Scriptie schrijven

Ik heb mijn scriptie ook eindelijk ingeleverd :tada: :tada:

4 likes

Ik meld me hier ook! Afgelopen maandag heb ik de eerste versie van mijn bachelorthese ingeleverd en nu wacht ik in spanning op de feedback. Volgende week donderdag moet ik dan al de uiteindelijke versie inleveren, dus ik heb best weinig tijd om alles te verbeteren :scream:

Als alles goed gaat begin ik in februari aan de master, waarbij ik gelijk zal beginnen aan de masterthese. Dus ik ben nog wel even in dit topic te vinden.

Edit: ik weet sowieso al dat ik 1000 woorden teveel heb, dus ik moet gaan schrappen. Iemand nog een gouden tip hier voor?

Hier staan wel handige tips om je zinnen in te korten: https://www.scribbr.nl/academische-stijlregels/samenvatting-inkorten/ (Gaat over de samenvatting, maar is op zich op alle tekst van toepassing).

1 like

Dankjewel! Daar kan ik wel wat mee :blush:

1 like

Niemand anders hier druk met scriptie? :relaxed:

Ik ook! Maar gaat niet zo goed bij mij dus daarom post ik hier nooit :joy:

1 like

Wat rot zegā€¦ Ik wilde je vragen waar je op vastloopt, maar ik snap dat je het er misschien liever niet over hebt :see_no_evil:

Niet met scriptie maar wel met een literatuurstudie (academisch, sociale wetenschappen).

Ik loop vast op dat ik maar bronnen blijf zoeken, die vervolgens niet lees en nog niks geschreven heb maar wel veel informatie heb verzameld.

Wat voor scriptie schrijf jij? En hoe gaat het tot nu toe?

Bronnen zoeken is het leukste gedeelte (vind ik dan). Dat is ook een van mijn valkuilen, te lang daar in blijven hangen en vervolgens inefficiĆ«nt met tijd omgaan. Daarnaast moet ik blijkbaar bondiger zijn, want ik heb nu veel teveel woordenā€¦ Het is sowieso een kunst om dingen die je zelf allang begrijpt zo op papier te krijgen dat een buitenstaander het ook nog volgtā€¦

Mijn scriptie gaat over de vroege detectie van autisme en ADHD. Gaat goed tot nu toe, denk ik, maar nu de deadline voor de eindversie dichterbij komt word ik wel een beetje onzeker. Ben ook super bang dat ik onbewust plagiaat heb gepleegd :see_no_evil:

Literatuuronderzoek lijkt me heftig, maar ook heel leuk (zolang het onderwerp je genoeg interesseert). Waar gaat het over?

2 likes

Het is voor communicatiewetenschappen, dus over verschillende modellen die gehanteerd kunnen worden. Wel interessant dus, maar je moet het wel goed afbakenen! Ik heb nog geen deadline vastgesteld want ik moet nog contact opnemen met mijn begeleider. Dat gaat misschien ook wel helpen.

Wanneer is jouw deadline? En waarom ben je bang voor plagiaat?

Komende donderdag om 12 uur ā€˜s middags. Ik ben vooral bang dat ik bronnen onbewust of in een kladversie (en uiteindelijk in eindversie) te letterlijk heb overgenomen. Zal wel niet, maar toch. Lijkt me heel kut om daarop te falenā€¦

Als je nog tijd hebt kan je dit misschien nakijken? En desnoods de paginanummers en aanhalingstekens gebruiken als een citaat?

Ik had ook geen idee aangezien de ideeƫn die ik had inmiddels al te vaak gedaan waren of niet genoeg info over te vinden was (strafrecht). Heb uiteindelijk met rechtenstudentje wat onderwerpen gevonden die me wel aanspraken en daar een eigen onderwerp van gemaakt.

Ze hebben ook een privaatrecht pagina. Misschien kan je daar iets vinden?

Ik ben al zolang bezig met mn scriptie, maar kan me er totaal niet toe zetten. Daarnaast vind ik het ook ā€˜engā€™ om dingen op te sturen omdat ik bang ben dat ik dan opnieuw moet beginnen, maar als ik niks stuur kan ik ook niet verder :roll_eyes:

Vind het ook echt lastig om mezelf aan het werk te zetten thuis nu we niet naar de ub mogen en mijn vriend daarnaast thuis les geeft, maar ga hier meeposten als stok achter de deur.

Ik herken heel erg wat je zegt! Vooral dat ik het eng vindt om stukken op te sturen, maar daarmee heb ik (zoals jij al zegt) ook alleen mezelf.
Ik heb dit probleem vorige week bij mijn begeleider aangegeven, en hij reageerde er goed op. Voor mij haalde dat wel wat van de druk af. Misschien dat het jou ook kan helpen!

1 like

Ja idd, dat is wel het beste. Was bijna aan het overwegen om te betalen voor een plagiaatcheck, maar dat is mss beetje overdreven.

1 like

Fijn dat ik niet de enige ben haha. Ik durf dat niet zo goed te zeggen omdat ik 0 contact met mijn begeleider heb. Heb hem toegewezen gekregen net voor coronatijd en mijn eerste stuk in april ingeleverd waardoor ik hem nog helemaal niet heb gezien :sweat_smile:

Ik had op het forum een tip gelezen die mij heel goed heeft geholpen met schrijven: je stelt een X aantal woorden als doel voor de dag (ik deed 500 op dagen dat ik het druk had, 1k op dagen dat ik er de hele dag aan kon zitten). Het maakt niet uit of je al die woorden de volgende dag weer schrapt omdat je poep had gepraat, het gaat erom dat je woorden op papier zet. Het werkte veel beter om in ieder geval iets op papier te zetten dan de hele dag naar een leeg scherm te staren. Een leeg scherm maakte me zo gedemotiveerd.

Moet je elk hoofdstuk aanleveren voor feedback? Ik had met mijn begeleider afgesproken om elke maand een hoofdstuk aan te leveren en een week later de feedback door te spreken samen met punten waar ik tegenaan liep. Vonden we echt heel fijn werken, kreeg er nog een complimentje voor toen ik klaar was met mijn thesis.

2 likes

Ja, steeds een hoofdstuk en dan ā€˜feedbackā€™, maar ik heb verder geen deadlines. Ik moet zelf eigenlijk een harde deadline stellen, zeg nu gewoon steeds ā€˜ik stuur het eind deze week opā€™ en doe het niet :ā€™). Maar dit topic motiveert me wel om gewoon vandaag mijn hoofdstuk af te ronden en op te sturen!

Qua begeleiding; We bespreken geen feedback, krijg gewoon notities in mijn wordbestand (wat er dus bijna geen zijn). Heb meer het idee dat hij een spellingscheck is dan een begeleider wat de drempel voor mij heel hoog maakt om dingen te vragen. Na mijn eerste hoofdstuk waarbij ik ook wat vragen had gestuurd kreeg ik ook echt dat document terug met als enkele mededeling; groetjes, verstuurd van mijn iPad. Voel je je ook niet echt serieus genomen ofzo :joy: 2 medestudenten zitten in hetzelfde schuitje though.

Aarghh dit heb ik dus ook! Heb nu in Outlook reminders gezet zodat ik het blijf zien en opvolgen (wishful thinking) en een langere termijn planning kan maken. Hoe doe jij dat?

Over twee weken heb ik mijn mondelinge verdediging. Ik stress hem nu al haha, weet niet goed wat te verwachten. Blijkbaar telt het voor 25% mee, dus niet gewoon een loutere formaliteit.

1 like