Scriptie schrijven

Pff wat stom, zelfs op je eigen school niet. Wat was hun reden?
Fijn dat je motivatie weer terug is!

@croissant Nee, dat meen je. Dat is echt ongelofelijk zuur zeg. Kost het leraren veel tijd of ligt er het aan iets anders? Ik herken het wel hoor. Ik heb een jaar lang scholen geworven voor een OESO-onderzoek en dat was echt heel moeilijk.
Hopelijk komt het in orde met de examencommissie! Laat de moed in elk geval niet zakken, uiteindelijk ga jij gewoon je scriptie halen!!!


Mijn scriptie moet precies tussen de 7200 en 8800 woorden zijn, lekker specifiek. Het kutte is dat je pas aan het eind weet hoeveel woorden je hebt, dus kan het zomaar zijn dat je stukken die al klaar waren helemaal aan moet passen.

Weet iemand of en hoe een mediatie-analyse mogelijk is en dan voor diverse groepen? Dus ik heb een x, m en y en wil weten of die relatie verschillend loopt voor mannen en vrouwen. Ik kan dit nergens vinden :pensive:

Is een mediatie analyse niet gewoon een soort van regressie? Kan je dan niet een dummy toevoegen voor man of vrouw en een interactie term toevoegen tussen X, M en de dummy?

Ik ben zelf niet heel bekend met mediatie analyse, moet ik er wel eerlijk bij zeggen.

Geen idee? Kan dat? Ik ga dit googlen Haha.

Edit: Woeps grapje laat maar. Moet beter lezen haha

Ja dat kan, je doet dan een gemodereerde mediatie-analyse. Als je daar op zoekt vind je wel handleidingen en uitleg!

X nominaal en Y Scale, dan kun je ook gewoon regressie toepassen, want 1 variabele met 2 antwoordcategorieën (dichtome var.) mag worden meegenomen. Of ANOVA om te kijken of de groepen verschillen, echter met 2 groepen volstaat een T test.

Wat je kunt doen is ze ieder apart opstellen en de verschillen noteren. Of in dezelfde regressie (model 2) toepassen met de andere extra variabelen en kijken of dit sig. extra invloed heeft.

Ja? Ik heb dat wel gevonden, maar dacht dat je dan slechts een moderatie op Ă©Ă©n relatie binnen de mediatie toepaste. Ik ga me daar eens verder in verdiepen!

Maar mijn X is niet nominaal. Ik heb een X, M en Y en daarnaast dan nog gender.

Wacht ik heb miss wat interessante uitleg voor je!

1 like

Ik ben echt even pissig. Ik heb nog exact een week tot mijn deadline en mijn begeleider heeft volgensmij zoiets van zoek het uit. Ik heb hem maandag een mailtje gestuurd met twee vragen en gister een whatsapp berichtje omdat ik nog geen reactie had. Hij stuurde heel aardig dat hij het vervelend vond dat hij amper tijd heeft maar dat hij mijn mail had gezien en savonds echt zou reageren. Maar dat heeft hij uiteraard gewoon niet gedaan. Kan er ook niet boos over worden want hij moet nog iets nalezen en hij beoordeelt mijn scriptie en verdediging. Ik weet ook niet of ik hem nu moet mailen of whatsappen om hem er weer aan te herinneren

pffff, dat lijkt me oprecht en klote ja


Ik heb het getroffen met mijn begeleider, via tel, mail en app te bereiken. Geeft snel en inhoudelijk antwoord op de vragen. Ook organiseerde hij met de mede 6 afstudeerders om om de 3 weken samen te komen en te leren van elkaar stukken en situatie.

Wat dat betreft is mijn school super goed en ben ik er tevreden over :stuck_out_tongue:

Ja je kan dan toetsen of de moderator invloed heeft op de relatie xm of my of allebei. Op Coursera staat een handige cursus/uitleg hierover vind ik zelf!

1 like

Is mogelijk, dan heb je een moderatie effect op het mediatie-effect, bijvoorbeeld:

(lol sorry voor mijn teken-kunsten)

Ik weet niet welk programma je gebruikt, SPSS (moet je het process macro downloaden) of AMOS gebruiken, MPLUS (kan gewoon), Stata (kan ook gewoon). In R weet ik het niet, maar moet vast wel een package zijn daarvoor.

edit: je mag me altijd PB’en trouwens, love statistics

1 like

Edit: lees het nu terug, niet mijn bedoeling om passief agressief over te komen. was gepassioneerd aan het typen, sorry als het zo overkomt!

Je kan geen T-test doen wanneer je een moderated mediatie hebt.

Je kan ze ook niet apart opstellen, want je wil weten of er een significant verschil is tussen de groepen. Ik zat nog even te denken of je ook de Baron & Kenny methode zou kunnen gebruiken, maar dat kan ook niet omdat je niet kunt controleren voor de moderated-mediated effect.

Omdat je alle relaties in 1 model moet testen (ook omdat je overall-fit statistics wil) ontkom je er niet aan om structural equation modelling te doen (klinkt spannender dan dat het is).

Omg ga ik doen, je weet er overduidelijk veel meer van dan ik!

(Altijd als ik dit soort dingen lees vraag ik me af of de statistiek lessen die ik heb gehad zo ondermaats waren of dat mensen zoals jij gepromoveerd zijn ofzo :stuck_out_tongue: Ik heb bijvoorbeeld ook alleen ervaring met SPSS en van Stata en R heb ik vaag gehoord)

Over 9 uur moet mijn bachelorpaper ingeleverd zijn.
Ik moet nog veel te veel doen. Zucht.

@equinox succes!!

Vanmiddag mijn midterm evaluatie moment. Hoewel ik echt 1000% zeker ben van alles wat ik gedaan heb en super zelf verzekerd ben erover normaal gesproken, bekruipt het gevoel nu me toch van “wat nou als ze geen go geven?”.

1 like

Het is ingeleverd! Ben wel al 26 uur wakker maar soit.
Zo maar eventjes wat slapen.

11 likes

Inmiddels zijn er al studiegenoten die hun eerste versie opleveren ter feedback, ik ben nog bezig met m’n onderzoek en conclusie uitschrijven :sweat_smile: Maar mijn onderzoek is ook wel een stuk complexer, de meesten hebben een social media strategie ofzo. En tot nu toe is mijn feedback altijd vrij positief, hoef ik het niet heel veel meer aan te passen. Ik denk dat volgende week vrijdag inleveren nog steeds haalbaar is haha.

Ik merk alleen wel dat mijn deelvragen nog steeds wisselen. Ik heb dus heel veel onderzoek gedaan en op zich zijn alle antwoorden wel voorhanden, ik moet er alleen een geheel van maken. Ik merk dus alleen dat ik twijfel aan mijn huidige vragen, of ze niet toch specifieker moeten oid. Daar loop ik een beetje mee vast. Tegelijkertijd ben ik in m’n hoofd al bezig met aanbevelingen omdat dat hele onderzoek gewoon in m’n hoofd zit.