Scriptie schrijven

Ik loop al 4 weken stage maar heb vandaag pas kunnen samenzitten met m’n stagementor en stagebegeleider over het onderwerp van m’n bachelorproef. Was al bang dat ik er te traag mee was en nog geen goed idee had maar de mentor is één van m’n chillste docenten denk ik en we hebben vandaag een onderwerp vastgelegd. Nu kan ik morgen aan de slag met een beetje de ‘grote lijnen’ en opmaak en daar ben ik al heel blij om :blush: Ik ga dit topic ook eens doornemen als ik tijd heb want ik kan er vast wat uithalen

2 likes

Ik meld me hier weer! Na een sollicitatieprocedure ben ik aangenomen bij een onderzoeksproject en ik moet mijn masterscriptie schrijven over een deel van de data. Ik krijg het wel een beetje benauwd, want er komt heel wat meer bij kijken dan bij de bachelorscriptie… Ik heb nu toegang tot de data en kan ze dan exporteren naar SPSS (dat is me na lang zoeken gelukt -_-). Maar ja, nu heb ik allemaal bestanden met cijfertjes en moet ik op basis hiervan een onderzoeksvraag gaan bedenken… Help, ik snap hier niks van en heb 0 overzicht… Hoe leer ik dit? :scream:

TLDR: heeft iemand een aanrader voor een boek over SPSS? waarin dingen simpel staan uitgelegd?

Ik kan geen tips geven wat betreft boeken maar YouTube filmpjes kunnen ook een goede toevoeging zijn.

Vond dit nog geinig om te lezen ook. Hij legt het heel simpel uit, stap voor stap, en aan de hand van katten. Pdf staat zelfs online geloof ik.

1 like

Ik had het boek ‘SPSS voor dummies’ oid en daar staat het super simpel in uitgelegd!

Mijn god als ik alleen al naar dit boek kijk krimp ik weer ineen

1 like

Bedankt voor de tip, heb 'm net bij de bieb gereserveerd.
@anon42392789 en @Rozevarken ook bedankt! Vooral een uitleg aan de hand van katten klinkt wel als iets voor mij haha. Ik zal SPSS vandaag weer eens te lijf gaan :dancingbanana: :cheer:

Is het gebruikelijk de feedback op papier te krijgen of niet? In verband met drukte heb ik straks alleen een bespreking (ik vroeg om vooraf de feedback te ontvangen maar daar had ze geen tijd voor), dus krijg ik alleen mondelinge feedback. Is dat standaard?

Scholen en universiteiten pakken dit op verschillende manieren aan. Maar over het algemeen krijg je wel schriftelijke feedback. Op sommige scholen krijg je hooguit feedback op enkele hoofdstukken en bij andere educatieve instellingen op elk onderdeel dat je hebt ingeleverd. Maar het klinkt alsof ze echt zo min mogelijk tijd aan je willen besteden. Staat er niet ergens beschreven waar je recht op hebt qua begeleiding etc?

In beginsel krijg je op onze faculteit volgens de scriptiehandleiding op ieder onderdeel (meestal een hoofdstuk) feedback en daarna nog een keer op het geheel, maar afwijken daarvan is mogelijk. Daar wil mijn scriptiebegeleider zich wel aan houden. Er staat alleen niet bij of je dit schriftelijk krijgt of niet helaas.

Ik heb ook wel het idee dat ik niet in haar te drukke agenda pas inderdaad, maar dat is weer een ander verhaal haha.

Ik begrijp niet hoe je je enquetevragen kunt inrichten op de theorie. Google maakt het voor mij ook niet heel duidelijk. Kan iemand me in Jip en Janneke-taal uitleggen hoe zoiets werkt? :cry:

Mijn organisatie heeft een groeidoelstelling te behalen (wat niet heel goed gaat, vandaar mijn onderzoek) en de theorie die ik gebruik gaat over hoe je een groeistrategie kan ontwikkelen. Voor de geïnteresseerden: het Market/Product Growth Matrix van Ansoff. Maar wat zijn voorbeelden waar ik een beetje aan moet denken voor mijn kwantitatieve onderzoek? Ik snap er echt helemaal niks van…

Kun je niet vragen of het ok is om het gesprek op te nemen? Dan kun je het nog terug luisteren

Wie is de doelgroep van je kwanti onderzoek? Ga je de vragen stellen aan de organisatie of aan de doelgroep van je organisatie?

De doelgroep is mbo-studenten! Dus ik stel de vragen aan de doelgroep van de organisatie.

Dan zou ik een ander theoretisch model pakken om de vragen op te baseren. Dus modellen over hoe de studenten communicatie tot zich nemen (cialdini, ELM of IAM model, customer journey mapping of brand touchpoint wheel etc). Dus dan kun je vragen hoe zij tegen organisaties aankijken en hoe zij in aanraking willen komen met het bedrijf om klant (oid) te worden.

Oh daar had ik oprecht nog niet aan gedacht, thanks!!

1 like

Maar je kan wel op basis van cialdini vragen maken toch? Je kan voorbeeldberichten/visuals maken en dan vragen zoals, waar kijk je als eerst naar bij communicatieuitingen? Spreekt dit bericht je aan? Vind je het geloofwaardig? Zou je naar dit bedrijf gaan?

En klantreisvragen als: wat is de eerste stap als je op zoek gaat naar een bedrijf? Gebruik je google? Gebruik je social media? Hoeveel waarde hecht je aan als een bedrijf social media heeft? Volg je graag bedrijven? Wat voor content moeten ze hebben? Vraag je aan vrienden voor advies? Meld je je aan voor nieuwsbrieven?

En dan alles natuurlijk met beter geformuleerde vragen! Ik wil je ook via pm wel wat meer helpen hoor :blush:

Maar kom je er dan op basis van deze vragen achter wat de behoeften is van de doelgroep? Wel wat hun voorkeuren zijn t.o.v. inderdaad communicatieuitingen, maar niet qua waar ze behoeften aan hebben qua product van mijn organisatie.

Ik voel me echt een brugklasser die opeens een of andere universitair onderzoek moet gaan doen met 0 kennis :joy:

Ik stuur je even een DM met wat meer info over mijn stageorganisatie! Dank je wel :relaxed:

Ik kreeg enkel mondeling feedback, en ook maar op 1 hoofdstuk (10.000 woorden).
Ik nam het op zodat ik het kon terugluisteren

Mijn feedback was uiteindelijk wel positief! Ze heeft er vertrouwen in, dus ik mag lekker door met schrijven en lever dan een paar hoofdstukken tegelijk in zodat ze ook een beter beeld ervan heeft.
Ik moet alleen veel meer problematiseren, en daar heb ik echt een hekel aan en vind ik moeilijk. Ik denk dat ik toch meer een hbo mens dan een wo mens ben.