Scriptie schrijven

Je kan het! Zet hem op. Het einde is in zicht, deze week nog even alles op alles en knallen! :hugs:

1 like

Conceptversie ingeleverdšŸ‘šŸ» Ben er nog niet helemaal gerust op maar nu kan ik de feedback in ieder geval nog op tijd verwerken voor de 31e.

4 likes

Zijn er toevallig mensen die binnenkort ook hun scriptie afronden? Is misschien een rare vraag maar op welke manier bedanken jullie jullie scriptie-begeleider? Ben aan het twijfelen want heb de mijne door corona enkel via Skype gesproken.

Doen jullie enkel zoā€™n dankwoord of ook een aparte mail voor of na je verdediging of iets anders? :sweat_smile:

Ik zet hem enkel in mijn dankwoord als verplicht nummertje omdat ik niet veel aan hem had. Als hij/zij wel nuttig advies gaf, zou ik een mailtje sturen waarin je meldt dat je je scriptie ingediend hebt + bedankt voor de fijne begeleiding.

Ik dien maandag in, spannend :grimacing: ben nog niet klaar. jij?

1 like

Wat jammer dat je weinig hulp aan je begeleider had. Zou het in dat geval ook enkel bij een dankwoord houden.
Heb de mijne woensdag ingediend en mag hem volgende week verdedigen :grin:
En heel veel succes nog met de laatste loodjes!!

2 likes

Ik heb vorig jaar mn scriptie geschreven en mijn begeleider een keer aan de telefoon gesproken. Toen ze me mailde met het resultaat heb ik haar gewoon bedankt (als reactie op haar mail) verder niks, ik had ook geen dankwoord.

Dit jaar weet ik het nog niet helemaal, tot nu toe heb ik ook alleen een paar mailtjes heen en weer verzonden/ontvangen. Dus wie weet spreek ik diegene ook nooit, dus dan denk ik dat meer ook niet echt nodig is :thinking:
Hangt er denk ik idd vanaf of je diegene een beetje gesproken hebt/hulp hebt gehad.

2 likes

Als scriptiebegeleider zijnde zou ik zeggen: wacht iig tot je je cijfer hebt. Zo awkward om uitgebreid bedankt te zijn voor de begeleiding en daarna te moeten zeggen dat je een 5 geeft :sweat_smile:

Verder ligt het er een beetje aan wat gebruikelijj is in jouw veld. Een mini mail met een regeltje waarin je diegene bedankt wordt altijd wel gewaardeerd!

2 likes

Geen idee aan welke uni je begeleidt, maar misschien weet jij dit. Ik heb half juni mijn laatste tentamen van het semester en wil dan een onderwerp insturen, een begeleider toegewezen krijgen en even een gesprekje zodat ik in september direct kan starten ipv dat ik dan nog helemaal dat gekloot heb met een onderwerp vinden. Kan dat denk je? Of zeggen docenten/begeleiders half juni gewoon joe meidie, tabee, we are going on a summer holiday, zie je in september

Hmm het ligt sterk aan je opleiding en ook eventueel of je al een persoonlijke relatie hebt met de begeleider hebt. In dat laatste geval staat diegene er waarschijnlijk wel voor open om al eerder ideĆ«en uit te wisselen, maar anders zal denk ik inderdaad verwacht worden dat je ā€˜het reguliere schemaā€™ volgt.

2 likes

Ik heb vrijdag de bespreking van mijn totale concept en ik overweeg dit keer gewoon helemaal eerlijk te zijn. Dat ik het echt heel moeilijk vind en het me onzeker maakt, dat ik ook het gevoel heb niet beter te kunnen presteren dan wat ik nu heb laten zien. Maar dat vind ik best spannend en ik weet niet of ik het op dat moment durf te zeggen.

1 like

Heb je aanleiding om te denken dat het daadwerkelijk niet goed genoeg is (buiten je vrees om)?

Waarschijnlijk is wat je kan goed genoeg :hugs:

(Ik vind het overigens altijd wel fijn als mijn studenten inzicht geven in hun onzekerheden, zodat ik daar rekening mee kan houden en bijvoorbeeld nadrukkelijker ook benoem wat ik goed vind gaan terwijl je normaliter natuurlijk vooral gefocussed bent op het nog sterker maken van iemands onderzoek.)

Echte aanleiding niet echt denk ik, wel als algemene feedback dat mijn stuk scherper/analytischer geschreven moest worden. Dat is ook precies het punt waar ik onzeker over ben en denk dat ik niet beter kan. Ik vind het fijn dat je dat zegt, dan ga ik het wel benoemen volgende week.

Ik heb dus een idee van een onderwerp en onze instructie is letterlijk ā€˜mail de coƶrdinator je onderwerp met een korte omschrijving en dan krijg je een begeleider toegewezenā€™. Ja wat moet ik doen dan? Gewoon kort ā€˜hoi mijn onderwerp is x, ik wil graag onderzoeken y toedels en de groetenā€™? Of moet ik al helemaal met een opzet komen met een probleemomschrijving, hoofdvraag, deelvragen en methoden? Of bespreek je eerst met je begeleider hoe je het precies vormgeeft?

Ik heb geloof ik 2 kantjes getypt met de aanleiding/probleemstelling en wat je precies wil doen en wat actuele bronnen erbij.

1 like

Ik sluit mij aan bij Sugarsnap. Zelf heb ik vooral omschreven wat ik wou onderzoeken en vooral wat de meerwaarde van het onderwerp is, dus waarom het relevant zou zijn om daar onderzoek naar te doen

1 like

Als je ingedeeld wordt door iemand anders zou ik eigenlijk alleen je onderwerp doen met een korte toelichting erbij (zoals er staat idd). Ik denk dat je je begeleider pas je opzet hoeft te sturen (en dat die coƶrdinator het misschien niet eens leest haha).

Wij moesten zelf op zoek naar een begeleider dus daar moest dan ook je inleiding, probleemstelling en deelvragen, bronnen planning en wat je verwacht enz bij. zodat diegene kan zien of het wat is.
Maar als er iemand is die mensen gewoon matcht met hun ow matcht aan iemand in dat vakgebied, dan hoeft dat denk ik niet per se. Ik hoorde namelijk van anderen die wel een begeleider toegewezen kregen dat ze gewoon een richting kozen (dus een onderwerp) werden ingedeeld, daarna kwam de rest pas en dat lijkt bij jou ook zo?

1 like

Ja je kiest inderdaad zelf een onderwerp en de coƶrdinator wijst dan een begeleider toe. Vind het ook heel lastig te bedenken wat ik met het onderwerp wil. Gaat om het wetsvoorstel seksuele misdrijven en enige wat ik dan kan bedenken is wat dat betekent voor de praktijk, maarja dat klinkt ook lekker vaag haha

Ik heb net een analyse gedaan in R met een script dat mijn begeleider heeft geschreven, maar ik vind het lastig om de resultaten te interpreteren en de hoofd- en deelvragen te beantwoorden. En ik merk dat het me ook niet zo goed lukt om er gerichte vragen over te stellen. Is er misschien iemand die eens met mij mee kan kijken de komende dagen?

Je zou op navigator kunnen zoeken naar artikelen, of het wetsvoorstel ergens mee wordt vergeleken of knelpunten beschreven of iets. Uit mā€™n hoofd zou je misschien kunnen onderzoeken in hoeverre het wetsvoorstel toegevoegde waarde heeft, of dat het meer symboolpolitiek is. Zelf heb ik ook op google gezocht naar andere scripties, daar zie ik iemand EHRM-jurisprudentie naar de onschuldpresumptie onderzoekt ivm het dwang dat niet meer bewezen hoeft te worden.
Ik heb het idee dat we op dezelfde uni studeren haha, mijn begeleider heeft me in het eerste gesprek nog geholpen met definitief een kant op te gaan met mijn gekozen onderwerp dus je hoeft het denk ik nog niet 100% strak afgebakend te hebben. Ik toets uiteindelijk mijn onderwerp aan het recht op privacy op basis van artikel 8 EVRM.

1 like

Ah thanks, kan ik zeker wat mee! RU toevallig?