Scriptie schrijven

Ja de rest (die ik ken in ieder geval) is nog niet begonnen. Er staat wel in de handleiding welke onderdelen erin moeten, maar nog niet dat standaard riedeltje wat je in de inleiding van je scriptie hebt. Maar vind inhoudsopgave zo vaag. Iedere scriptie heeft idd standaard onderdelen, maar als dat zo standaard is, waarom zou ik dan moeten benoemen dat ik bijv. een voorwoord, afkortingenlijst, inleiding etc heb? En een uitgebreide inhoudsopgave met hoofdstukken en paragrafen, ja weet ik veel, dat weet ik tijdens het schrijven pas hoe ik die noem en hoe ik het indeel. De opzet is ook niet in je scriptie zelf opgenomen, dus kan ook niet echt andere scripties bekijken hiervoor

Hmm, misschien moet je nu alvast een inhoudsopgave/hoofdstukindeling maken zodat je dat later niet meer hoeft te doen? Of misschien moet je alvast per onderdeel in de inhoudsopgave aangeven wat je daar ongeveer gaat doen of schrijven (dmv bulletpoints)? Als ik jou was zou ik aan je begeleider vragen wat de bedoeling is, dan weet je het meteen en kan je aan de slag.

1 like

Ik moet van 60 paginaā€™s 35 paginaā€™s maken :grinning: Heb alles al in een kleiner lettertype gedaan maar elk hoofdstuk moet op een nieuwe pagina beginnen. Dus soms heb ik dan zoā€™n half lege pagina ertussen zitten. Nu maar zoveel mogelijk in de bijlagen zetten. Echt vreselijk

Oh boy, wat een werk! Hebben jullie trouwens niet een bepaald lettertype/grootte dat je verplicht moet gebruiken? Pas op dat je niet teveel ā€˜belangrijkeā€™ informatie in de bijlage zet trouwens!

1 like

Nee we hebben niet echt een verplicht lettertype. Had eerst een best groot lettertype omdat dat het lettertype was van de huisstijl. Ik denk dat ik nu vooral veel lange analyses in de bijlagen zet en de conclusies laat staan. Dus dat wordt nog een puzzelwerkje voor de komende dagen :slightly_smiling_face:

1 like

Mijn scriptiebegeleider is trouwens nieuw op mijn uni, dus geen idee of zij zelf een hele eisenlijst heeft dan aan een opzet. Maar heb nu iets meer dan 2 A4 en heb globaal een inhoud/hoofdstukindeling. Niet helemaal inclusief deelparagrafen, maar wel de deelvraag per hoofdstuk ongeveer. En qua bronnen, tja, ik vind het heel nutteloos om specifieke bronnen (als in: artikel/boek x van auteur y) te noemen, want ik weet tijdens het schrijven en onderzoeken bij een bepaald hoofdstuk pas wat ik als bron gebruik. Kan nu wel een lijst opdreunen van literatuur, maar waarschijnlijk gebruik ik daar de helft niet van en komt er nog een hoop bij wat ik nu nog niet gevonden heb. Dus heb daar gewoon heel globaal de wet, literatuur, parlementaire stukken en jurisprudentie genoemd

1 like

De presentatie en verdediging van mijn eindwerk gingen goed. Ik zag er zo tegenop, maar ik heb al een mail gekregen van mijn docent dat het heel goed en heel duidelijk was en dat ik de vragen ook goed beantwoord heb.

Het drong in eerste instantie nog niet echt door, maar ik heb een dutje gedaan en nu is het binnen gekomen dat ik klaar ben. Ik sta al een paar uur huppelend en dansend in mā€™n huis, ik kan echt niets zinnigs doen :joy::joy:. Omg, al die stress die ik de voorbije maanden gehad heb, moet eruit.

7 likes

Ik heb een soortgelijke, maar ik heb hbo en premaster gedaan hiervoor en mijn bachelorscriptie dus op hbo geschreven. Daar had je wel een formulier waarop je een beetje moest invullen hoe en wat, maar daarna moest je gewoon gelijk je inleiding/H1 schrijven. Heb dat er wel bijgehouden en heb daar ook niet qua bronnen uitgebreid benoemd welke literatuur dan precies, dus heb het nu ook niet. Heb het ingeleverd en ook aangegeven dat ik het lastig vond hoe uitgebreid het precies moest. In dat boek over onderzoek doen wat ik heb staat over opzet ook niet zoveel. Snap wel hoe je probleemstelling en verantwoording enzo uitwerkt, maarja die inhoudsopgave zat ik een beetje mee haha. Heb nu heel globaal, want welke paragrafen erbij komen dat weet ik echt tijdens het schrijven pas, want dat pas je toch 100x aan. Maarja omdat dat nu dan zo globaal is, is het eigenlijk hetzelfde als mijn deelvragen, maar dan iets anders geformuleerd. Nouja maandag gesprek en dan hoor ik het wel. Had er liever meteen de inleiding van gemaakt, want dat is veel makkelijker

Bij mij bestond mijn H1 (Inleiding) uit een introductie, probleemschets, onderzoek (deelvragen) en begripsbepaling. Dat was ook meteen wat ik als opzet heb ingeleverd geloof ik. Dus denk dat je zo prima op weg bent. Ik moest destijds wel een hele uitgebreide literatuurlijst aanleveren, maar hopelijk voor jou is hoe je het nu hebt gedaan voldoende :yum:

2 likes

Ik had net de proefpresentatie van mā€™n bachelorproef en mā€™n begeleider zei dat het echt heel goed was! Dinsdag de echte presentatie, dus nu heb ik daar alvast een goed gevoel over :blush:

4 likes

Heeft iemand ook een scriptie geschreven aan de hand van interviews die zijn of haar data-analyse methode aan mij wil laten zien? :grimacing:

Mijn begeleider stelde zich met voornaam voor en is van mijn leeftijd. Zouden jullie dan nog heel netjes mailen of gewoon ā€˜hoi (voornaam)ā€™?

Ik zou gewoon beste voornaam doen, dat lijkt me wel prima zonder dat het te amicaal is

2 likes

Ik heb vandaag mijn tweede masterscriptie van dit academiejaar gehaald :star_struck: (ik deed 2 masters tegelijk, never again haha). Ik kan het zelf nog niet zo goed geloven. Mijn prof en promotor zeiden dat ik enthousiasme over mijn onderwerp uitstraalde, imo een van de leukste complimenten want ik vond het oprecht boeiend.

11 likes

Heeft iemand na zijn of haar eigen scriptie ellende nog zin om mee te kijken met mijn discussie? Ik kom niet uit de wetenschappelijke of praktijk aanbevelingen

Ik heb mā€™n scriptie ingeleverd! Deze moet goedgekeurd worden en dan mag ik verdedigen. Het wordt waarschijnlijk wel kantje boord maar alsnog een hele last die nu al van mn schouders valt. Nu vieren met ijskoffie :partying_face:

8 likes

Gisteren voor het eerst mijn begeleider gesproken en hij was eigenlijk best tevreden over mijn scriptie aanzet, hij gaf wel aan dat ik nog flink moet aanpoten om het in 3 weken af te krijgen. Maar ben zooo blij dat hij het wel positief ziet!

Het moet mij nu gewoon lukken en moet gewoon aan de bak.

1 like

Wauw wat knap, lijkt me echt heel druk en stressvol.

1 like

Dankje! Ja het was idd heel druk en stressy, maar ik ben zo blij dat ik nu afgestudeerd ben en straks kan werken ipv nĆ³g een jaar uni :tada:

1 like

Zijn er hier mensen die een hbo bachelor scriptie in deeltijd hebben gedaan? Ik schrijft mijn scriptie voor mijn werk, ik heb in het begin een aantal keer met mijn manager (begeleider) afgesproken. Plan van aanpak hebben we ook doorgenomen, ik ben nu bezig met de interviews. Vandaag gaf hij aan dat hij tussendoor graag een presentatie wilt van wat ik heb geschreven omdat zij hierna mijn scriptie gaan gebruiken om bepaalde processen te veranderen. Hebben jullie tussentijds stukken laten lezen aan je opdrachtgever? Of de conclusie bijvoorbeeld besproken? Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit pas gebeurde bij het eindresultaat, ik had dit misschien vantevoren ook moeten overleggen.