slag moest gaan etc. Kwam er een beetje op neer dat hij van mij verwachtte dat ik veel op eigen initiatief doe en dat hij niet alles wil voorkauwen. Dat heeft er bij mij toe geleid dat ik vragen stellen best wel heb afgehouden. Wat misschien wel stom is geweest want nu heb ik een kans dat mijn begeleider het zometeen helemaal niet eens is met hetgeen ik produceer. In zekere zin had ik zelf wat meer kunnen vragen etc. maar eerlijk gezegd had ik liever een andere begeleider gehad.

Ik heb twee hele lieve vriendinnen van mijn studie die zelf hun scriptie al hebben ingeleverd, en naar een van hen heb ik mijn scriptie (wat ik tot nu toe heb) doorgestuurd, en ze zou er vandaag naar kijken en tips geven etc. Super lief, dat helpt al heel erg, als er extra ogen meekijken!

Ik hoop voor jou op goede feedback! Wat lijkt me dat hels zeg, een 3e scriptie. Dit is mijn tweede en ik ben zo blij als dit erop zit!

Oh wat rot, maar ik vind het juist super knap dat je je grens hebt durven aan te geven! Het is ook vet heftig om full time stage te lopen en om dan nog aan je scriptie te moeten werken.

Super goed dat je je zo kwetsbaar hebt op durven te stellen, want dat heeft je maar mooi wat extra tijd opgeleverd! Verder: ik vind de opmerking van je docent een beetje raar, maar ik weet niet of hij bedoelt dat hij er geen vertrouwen meer in heeft. Mijn begeleider zei bv ook dat ik niet zomaar m’n scriptie naar 'm op moest sturen, maar met concrete vragen zodat hij daar feedback op kon geven. Anders is het last minute ook wel veel werk. Dat terugfluiten snap ik niet helemaal, maar het is wel zo dat zijn feedback niet per se geldend is.

En juist daarom: geloof in je zelf! Probeer niet al je keuzes te laten afhangen van je begeleider. Schrijf hoe jij denkt dat het goed is, en als je twijfelt drop je het hier en helpen wij je verder. Als je eenmaal gaat twijfelen dan ga je natuurlijk aan alles twijfelen terwijl dat volgens mij helemaal niet nodig is. Je bent toch niet voor niets op dit punt in je studie gekomen? Je bent hartstikke gekwalificeerd hiervoor :slight_smile: Gewoon schouders eronder en gaan, laat die begeleider van je een poepie ruiken.

Edit: nog als toevoeging: ik heb ook ooit een docent gehad die toen ik vragen stelde er meteen vanuit ging dat ik lui was en niet zelf werk wilde doen. Dat kwam omdat hij die ervaring had met veel andere studenten. Terwijl dat totaaal niet het geval is bij mij, ik wil het juist extra goed doen dus wilde verduidelijking. Maar hij kende mij niet en ik kende hem niet, en zo interpreteerden we elkaar verkeerd. Gelukkig is dat uitgesproken, maar zo zie je maar dat wat hij zegt helemaal verkeerd kan zijn en helemaal niks over jou hoeft te betekenen.

laatste edit: zoals ik al eerder zei: pak je beoordelingsformulier er ook even bij, misschien geeft je dat houvast en meer zekerheid!

2 likes

@tuula Wow ik vind het echt knap dat jij dat zo ‘even kan uitschrijven’. Ik ben nu ruim een week bezig met mijn resultaten en het schiet voor geen meter op. Ik loop de hele tijd vast, ben vooral bezig met dingen uitzoeken, googlen en mijn boek van voor naar achter doorbladeren. Dus als je tips hebt hoe je dat zo snel doet
:sweat_smile:

@Blonde Ah wat rot zeg. Over die mails: zeiden ze dat echt zo, of is dat hoe jij het interpreteert?
Fijn dat je even vrij hebt van stage. Niet rot of schuldig om voelen hoor. Afstuderen is gewoon stressvol en het is logisch dat je er niet altijd even geconcentreerd mee bezig bent, waardoor je soms wat achterloopt. Dat hoort er allemaal bij! Goed je eigen grenzen in de gaten houden hoor!
Kun je geen gesprek met een van je begeleiders inplannen om rustig te bespreken wat nu de juiste volgende stappen zijn en of zij advies hebben?

@RupiKaur Ah duimen voor goede feedback!

2 likes

Het scheelt dat er heel veel al in mijn hoofd zit, en ik ook al wel losse stukjes heb geschreven. Daarnaast weet ik niet wat je studeert? Maar ik doe een hbo-opleiding en ik merk gewoon dat de eisen een stuk lager zijn dan toen ik nog op de uni zat. Ik schrijf ook wel graag hoor, maar als we bv een essay moesten schrijven dan kwamen klasgenoten soms echt met een soort middelbare school opstel aanzetten, maar omdat dat ook wel het gemiddelde niveau was werd dat alsnog goedgekeurd.

Nu lijkt het of mijn opleiding heel slecht is, maar dat vind ik niet. Bij ons is gewoon heel veel gefocust op echte projecten doen voor klanten (dus geen fictieve dingen), en wat minder op schrijven. Daardoor worden we daar ook minder streng op beoordeeld voor mijn gevoel.

Oh en ik schrijf dus gewoon op wat in me op komt. Wel gelijk zo correct mogelijk (dus niet in spreektaal), maar als ik ergens even niet op kom ga ik er niet moeilijk over doen. En dan vraag ik direct feedback, die ik dan weer kan verwerken. Dat werkt ook sneller. Maar zoals ik al zei: ik heb heel veel geluk met mijn begeleiders.

edit: ik heb nu trouwens eerst per deelvraag in bullet points de kern uitgeschreven, en dat ook al voor conclusie en aanbevelingen gedaan en daar gelijk feedback op gekregen. Nu kan ik meteen zien dat de deelvragen terugkomen in de conclusie, en de aanbevelingen aansluiten op de conclusie. Dus er staat nu eigenlijk een soort framework, wat het schrijven ook makkelijker maakt.

(en verder is dit ook gewoon een beetje hoogmoed haha, als je zelf gelooft dat het lukt dan lukt het sneller dan wanneer je er niet in gelooft :p)