Scriptie schrijven

Allereerst: gefeliciteerd! Ik snap wel dat je baalt, maar een 7/7,5 is ook een prachtig cijfer. Kan je nog feedback krijgen over de verschillen tussen de docenten?

Dag 4 van mijn afstudeerstage. Ik heb echt een soort kleine crisis waar ik in zit. De organisatie is heel vrij in of je thuis wil werken of op kantoor, en daarin laat mijn begeleider me ook vrij. Maar ik heb geen idee wanneer ik te ‘weinig’ kom (en of ik daar onbewust of bewust op aangekeken wordt) en op dagen dat ik thuiswerk spreek ik mijn begeleider niet of stuurt ze Ă©Ă©n mail. Ik word echt heel erg los gelaten. Ik loop 2 dagen stage en 3 dagen aan mijn onderzoek en dat mag ik ook helemaal indelen naar hoe ik zelf wil. Maarja weten zij veel dat als ik een dag niet op een mail reageer dat ik dan bezig ben met mijn scriptie en niet dat ze denken wth zij ligt alleen te slapen of te netflixen???

Ik ben echt in een soort fase tussen ‘Omg Canvastas ga beginnen aan je scriptie!!!’ en ‘wtf ben ik aan het doen ahhaaaaaaaa moet ik morgen naar kantoor of blijf ik thuis of moet ik nu een mail sturen met herinnering dat ik gewoon bezig ben en niet aan het netflixen ben’ Mehhh, ik moet echt ff voor mezelf mijn gedachten ordenen.

Tijdens mijn meewerkstage had ik echt een superfijne en persoonlijke begeleiding, maar dat mist nu heel erg. Zal ook wel groot deel door corona komen, maar gisteren was ik op kantoor en ik heb mijn begeleider amper gesproken? Ik kan pas woensdag met haar in gesprek over mijn onderzoek en dan kan ik heel wat vragen wel stellen, dat is fijn. Maar nu zit ik echt van van


giphy

1 like

Heeft iemand tips om een ander te helpen bij het schrijven van een scriptie?

M’n vriend is al een eeuwigheid bezig met zijn scriptie en het wil maar niet lukken. Het is dat hij niet wil ‘falen’ voor de buitenwereld, anders was hij al lang gestopt. Hij is totaal niet gemotiveerd, mede doordat hij het niet perse nodig heeft (is een master, hij werkt daarnaast gewoon). Voor mij persoonlijk is scripties schrijven nooit zo’n probleem, dus zou hem graag helpen, maar ik weer niet zo goed hoe? Inhoudelijk heb ik echt 0 kennis van zijn onderwerp. Planningen maken helpt vaak maar voor korte duur
 de stemming in huis wordt er niet echt beter op :sweat_smile:

Maar wil je hem helpen of wil je jezelf helpen zodat je niet meer hoeft mee te leven met zijn moeilijke proces en de stemming in huis beter wordt?

Als je hem wilt helpen zou ik vragen wat hij nodig heeft (moral support, helpen bij planning, nalezen op spelling, etc). Maar als het gaat om je eigen gevoel denk ik dat er weinig anders opzit, behalve aan hem vertellen dat je met hem meeleeft.

1 like

Haha zou liegen als ik zeg dat het niet ook voor mezelf is. Maar voornamelijk wel omdat hij het zelf wil!

Ik ga hem in ieder geval helpen plannen, en dan nu ook (in tegenstelling tot eerdere pogingen) echt concreet maken welke onderdelen hij wanneer af moet hebben. Nalezen op spelling ga ik idd ook doen. Ik zoek met name nog naar hoe ik hem kan motiveren, maar dat is denk ik gewoon heel lastig :sweat_smile: heb al aangeboden er een soort beloning tegenover te zetten, maar dat wil hij niet

1 like

Herkenbaar. Ik heb nu 6 dagen stage gehad en ik heb geen idee wat ik aan het doen ben. Het bedrijf is ook zo van “doe maar”, maar ik ken nog helemaal niets over het onderwerp (of zo voelt het toch, komt niet echt aan bod in onze opleiding), behalve dat het me heel interessant lijkt. Ik wil wel vragen stellen, maar ik weet helemaal niet welke vragen ik moet stellen, want ik weet er nog te weinig over of zo. En ik heb eigenlijk helemaal geen begeleiding, ik word ook heel los gelaten. Ik had eerlijk gezegd een soort introductie verwacht ofzo, maar het was heel erg van “voila, begin maar”.

Wat studeer je? Iets in de sociale wetenschappen ofzo? Ik heb zelf gemerkt dat ik meer gemotiveerd ben als ik zelf oprecht wil weten wat de uitslag van de scriptie wordt. Niet te complex omdat je ik weet niet wat wil bewijzen, maar ook niet zo simpel dat de neiging km uit te stellen niet verdwijnt. Ik heb niet eens naar mijn eigen ‘vak’ gekeken. Ik heb oprecht gewoon gekeken naar dagelijkse dingen die ik leuk vind en waar ik mij mee bezig houd. En dan willekeurig kijken naar wat voor onderzoeken daarmee gemoeid zijn. Probeer het zo ‘leuk’ mogelijk voor jezelf te maken.

Dit kanaal met de volgende video’s geven mij meer hoop voor het afronden dit jaar haha:

Misschien hebben ze ook het specifieke thesis schrijven. Maar met het voorwerk in de LR en IRP heb je al zoveel waar je mee op weg kan.

Er is ook een video over het gebruik van Mend.eley, vond ik ook heel handig!

1 like

Bedankt voor de tips!! Morgen eens samen met hem de filmpjes bekijken

1 like

Ja!! Zo voel ik het ook precies. Ik weet niet wat ik moet vragen want ik begrijp
 niks?? En zo imgewikkeld is het allemaal niet maar toch lukt het me niet.

Ik had dit ook vorig jaar. Een jaar lang rondgelopen en toffe dingen gedaan hoor, maar de begeleiding was echt shit en heel slecht geregeld. Heb veel zelf achter dingen aan moeten gaan en uiteindelijk stopte mijn begeleider gewoon want ze vond haar baan blijkbaar echt vreselijk :joy: En ze kondigde dat gewoon even tijdens een vergadering aan, zonder mij persoonlijk gesproken te hebben. Had toen maar besloten vertraging op te lopen en de stage te gebruiken als werkervaring. Nu weer het afstuderen vervolgen
 Heb je een PVA? En leerdoelen/competenties die je moet behalen? Zo niet, zou ik die opstellen en dan kan je met je begeleider gaan zitten om te zien welke werkzaamheden ervoor zorgen dat je al wat meer houvast hebt misschien? Heb je zelf beetje zicht op wat je komt doen?

1 like

1 like

Wat houden jullie aan als planning? Eerst alle hoofdstukken, daarna alle feedback verwerken of feedback verwerken zodra je het ontvangen hebt en daarna door met het volgende hoofdstuk?

Ik zou de feedback verwerken zodra je deze krijgt, aangezien je in latere hoofdstukken vaak toch verder bouwt op dingen die eerder aan bod zijn gekomen en die misschien wel veranderd moeten worden op basis van de feedback, maar als je daardoor lang blijft hangen in/bij een bepaald hoofdstuk omdat je daar maar steeds dingen in blijft veranderen en de andere hoofdstukken dus niet geschreven worden, dan eerst alle hoofdstukken en daarna pas de feedback verwerken. Uiteindelijk heeft het beide dezelfde uitkomst: een hele goede scriptie :slight_smile:.

1 like

Daar hebben jullie gelijk in inderdaad. Thanks!
@Baymax @Tuinstoel

Zoals @Baymax en @Tuinstoel al zeiden: idd gelijk feedback verwerken. Schrijf wel al aan andere hoofdstukken in afwachting van je feedback, want ik moest bv altijd erg lang wachten.

2 likes

Ik heb nu een planning gemaakt waar ik achter elkaar steeds 2 weken aan een hoofdstuk schrijf, 1 week feedback verwerk van het hoofdstuk daarvoor, nieuw hoofdstuk schrijf, feedback van het hoofdstuk daarvoor enzovoort.
Feedback komt bij ons in beginsel binnen 14 dagen.
Eens zien of deze planning realistisch is.

Pfoe, dat klinkt inderdaad niet als een goeie begeleiding. Jammer dat het voor jou ook voor vertraging heeft gezorgd! Hoe gaat het afstuderen nu?

Ik heb ondertussen gesprekken gehad met mijn begeleidende docent (waaruit voor hem ook bleek dat ik geen idee heb/had :roll_eyes: ) en mijn mentor, en ik heb nu wel iets duidelijker welke richting ik wil opgaan. Voor de opleiding is het vooral belangrijk dat ik iets doe dat voor het bedrijf interessant is en duidelijk heb wat hun vraag is, maar het bedrijf heeft me een heel breed onderwerp gegeven, omdat ze kennis en ervaring op dat gebied nog wat missen en daar nog groei zien. Ze zetten er dan een stagiair op om het te “verkennen” en te zien wat mogelijk is. Zowat alles is interessant voor hen en ik heb tijdens mijn opleiding helemaal niets gezien hierover (is op zich ook 1 van de redenen dat ik dit onderwerp wilde doen). M’n project is ook best groot en ik zou over heel wat onderdelen een hele scriptie op zich kunnen schrijven. Het is volgens mij ook geen slecht bedrijf om een project te doen, want het is enorm interessant, je wordt erg vrij gelaten en mag zelf kiezen welke richting je opgaat. Het is alleen nogal overweldigend in het begin, “doe maar”.

Mijn PVA moet pas in april ingediend zijn, dus die heb ik nog niet :stuck_out_tongue:. Maar mijn docent heeft me wel goeie tips gegeven en ik heb deze week van m’n stage gebruikt om te lezen en te leren over het onderwerp (en heb dus niets aan m’n project zelf gedaan). En in combinatie met de gesprekken heb ik ook al een stuk duidelijker waar ik me op wil focussen. Dus het komt in orde :crossed_fingers:.

@Canvastas Hoe gaat het bij jou ondertussen?

1 like

Fijn dat je in ieder geval al een duidelijker idee heb welke richting je op wil! Dat heb ik ook pas sinds gisteren. Ik had een gesprek met mijn begeleider van mijn stage om het te hebben over mijn onderzoek, maar ik merk soms wel dat ik het bedrijf niet zo goed begrijp. Ze doen zoveel en alles heeft weer verschillende websites en doelgroepen. Voor mij is het echt een groot doolhof of een puzzel die ik even moet fixen. Waardoor ik dus ook niet goed weet wat nou het doel is van mijn scriptie haha. Ik heb wel mijn gesprek opgenomen en later uitgetypt en dat scheelde wel mega veel! Ik zag al dat ik allerlei haakjes had gemist tijdens het gesprek zelf, dus misschien ook een tip voor jou haha.
Ik heb morgen afgesproken met een vriendin om samen over onze scripties te sparren en samen te werken. Hopelijk brengt dat ook weer inspiratie mee! Ik heb nu inderdaad net als jij van: oke begin maar
 en dat ik denk: oke maar
 wat? hahaha

Mag jij fysiek naar kantoor? Misschien heb ik dat gemist in je eerdere posts hoor haha

Ah, fijn dat het voor jou ook al iets duidelijker is! Het gesprek opnemen is inderdaad wel een goeie tip. Mijn gesprek gisteren ging ook heel erg over het doel van mijn scriptie. Heb je het hen al rechtstreeks gevraagd? Want dat is volgens mij ondertussen mijn meest herhaalde vraag :laughing:. Ik heb gisteren wel duidelijkere antwoorden gekregen over hoe zij mijn resultaten/project concreet zouden kunnen toepassen in hun projecten voor klanten, waardoor het voor mij weer duidelijker was welke aspecten ze kunnen gebruiken en waar ze naar op zoek zijn.

Nee, alles is volledig thuis. Niemand van het bedrijf zit op kantoor. Ik had dit bedrijf/project nooit kunnen kiezen als alles in het bedrijf zou zijn (te ver), dus dat is wel een voordeel (want het is wel echt gigantisch interessant allemaal), maar je mist toch wel veel, dingen die je terloops opvangt, werksfeer, netwerken, etc. en de stap om vragen te stellen is ook groter.