Scriptie schrijven

Ik heb zo nu en dan ( niet echt structureel) een mail gestuurd met een update van wat ik aan het doen ben en waar ik de komende weken mee bezig was.
En dan kort zovan: " afgelopen 3 weken heb ik middels interviews gewerkt aan mijn dataverzameling, komende week ga ik ze coderen."

1 like

Mijn deadline is om 12 uur en ik moet nog zoveel doen. 🥲🥲🥲

Ik mocht op het hbo aan mijn begeleider van school slechts 1 hoofdstuk (buiten de opzet om) voorleggen voor feedback. Mijn begeleider van stage zelf heb ik alles laten lezen en ook tussentijds. Vond dat zelf fijner, want als je in hoofdstuk 3 bijvoorbeeld terugverwijst of doorgaat op iets uit hoofdstuk 1 en je moet dat uit hoofdstuk 1 vervolgens aanpassen, dan klopt de rest ook niet meer

1 like

Gaat het lukken?

Heb het niet afgekregen, maar in overleg met mijn scriptiebegeleider toch aangeleverd wat ik heb om daar feedback op te krijgen. Ik vind het jammer, want ik mis echt maar een paar dingen. Maar hetgeen dat ik heb aangeleverd, daar ben ik wel trots op en met de feedback moet het sowieso lukken om het te halen met een herkansing!

1 like

Ik heb een beetje een stomme vraag, maar hoe beginnen jullie een hoofdstuk? Doe je elke keer weer een soort inleiding met wat je gaat bespreken en welke deelvragen je gaat beantwoorden of begin je gewoon met wat relevante info en ga je daar vervolgens verder in het hoofdstuk dieper op in? Ik loop al gelijk vast bij het eerste inhoudelijk hoofdstuk namelijk :sweat_smile:

Ik heb bij ieder hoofdstuk wel een korte inleiding van een paar regels gedaan ja. Gewoon wat ik ging bespreken en in welke volgorde. En dat veranderde ik als laatste nog als ik evt toch een andere volgorde had aangehouden

2 likes

Mijn scriptie is in artikel vorm :sweat_smile: de opleiding hanteert niet echt hoofdstukken buiten inleiding, methode, resultaten en discussie

1 like

Ik heb ieder hoofdstuk wel een beetje gesitueerd in het project. Niet specifiek in detail deelvragen etc., maar meestal wel een link met het vorige hoofdstuk, het doel van dit hoofdstuk en terug verwijzen naar de plaats in het geheel. Ik kreeg nl. van mijn docent de feedback dat het anders wat verwarrend was om te volgen (ook omdat de volgorde van de hoofdstukken extra verwarring bracht, ook al was dit de meest logische indeling).

Maar ik heb de hoofdstukken wel eerst in hun geheel geschreven. Ik vond het het handigst om die bindteksten (inleidingen, besluiten etc.) achteraf toe te voegen, omdat je dan ook echt een idee hebt wat je geschreven hebt en wat de samenhang is of waar je naartoe wil/wat je wil bewijzen/bereiken met de scriptie.

1 like

Bedankt voor de tips! Dan laat ik de inleiding lekker voor het laatst, hoef ik daar nog niet zo over na te denken.
@Hinkje de plaats in het geheel is wel een hele goede ja, had ik nog niet zo bij stilgestaan.

Hoe gaat het bij iedereen verder die bezig is?

1 like

Ik hoefde in mijn opzet niet zoveel aan te passen. Heb dat nu dus gedaan en hoef dat eigenlijk volgende week pas in te leveren. En aangezien ik nu toch bezig ben ga ik meteen de inleiding doen, want dat is toch grotendeels de opzet

Baron uit de toekomst heeft ook alvast het voorwoord geschreven waarin ik vertel dat ik me de afgelopen maanden bezig heb gehouden met mijn scriptie en waarin ik mijn begeleidster bedank. Oh en ik sluit hem af met ‘(naam stad), februari 2022’. Moet die hele scriptie nog schrijven hahaha, maar dit voorwoord voelt toch al weer wat dichter bij de eindstreep :clown_face:

Edit: vraagje, waar begint de paginanummering nu? Direct na de inhoudsopgave en dus bij de samenvatting en lijst met afkortingen? Of vanaf de inleiding?

5 likes

Mijn scriptie is goedgekeurd en ik heb een afstudeerdatum :partying_face:
Wel pas eind augustus maar mijn scriptie is al met voldoende beoordeeld en de examencommissie heeft zelfs al akkoord gegeven voor mijn diploma. Dus dat verdedigen lijkt me een formaliteit zoals mijn begeleider ook al zei.
Nu heb ik wel een hoooooop nieuwe vragen. Er staat dat ik 4 personen mee mag nemen en na de verdediging mijn getuigschrift uitgereikt wordt. Is er dan geen diploma uitreiking meer? Hoe gaat dat op de uni? In dat geval neem ik m’n ouders mee, anders ga ik gewoon in m’n eentje.
En geef je een cadeau/kleinigheidje aan je begeleider? En aan je tweede lezer?

2 likes

Ik moest mijn scriptie openen om die vragen te kunnen beantwoorden lol.
Ik heb als volgorde: titelblad - voorwoord - inhoudsopgave - lijst met afkortingen - inleiding. De paginanummering begint bij het voorwoord en ik heb ook geen samenvatting. Ik ben in de bieb wezen kijken naar voorbeelden en daar begonnen ze ook bij het voorwoord met de nummering.

Edit: ik moet mijn voorwoord nog schrijven en heb in de bieb 3 foto’s gemaakt van andere scripties waarvan ik hun voorwoord ga jatten hahah. Ik ben nooit zo van het mensen bedanken (en vooral m’n ouders en vrienden en familie en de hond van de buren niet zoals sommigen doen) dus geen idee wat ik moet schrijven.

1 like

Ja zie overal wat anders, dus ben in de war haha. Heb feedback gevonden op mijn onderzoek van stage van het hbo en die vrouw die mij begeleidde vanuit school was helemaal into taal en onderzoeken en die had in de feedback gezet dat het bij de inleiding begint.

En same met dat voorwoord. Iedereen gaat altijd de hele familie bedanken voor hun onvoorwaardelijke steun tijdens alle tranen. Herken me daar totaal niet in ook

1 like

Getuigschrift = diploma, dus ik denk dat in dit geval ze het in deze coronatijd zo hebben opgelost.
Ik heb mijn begeleider niks gegeven toen aangezien hij weinig voor mij had gedaan (zelfs alleen een dankwoord toegevoegd omdat ik zonder raar vond staan :p).

1 like

Voorwoord is bij ons volgens mij niet verplicht dus die onzin sla ik liever over, ik heb toch alleen maar te zeuren en weinig dankbaarheid te tonen :joy:

3 likes

Nummering begint volgens mij al meteen. Ik heb Romeinse cijfers (I-VII etc) gedaan vanaf de tweede pagina (dus direct na het voorblad) en vanaf de inleiding gewoon 1-99.

1 like

@Baron ik deed het ook zo! Voorwoord - samenvatting - inhoudstafel in Romeinse cijfers. En vanaf inleiding idd gewoon 1-99

2 likes

@slurfhondje @Trivia thanks, dan ga ik dat ook zo doen!

2 likes

Hoe doe je twee verschillende cijfers?