Scriptie schrijven

Ik denk dat als je goed aan kan geven waar je behoefte aan hebt en al een beetje weet wat je wilt gaan doen, dat iemand dan ook eerder geneigd is om je onder zijn hoede te nemen.

1 like

Ik had vandaag de presentatie en verdediging van mijn scriptie en nu ben ik afgestudeeeeerd :partying_face:

Omg ik heb echt jaren tegen die scriptie aan zitten hikken (en was daardoor inmiddels ook achtstejaarsstudent aan een vierjarige opleiding :redface:) en ik kan nog niet helemaal geloven dat het nu echt allemaal klaar is.

20 likes

Dan zal er al helemaal een last van je schouders vallen en vooral is het morgen dan lekker opstaan! Gefeliciteerd! :cake:

1 like

Dit weekend heb ik besloten om van onderwerp te switchen. Het onderwerp wat ik had was lastig in te kaderen in onderzoek en ik was het helemaal zat (ben er ook al met pauzes een jaar mee bezig). Nu heb ik een nieuwe begeleider en moest ik het voorstel wat ik had liggen aanpassen. Uiteindelijk dit weekend toch besloten om voor wat anders te gaan en dit heb ik vanochtend toegestuurd. Nu kreeg ik een mail terug vol met rode opmerkingen en dat hij het ging lezen. Ik dacht dat ik er goed aan gedaan had om te switchen (mijn motivatie is weer terug en ik vind het onderwerp interessanter), maar nu begin ik te twijfelen. Het kan natuurlijk ook overkomen of ik dacht het lukt me niet ik geef op. Iemand tips om hiervoor het gesprek aan te gaan met m’n begeleider?

Als dit nieuwe onderwerp je weer meer motivatie heeft gegeven en het je een realistisch plan lijkt, zou ik er gewoon bij blijven. Het is heel normaal om veel feedback te krijgen op je voorstel, dat betekent niet dat je begeleider het afkeurt, maar het helpt je om het allemaal wat scherper op te schrijven en er uiteindelijk een goed uitvoerbaar onderzoek van te maken! En wat betreft het contact met je begeleider: gewoon eerlijk uitleggen wat je overwegingen zijn geweest, en vooral benadrukken dat je zoveel enthousiaster bent en meer vertrouwen hebt in dit nieuwe onderwerp.

2 likes

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in! Het was denk ik vooral de rode hoofdletters letters at me afschrikte! Bedankt :blush:

1 like

Ik heb dit topic heel lang op negeer gehad maar ga nu toch maar posten. Ik ben voor mijn afstuderen begonnen met werken en dat is er natuurlijk op neergekomen dat ik het nooit meer heb afgemaakt. Inmiddels bijna 3 jaar verder besloten om toch nog een poging te wagen, het blijft aan me vreten en ik mis uitdaging in mijn werk dus ik hoop met toch nog dat masterdiploma op termijn een baan met wat meer uitdaging te kunnen vinden. Ik heb mijn oude plan en begeleider overboord gekieperd, was ook niet meer uitvoerbaar door corona, dus ik begin met een schone lei. Maar het voelt echt als een mega opgave om na zo lang weer met onderzoek aan de slag te gaan, ik ken ook niemand meer en voel helemaal geen verbinding meer met studeren en de uni, dus het voelt heel erg alsof alles van heel ver en diep uit mezelf moet komen nu. Ik had een behoorlijk veeleisende master en zat daardoor best wel in een ritme waarin ik heel veel papers schreef en het redelijk vanzelf ging daardoor, nu heb ik al zo lang niet meer geschreven dat het me echt supermoeizaam afgaat. Ik wil er eigenlijk gewoon zo snel mogelijk vanaf zijn want het is echt een blok aan mijn been. Maar ik zie er vreselijk tegenop. Zeker nu in deze periode. Nou oke dit was mijn dagboekverhaal, alleen dit schrijven vind ik al stressvol maar het is het begin van hopelijk nu echt het einde.

Ik zie dat het @Violoncello ook net gelukt is na een lange tijd dus dat biedt hoop, gefeliciteerd!

6 likes

Vind het echt knap dat je die stap nu toch neemt! Begrijpelijk gezien de situatie met je werk, maar toch. Komt wel goed!

Heb je al een onderwerp in gedachten?

1 like

Dankjewel. Ik zou het ook wel moeten kunnen rationeel gezien, maar de mentale blokkade is zo hoog geworden dat dat de grootste uitdaging is.

Ik heb wel een globaal nieuw onderwerp ja en een begeleider die daar ook wel over te spreken was, ik ben nu bezig met het concreet in een onderzoeksvoorstel te gieten. Maar ik krijg het nog even niet zo goed geordend, daarom kwam ik hier maar even procrastineren, haha. Ik heb morgen een afspraak, dus hopelijk word ik dan een beetje verder geholpen weer.

Ben jij ook bezig?

Ik ga volgende week ook beginnen met een nieuwe scriptie (wel HBO), nadat ik in 2017 was begonnen en door omstandigheden het na een paar weken volledig heb laten vallen. In de tussentijd heb ik prioriteit gegeven aan het weer opbouwen van mijn persoonlijke leven, om vervolgens ook te gaan werken. Dus jouw situatie is heel herkenbaar. Het voelt heel pittig om na zo lang niet meer met je opleiding bezig te zijn geweest alles weer op te pakken, maar ik heb goede hoop dat het echt een kwestie is van weer even in die flow komen en dan gaan we gewoon knallen. Wij kunnen dit en gaan een heel mooi product leveren. :muscle:t3:

3 likes

Ik heb onlangs mijn (hbo)scriptie afgerond. Ga nog wel een master doen, dus dan mag ik weer, haha.

Snap de mentale blokkade wel. Maar waarschijnlijk, ook omdat je juist al veel papers e.d. hebt geschreven, pak je het snel weer op. Als je maar begonnen bent, dan is het moeilijkste al overwonnen! Fijn dat je in ieder geval al een onderwerp hebt. Hopelijk kan je begeleider je morgen wat handvaten meegeven voor je onderzoeksvoorstel. Ik vond zelf de gesprekken wel altijd heel fijn als ik even vastliep. Krijg je toch nieuwe inzichten door. Succes!!

1 like

Respect hoor dat je het toch weer oppakt! Ik herken dat van die mentale blokkade wel. Misschien scheelt het als je er nu meer over denkt als een fijne extra om die master te behalen? Omdat je in principe al werk hebt, maar het gewoon leuk zou vinden om meer uitdaging te hebben. Als er voor je gevoel wat minder van afhangt, ervaar je misschien ook minder druk = blokkade? En verder alles stap voor stap benaderen, realistische doelen stellen en veel hulp vragen aan je begeleider. Komt goed! :heart:

1 like

Thanks!

Wat goed dat je het weer hebt opgepakt, ik heb jarenlang ergens vaag op de achtergrond zo’n zeurend stemmetje gehad over die scriptie die er nog lag en geloof me, het geeft zo’n enorme opluchting om daar vanaf te zijn!

Ik snap goed dat je er nu een beetje uit bent, maar met al die papers die je tijdens je master hebt geschreven ben je er echt toe in staat deze scriptie ook te schrijven. Hopelijk vind je dat ritme waar je eerder in zat terug als je hier weer even mee bezig bent.

Veel succes morgen met je afspraak, ik hoop dat je begeleider je goed kan helpen! Is het een fijne docent?

1 like

Morgen heb ik mijn eerste dag bij mijn afstudeerorganisatie! Fysiek iig, dus ben benieuwd hoe ik daar terechtkom met al die sneeuw :thumbsup:. Ben in driekwart jaar nergens heen geweest dus een extra uitdaging haha.

Even een vraag: ik heb het idee dat ik nog helemaal niks weet van scripties? Ben echt bang dat ze morgen allemaal vragen gaan stellen die ik niet weet te beantwoorden haha. Iemand die dit gevoel deelt of dit ook had de eerste dagen/weken?

Dat komt wel, je gaat daar heen om er mee te beginnen dus dat gaat groeien:). En als je iets (nog) niet weet kan je het altijd opschrijven en zeggen dat je er over na gaat denken of het meeneemt in je opzet/planning/onderzoek oid.

Superfijn dat je een afstudeerorganisatie hebt gevonden, ik hoop dat je er enigszins makkelijk kunt komen inderdaad. Veel plezier en succes alvast!

1 like

Oh ik ben vorige week begonnen en ik heb ook precies het gevoel dat ik niet weet waar ik mee bezig ben of wat ik moet doen

Na de opzet en eerste gesprek met mijn begeleider moest ik de inleiding schrijven en inhoudsopgave maken, om helder te krijgen wat ik precies ga doen en de rest een soort van ‘invuloefening’ wordt. Ik denk dat ik klaar ben
 maar wanneer is het voldoende? Wanneer zijn jullie tevreden en leveren jullie het stuk in?

1 like

Ik ben al een half jaar bezig en nog steeds geen idee waar ik mee bezig ben maar ik leef ook nog haha! Komt goed, succes iig!

3 likes

Misschien niet de beste tip, maar ik leverde gewoon in wanneer de deadline er was. Vaak kan je blijven schrijven, en blijven perfectioneren. Zeker wat betreft je inhoudstafel: wanneer die volgens jou logisch in elkaar steekt, en alles behelst wat jij wil onderzoeken, dien in. Met de feedback kan je dan weer verder, en tijdens het schrijven zal je nog nieuwe (sub)titels willen toevoegen. Blijven schrijven aan hetzelfde onderdeel werkte voor mij contraproductief.

4 likes

Thanks. Ik denk dat ik even dit zetje nodig had haha, gewoon inleveren als je denkt dat het klaar is.

1 like

Vraagje, weet iemand hoe je de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid zou kunnen berekenen bij het open codere van interviews? :innocent: