Scriptie schrijven

Ik ga deze week ook beginnen met mijn scriptie, maar ik heb echt dikke stress omdat er echt nog heel weinig info is en we pas op een later moment volgende week een begeleider krijgen aangewezen. Weet nu niet echt wat mij te wachten staat. Hebben jullie trouwens nog boeken aanraders voor het schrijven van een scriptie qua onderzoek doen en plan van aanpak?

hoe was het vandaag?

Lief dat je het vraagt!! Ben uiteindelijk thuis gaan werken want de bussen reden niet. Mijn begeleider was ook heel erg aardig en ik was eerlijk dat ik eigenlijk nog geen idee had :joy:. Ik heb ook pas donderdag mijn eerste gesprek met begeleider van school, dus verwacht dan meer te horen en duidelijker te krijgen!! Dat begreep ze ook helemaal.

2 likes

Ik keek vooral naar scripties van andere studenten (van dezelfde uni als ik) en ik heb daar wat inspiratie uit kunnen uithalen qua opbouw etc. Je kunt deze scripties gemakkelijk vinden door te googlen

2 likes

Hebben jullie tips voor een onderwerp en voorstel? Vind het zo lastig. Kom genoeg interessante onderwerpen tegen, maar vind het echt heel lastig om er dan een concreter iets van te maken voor in een voorstel

Ga je een bachelor of master thesis schrijven? En heb je al een specifiek onderwerp wat je leuk lijkt? Zoja, dan kun je rondom dat onderwerp literatuur lezen en op basis daarvan een keuze maken en eventueel met je scriptiebegeleider sparren om het nog concreter te maken. Ik had voorafgaand aan het bepalen van mijn onderwerp ook eerst mega veel literatuur gelezen en dat hielp bij mij wel.

1 like

Master! Maar wij krijgen pas een begeleider nadat je de coƶrdinator een voorstel hebt gestuurd, dus je kan vooraf niet echt overleggen :tired_face:

1 like

Aaah dat is wel kut zeg. Kun je dan niet overleggen met medestudenten? En wat houdt bij jou een onderzoeksvoorstel in? Is dat al inleiding t/m methode van onderzoek (was bij ons wel zo)?

1 like

Ik meld me ook terug aan, klaar voor masterscriptie nr. 2

Ik heb twee weken geleden pas mijn ene masterscriptie verdedigd, dus ik wil het nu nog wat rustig aan doen. Voelt als een overdosis literatuurstudie haha.

@sweetener ik baseerde mij vooral op andere scripties (liefst zelfde richting & uni), maar scribbr heeft ook handige tips. linkje

3 likes

Nee nog niet met methoden van aanpak etc. Of ja, niet zegmaar wat je als H1 in je scriptie doet, maar wel al globaal het hoe, wat en waarom. Veel mensen van de premaster hebben het nog niet gehaald of zijn een andere master gaan doen, dus dat is ook een lastige

Ik meld mij hier ook, ben al een jaar geleden klaar met mijn vakken en nu dus nog scriptie. Het is voor een postmaster studie, maar ik heb er eigenlijk gewoon helemaal geen zin meer in. Ga het wel doen natuurlijk want moet het hebben om die diploma te krijgen. Maar motivatie is ver te zoeken, zeker naast werk.
Maar de volgende deadline om het in te leveren is 2 april, dus ik ga proberen die te halen. Moet wel echt nog ALLES doen. Ben dus sinds vorige week begonnen. Maar deze topic is hopelijk een goede stok achter de deur.

Voor mijzelf heb ik afgesproken om deze week inleiding en een stuk theorie in te leveren bij mijn begeleider.

Nou vond ik het altijd vrij makkelijk om aan meerdere onderwerpen te komen.

  • Je zou soms inspiratie kunnen halen uit een eerder paper dat je hebt moeten schrijven, bijvoorbeeld een onderwerp waar je dieper nog in op kunt gaan of juist kan afbaken als scriptie-onderwerp. Van een bepaalde kunsstroming ingaan op Ć©Ć©n specifieke schilder.

  • Je zou enkele scripties kunnen inkijken in van die scriptiedatabases en dan bijvoorbeeld net een ander onderwerp kunnen kiezen. Gaat Pietje de objectificatietheorie toepassen op rapclips dan doe jij het over een Netflixserie.

  • Je zou enkele scripties kunnen inkijken in van die scriptiedatabases en dan bijvoorbeeld de gebruikte methodiek als uitgangspunt kunnen kiezen (het boek/onderzoek waarop het is gebaseerd) en dan een ander onderwerp erbij. Zo kwam ik aan een narratologische methode die mij erg aansprak en toen heb ik gewoon 3 literaire boeken uitgekozen om het daar op toe te passen.

  • Soms kan andermans proefschrift ook aanzetten tot inspiratie door bijvoorbeeld een andere periode te gebruiken. Van humor in de Middeleeuwen naar humor in coronatijd.

  • Soms kan de actualiteit ook dienen als goed opstapje naar een onderwerp, bijvoorbeeld van de toegenomen populairiteit van Urban Jungles en dan onderzoeken wat de verklaring hiervoor is in coronatijd.

  • Of gewoon een (semi-wetenschappelijk/ wetenschappelijk) boek lezen en tussentijds noteren welke ideeen opkomen.

3 likes

Voor mijn onderwerp heb ik eerst besloten voor welk vak ik het wilde schrijven, en toen mijn collegeaantekeningen van eerdere jaren doorgenomen. Daar heb ik een lijstje van gemaakt van de onderwerpen die ik toen heel interessant vond. Vervolgens ben ik op die onderwerpen gaan zoeken, of ik iets actueels kon vinden of iets is gewijzigd sinds toen etc.
Uiteindelijk ben ik (in mijn geval) bij een wetswijziging van een van die onderwerpen uitgekomen.

1 like

@Lemongrab hoe gaat het bij jou?

Ik vind het vooral lastig dat ik hiervoor hbo heb gedaan en bij alles wat in me opkomt er meteen heel praktijkgericht over nadenk, terwijl het natuurlijk helemaal theoretisch moet zijn. Wat ik chiller en makkelijker vind, maar bij het bedenken van een idee vind ik het dan weer lastig om dat goed uit te werken. Maar in ieder geval bedankt voor je tips, kan ik zeker wat mee!

1 like

Ik ben van wo naar hbo gegaan en mij moeten ze steeds afremmen als ik iets theoretisch op papier zet. :joy:

1 like

Hee ja het gaat wel okƩ, ik merk dat ik er heel veel mee bezig ben in mijn hoofd wat enerzijds een beetje vermoeiend is, maar anderzijds ook wel goed juist, heb het gevoel dat ik de mentale knop nu wel echt om heb gezet. Vorige week was ik wel echt nog erg warrig qua ideeƫn maar door het gesprek met mijn begeleider heeft het wel wat concreter vorm gekregen dus dat is fijn. Ik wil proberen om het binnen 2 maanden af te maken dus moet nu dan wel even vol gas, eigenlijk staat er een halfjaar fulltime voor. Maar ik wil het nu gewoon echt graag zo snel mogelijk afronden, en heb er ook wel een beetje zin in (dat het af is vooral). Heb ook eerlijk tegen mijn begeleider uitgesproken dat mijn streven is om een zo snel en pijnloos mogelijke voldoende te halen, dus het wordt geen theoretisch meesterwerk ofzo. Gelukkig is er nu in de lockdown verder toch niks te doen, dus even flink meters maken komende tijd! Ik hoef hem gelukkig niet te verdedigen dus het is gewoon een kwestie van schrijven en klaar.

@Ishq beetje hetzelfde schuitje klinkt het, jij ook succes!

2 likes

Ik heb mijn scriptie ingeleverd :scream:

12 likes

Heb mijn cijfer terug. Best veel verschil tussen eerste en tweede beoordelaar, waardoor ik er eigenlijk niet super tevreden mee ben. Heb ook op 0.02 na geen 8, en daar baal ik wel een beetje van.

1 like

Ah wat fijn dat die knop om is, is al een groot gedeelte hoor. En inderdaad, zo lang je het maar haalt toch, dan is het lekker klaar!

1 like