Scriptie schrijven

Net tussentijdse feedback gekregen en de conclusie is dat mijn probleem niet urgent genoeg is en ik hier geen scriptie over kan schrijven…

Ik spreek gelukkig morgen mijn docent, maar ben echt alleen maar paniekerig over of het nu gewoon klaar is of dat dit nog op te lossen valt.

Hoe gaat het nu? Hoe was je gesprek? Want dit lijkt me echt niet iets wat je wil horen? Moet je onderwerp niet vooraf goedgekeurd worden?

Ik heb net mijn docent gesproken en er waren volgens hem 2 opties:
Optie 1: ik breid mijn probleem meer uit en hopen dat het zo goed/urgent genoeg is
Optie 2: een heel nieuw onderwerp (en dat betekent dat ik zou moeten stoppen en vanaf september weer opnieuw ga beginnen).

Ik heb net echt een soort SOS alarm mail naar m’n bedrijf gestuurd van ja jongens: ik moet meer informatie hebben over de urgentie van jullie probleem anders kan ik niets meer voor jullie betekenen en houdt het hier op. Dat heeft blijkbaar geholpen want na 2 maanden krijg ik allemaal nieuwe informatie (waar ik dus echt nooit iets van gehoord heb terwijl ik echt al 10x om meer urgentie heb gevraagd). Ik heb al die informatie doorgestuurd naar mijn begeleider en ik hoop dat hij snel reageert…

Er is voor mij een sprankeltje hoop gekomen, maar pfff. Hoop dat mijn organisatie ook wel meehelpt, want het gaat om allemaal financiele cijfers en bewijzen die ik nodig heb om de urgentie te kunnen onderbouwen. Zonder bewijs = ook geen scriptie. En ze doen ook echt moeilijk over financiele kant van de organisatie. Ze hebben bijv. ook geen jaarverslag (terwijl ik dacht dat dat verplicht was, maar goed)

(@Rozevarken)

Heftig! Ik hoop dat je organisatie begrijpt hoe belangrijk dit is. Het zou zo zuur zijn als je hierdoor vertraging oploopt. Ik begrijp ook helemaal niet hoe dit kan. Duimen dat je hiermee verder kan! (En je organisatie ook voldoende helpt.)

1 like

Ik zou opnieuw beginnen vanaf september, en afstuderen in januari. Je geeft zelf aan dat de begeleiding b tijdens de zomervakantie wss niet optimaal zal zijn, en dit lijkt me toch belangrijk. En mooi meegenomen: je hebt nu nog een laatste echte zomervakantie, geniet ervan. En in januari afstuderen heeft ook z’n voordelen, je bent de grote massa voor dus wss minder concurrentie bij starterjobs.

Behoor je niet tot de groep die een graantje mee kan pikken van de coronacrisis qua financiële vergoeding van DUO?

Als je over het algemeen puike paper etc. schrijft en een redelijk resultaat kan neerzetten met weinig begeleiding en feedback, dan zou ik wel voor optie 1 gaan. En anders voor 2.
Ik zou ook niet voor 1 gaan als je cijfers bijvoorbeeld redelijk doorslaggevend kunnen zijn voor datgene wat je hierna wilt gaan doen.

Ik zou ook kiezen voor optie 2. Want is het niet ook zo dat met slechte begeleiding de kans op een onvoldoende of vertraging ook groter is? In dat geval heb je extra stress en alsnog studievertraging. Dan beter in januari weer fris beginnen en het normale traject volgen lijkt me. In de tussentijd kun je misschien stage lopen voor ervaring, of werken zodat je de kosten qua studievertraging terugverdient.

Ik ben over halfweg en heb een min of meer werkend geheel (nu is het vooral een kwestie van finetunen en de daadwerkelijke scriptie schrijven), maar ik moet mijn plan van aanpak nog indienen (/schrijven :roll_eyes: :joy:). Ik heb hier echt zo’n hekel aan, dus ik stel het steeds maar uit. Ik begrijp dat het belangrijk is om over na te denken, maar al dat gezever over randvoorwaarden, kritische succesfactoren, resources, begroting, … Ugh :face_vomiting:.

De deadline is dit weekend, dus ik moet er nu wel mee aan de slag :roll_eyes:. Ik zal zo blij zijn als dit ingediend is. Volgens mij stel ik ook het schrijven van de scriptie uit, omdat in mijn hoofd het plan van aanpak eerst af moet zijn. Ik vind m’n onderwerp echt superinteressant en ik denk dat ik het theoretische deel van m’n scriptie ook wel fijn zal vinden om te schrijven/uit te diepen, maar al die “fluff” errond, echt een grote hekel aan. Laat mij gewoon met de essentie bezig zijn, in plaats van te moeten schrijven over de stakeholders, tijdsregistratie, procedures, etc.

Ik denk dat je de keuze wel al hebt gemaakt als ik het zo lees, ik zou zeker voor optie 2 gaan. Het is al april dus over ongeveer 4 maanden begin je alweer met je nieuwe afstudeerstage en scriptie!

Ik ben ongeveer twee maanden geleden begonnen met mijn scriptie maar alles gaat zooo traag en stroef. Ik merk dat ik er super gedemotiveerd van raak. Ik ben nu bezig met het werven van leerkrachten, maar ik heb er pas 2, terwijl ik er eigenlijk rond de 15/20 nodig heb. Ik weet echt niet wat ik moet doen als het niet lukt en ik krijg er zoveel stress van dat ik nu ook niet verder kan met schrijven, omdat de methode dus niet vast staat. Blehhhhhh. Zo. Dat moest ik even kwijt.

Door de feedback die ik heb gekregen op mijn eerste 2 inhoudelijke hoofdstukken snap ik opeens zelf niet meer wat ik heb geschreven. Heel irritant dit.

Even een dagje “vrij nemen” van je scriptie en er de volgende dag met een frisse blik naar kijken?

Doe ik nu inderdaad! Ik ben begonnen met de makkelijke feedback (vergeten naar primaire bron te verwijzen, dat soort dingen) en kom er later wel bij terug.

1 like

Mijn begeleider heeft in ons eerste gesprek laten vallen dat er studenten zijn die kiezen voor een goedkeuring zo snel mogelijk, dus dan keurt ze hem al goed bij een 6 in plaats van een mooi cijfer gewoon omdat die studenten klaar willen zijn/het niet meer zien zitten. Ik denk steeds vaker dat ik dat ook wil, maar hoe kaart je dit op een nette manier aan? :sweat_smile: Zeker niemand ervaring mee hier?

Ik ben ook eindelijk begonnen met afstuderen en heb over 2 weken m’n eerste tussen deadline. Ik schrijf officieel trouwens geen scriptie, maar studeer af op een product (:sparkles:creatieve opleiding :sparkles:)). Maar daar gaat uiteraard een heel onderzoek aan vooraf waar ik helaas veel te laat aan begonnen ben haha.

Ik ben nu vooral bezig met mensen zoeken die ik kan interviewen voor m’n doelgroepanalyse maar dat is echt dramaaa. Ik heb al oproepjes geplaatst op social media, maar ik heb een redelijk jonge doelgroep (14 - 21, interesse in body positivity) en die ken ik zelf niet zo.

misschien iets op twitter plaatsen? ik zie soms wel dingen voorbijkomen en als iemand die meer outreach heeft deelt helpt het misschien? body positivity is wel iets waar veel mensen over tweeten

1 like

De deadline voor mijn bachelorscriptie is 31 mei en ik heb 85% af denk ik, heb vrijwel alles af maar moet de aanbevelingen nog wat specifieker maken en de rest nog upgraden van draft naar officiële versie.
Maar kan me er nog zó slecht op focussen blegh. Wilde de meivakantie gebruiken om dit af te ronden en de conceptversie in te leveren maar mijn concentratie laat me zwaar in de steek.

1 like

Blijk ik 18/20 te hebben voor mijn Plan van Aanpak? :grimacing::joy::roll_eyes:
Ik heb echt zo’n grote stress rond heel die scriptie (en m’n stage), ik heb steeds het gevoel dat ik door de mand zal vallen en er zal blijken dat ik niet genoeg heb, terwijl/omdat ik amper begeleid word en dus alles zo’n beetje alleen doe (en corona/thuiswerk heel slecht is voor mijn discipline en efficiëntie). Ik heb er de laatste weken al zo veel om geweend en ik word ook heel snel emotioneel als het erover gaat. Maar het minimale aan feedback dat ik wel krijg, is steeds gigantisch positief en dat is leuk en enorm verwarrend tegelijk. Ik verwacht dat er ieder moment iemand kan zeggen “ja, maar, als dit is wat je wérkelijk de afgelopen maanden hebt gedaan, dan trekt dat op niets”.

3 likes

Proficiat! 18/20 is een resultaat om echt fier op te zijn.

Ik denk te weten aan welke hogeschool je studeert, ik studeerde er ook. Mijn ervaring is dat die bachelorproef achteraf gezien enorm meevalt. Het is een zure appel om door te bijten, ik had indertijd ook veel stress. Maar ik vond de quotering mild en fair, dus als je nu steevast goede feedback krijgt, dan zal je sowieso met een mooi cijfer slagen! :slight_smile: Ik wil trouwens zeker niet je stress minimaliseren, bedoel het als hart onder de riem. En wat betreft de stage: je begeleiders lezen ook jouw stageverslag/logboek, dus ze zullen heus niet plots keiharde kritiek geven.

Speaking of: mijn masterscriptie deadline is 17 mei en ik moet nog zoooo veel doen :cry: Ik moet o.a. een notariële akte opstellen maar ik wil het taalgebruik opfrissen, en in elke clausule kruipt er meer tijd dan gepland. Echt verschrikkelijk

1 like

Ik heb misschien een nieuwe afstudeerplek, ik hoop het zo! :crossed_fingers: Durf er nog niet van uit te gaan haha

2 likes