Scriptie schrijven

Mijn gesprek was niet negatief en niet positief. Zit nu wel met een dilemma.

Ze vroeg in het begin wat ik zelf van het stuk vond. Ik zei dat ik denk dat het nog niet goed genoeg is, maar dat ik ook denk dat ik het niet beter kan. Ze was het inderdaad met me eens dat het nog niet goed genoeg is. Ze noemde het steeds ‘aan de onderkant van een voldoende’, maar ze denkt wel dat er nog genoeg ruimte voor verbetering zit.
(Ik heb overigens ook eerlijk gezegd hoe onzeker het me maakt etc. en daarin heeft ze me wel gerustgesteld). Ik heb nu feedback gekregen waar ik wel mee verder kan denk ik. Die feedback is eigenlijk best fundamenteel, dat alles meer diepgang moet en dus precies het punt dat ik zo lastig vind. Ik zie wel wat ze bedoelt, maar ik weet niet hoe ik het aan moet passen.

Ik wilde graag voor de zomer afstuderen en dit is volgens mijn begeleider waarschijnlijk nog wel haalbaar, maar wordt wel krap. Tussen half juli en half augustus kun je niet afstuderen in verband met de zomervakantie en tussen het moment van goedkeuren (dan is het een voldoende en krijg je een ‘go’ om te verdedigen) en de daadwerkelijke verdediging zitten ook nog eens 4 weken in verband met de administratie. Als ik voor half juli wil afstuderen heb ik dus maar korte tijd om de feedback te verwerken maar ben ik er wel snel vanaf en dit is wat ik al die tijd voor ogen had, zodat ik ook nog een beetje zomer heb. Als ik na half augustus ga verdedigen heb ik wel meer tijd en ook meer ruimte om een keer vast te lopen, slechte concentratie te hebben of een dag vrij te nemen enzo. Maar dan wordt het traject dus wel weken langer en ik denk dat dat mentaal ook zwaar is. Ik heb overigens alleen de weekenden om aan de scriptie te werken, doordeweeks heb ik stage en werk dus dat is ook nog een belangrijk detail in de planning.

We hebben over 2 weken telefonisch afgesproken om een keuze te maken of ik voor/na de zomer ga afstuderen en ik twijfel echt zo hard. Wil ik kort en pijnlijk, of langer (ook pijnlijk) en op een lager tempo?

1 like

Ik heb net m’n bachelorproef ingediend en het zou een opluchting moeten zijn maar dat is het niet omdat er een vrij belangrijke foto mist die een situatie voorstelt.
Ik heb m’n stagebegeleiders er meerdere keren om gevraagd, in real life, mail, bericht etc. en zou hem vandaag krijgen maar dat is dus niet gebeurd. Zoiets opzoeken duurt toch 2 minuten?
Nu hoop ik dat m’n promotor het niet te erg vind (het zal d’r zeker wel opvallen :upside_down_face:) en dat ik de foto dan wel nog in de presentatie kan laten zien.

Scriptie is helemaal klaar en drie keer alles gedubbel checkt. De deadline is vandaag om 13.00 maar ik durf niet hahaha help

8 likes

Gewoon indienen, er zal zo’n last van je schouders vallen! Proficiat :tada:

3 likes

Ingeleverd! En een wijntje ingeschonken

Man man wat een bevalling was dit zeg

8 likes

Als je er langer over doet, dan moet je ook langer motivatie vasthouden. Wellicht heb je daar iets aan?

Ik heb inmiddels besloten! Ik kies toch voor half augustus. Ik denk dat dat uiteindelijk minder stress bezorgt, dan kan ik ook bijvoorbeeld na het inleveren van de definitieve versie even 2 weken vrij nemen in plaats van kei hard door moeten buffelen, want anders zou ik het niet redden. Maar bedankt voor het meedenken!

1 like

Het wordt tijd dat die scriptie achter de rug is. Ik heb spierpijn als ik eens 2 dagen gewerkt heb :sweat_smile: :joy:. Dringend tijd om terug te sporten, haha.

Ik krijg echt hele nuttige feedback van mijn docent steeds, maar ik weet niet hoe ik dat nog allemaal in minder dan een week ga doen :grimacing: :crazy_face:. Morgen opnieuw feedback, terwijl ik de vorige nog niet helemaal verwerkt heb. En ook nog die hele presentatie/verdediging voorbereiden. Hebben jullie daar tips voor?

Ik moet in mijn opzet een aanleiding/probleemachtergrond én een probleemstelling opnemen. Heeft iemand enig idee wat het verschil is?:exploding_head:

De aanleiding is een omschrijving van het probleem waar je opdrachtgever mee zit (hoe is dit probleem ontstaan) en je probleemstelling is eigenlijk een soort conclusie van de situatie. Dus in één of twee zinnen definiëren wat het probleem is.

2 likes

Mijn verdediging was 10 minuten presenteren, dus ik vertrok vanuit m’n besluit. Jij doet hogeschool toch, dus wellicht wat praktischer? Misschien kun je je besluit meer levendig maken via een fictieve case waar je je bevindingen op toepast? Je moet zeker niet alles willen zeggen want dat lukt toch niet op zo’n korte tijd.
Daarna word je wss 30 a 40 minuten ondervraagd. Dat zijn vooral eigen mening-vragen of nog eens een alinea extra toelichten. Dus gewoon nog eens je thesis doorlezen, meer kan je niet echt doen.

1 like

Dankje!

1 like

Dank je! Ja, bij ons is het 20 minuten presenteren (waarvan max. 1/3 demo) en 10 minuten vragen. Ik vind het volgens mij ook lastig omdat ik gedurende heel mijn bachelorproject heel weinig inhoudelijke feedback heb gekregen en “zelf maar iets” gedaan heb. Maar ik heb vanochtend overleg gehad met mijn docent en ik voel me er al iets beter over. Hij was me eerst helemaal nerveus aan het maken door het te hebben over 1 van de bedrijven die in mijn jury zit, hoe dat een grote speler is en dat het belangrijk is dat mijn presentatie goed is. Toen zei ik dat ik best zenuwachtig ben en er tegenop zie en veranderde hij van tactiek en begon hij over een ander bedrijf in m’n jury die iets compleet anders doet en hoe zij vast helemaal niets van het onderwerp weten en domme vragen zullen stellen :joy: :joy:. Haha, maar goed, over een week is dit allemaal achter de rug.

En m’n docent was heel positief over m’n scriptie. Hij zei dat hij zoveel feedback geeft, omdat hij ziet dat ik “de lat hoog leg” en dat mijn scriptie nu al boven gemiddeld is. Dus dat deed me wel deugd om te horen (dat was uit zijn eerdere e-mail niet helemaal duidelijk).

2 likes

Over 12 dagen mijn scriptie inleveren en nog niet op de helft :grimacing:
Kan iemand mij helpen?
-om een indicatie te geven van de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid heb ik het percentageovereenkomst gehanteerd, weet iemand hoe ik de norm kan onderbouwen? Dus waarom dit bijv minstens 70 procent moet zijn?

-weet iemand wat het design is als ik aan de hand van ongestructureerde interviews ondersteuningsbehoeften ga onderzoeken? Waarbij ik bij de tweede deelvraag de codes gekoppeld aan de ondersteuningsbehoefte indeel in de domeinen van de family quality of life?

Ik ben nu bezig met mijn opzet en ik vind het echt lastig hoor. Geen idee hoe lang zoiets moet zijn. De handleiding zegt een korte weergave van je vraagstelling, maar ook een inhoudsopgave van je scriptie. Ja net alsof ik nu al exact een hoofdstukindeling heb :cry:

Ik bedoel, is het een plan? Zo van hoi begeleider dit wil ik doen, keur effe goed? Is het je eerste hoofdstuk (inleiding) al? Wil niet dat ik straks met 10 pagina’s aankom en dat het ook in 1 A4 mocht, maar wil ook niet dat m’n begeleider denkt joe deze meid doet minimale moeite

1 like

Zou je niet de stappen van onderzoek aanhouden voor je inhoudsopgave en dan hier een korte beschrijving noteren van wat je gaat doen en wellicht hoe je dit gaat doen?
Dan heb je 1 á 2 a4tjes denk ik zo.

2 likes

Ja verantwoording is weer een apart onderdeel. Vind die hele opzet maar vaag en heb het idee dat ik nu al faal haha

Scriptie is ingediend :partying_face: :partying_face: :partying_face:. Nu morgen nog de presentatie/verdediging en daarna ga ik huilen van ontlading, denk ik :joy:.

7 likes

Kun je niet aan je scriptiebegeleider of medestudenten vragen wat nu precies de bedoeling is? Ik denk zelf dat het nog een schets is van je introductie (inleiding, probleemstelling, vraagstelling, doelstelling etc.) en dat je alvast een inhoudsopgave moet maken. Ik weet niet precies wat voor soort scriptie je schrijft aangezien je rechten studeert, maar elke scriptie heeft wel een standaard inhoud(sopgave). Misschien kun je andere scripties van jouw faculteit bekijken?