Scriptie schrijven

Bij ons haalt bijna 80% hun scriptie niet de eerste keer. Echt idioot, maar we krijgen ook amper begeleiding. Ongeveer 20 minuten per maand en voor de rest mag je het uitzoeken en het moet in 4 maanden worden geschreven.

Van de ongeveer 15 herkansers die er waren, hebben uiteindelijk 2 het helemaal niet meer gehaald. Zij moeten het vanaf september het weer herkansen en helemaal opnieuw beginnen. Ik weet niet of ze verder mogen met het onderwerp dat ze hadden.

1 like

Bij ons:
Binnen 20 werkdagen nagekeken zijn.
Dan moet je als je het niet gehaald hebt een verzoek bij de examencommissie voor herkansing indienen. Je begeleider moet dan aangeven of het haalbaar is te herkansen.

Ja: dan moet je binnen 2 maanden de herkansing inleveren.
Nee: dan begin je opnieuw.

Je krijgt 1 herkansing.

1 like

Jaren geleden

wo bachelor
Ik denk dat 1/3 +/- niet direct het haalde en vervolgens het gros wel met de hakken over de sloot.
Verder weet ik het niet meer.

1 like

Bij ons hebben veel mensen het gehaald, maar ze zijn ook soepeler vanwege corona. Wel veel mensen die de eerste deadlines niet halen qua inleveren en zo dus pas in augustus inleveren of later en Vertraging krijgen!

Je mag wel als je scriptie wordt afgekeurd dezelfde verbeterde scriptie nog 3 keer inleveren. Daarna moet je een ander onderwerp kiezen.

1 like

Op mijn vorige studie sph haalde vrijwel iedereen het, maar als je het niet haalde werd je automatisch langstudeerder en moest je verplicht naar bijeenkomsten en de meeste mensen deden er dan ook meteen 2 jaar langer over ofzo

1 like

Na een periode van uitstelgedrag en zorgen heb ik toch maar een mail naar mijn begeleider gestuurd en daarmee de eerste stap richting mijn afstudeerscriptie voor mijn Onderzoeksmaster gezet. Het gaat om 30 EC en ik raak een beetje in paniek van de omvang en het niveau :worried:

1 like

Ik heb deze week mijn scriptie mogen verdedigen en hij is goedgekeurd! Ik dacht ik deel het even in het kader van motivatie :crazy_face: Zet 'm op!

14 likes

Wat fijn dat het zo goed gegaan is! Gefeliciteerd, nu kun je eindelijk relaxen! :partying_face:

1 like

Ik merk dat ik de afgelopen dagen vooral aan het ontladen ben, wow. Het brengt onbewust toch veel spanning met zich mee. Als je bezig bent is het toch wel de moeite waard om je erop te focussen zodat je er niet te lang mee belast blijft.

1 like

Ja, dat kan ik me goed voorstellen! Ik begin nu net met mijn masterscriptie en ik voel de spanning eigenlijk al maanden. Bij mijn twee bachelorscripties had ik ook zeker een week nodig om bij te komen van de spanning toen ik het eenmaal gehaald had, haha. Opeens wist ik ook even niet wat ik met mijn vrije tijd moest. Tijdens het schrijfproces kon ik niet wachten om allemaal dingen te gaan doen en had ik vanalles gepland, maar achteraf bezien was dat gewoon een soort vluchtmechanisme. Het zal nog wel even duren voordat je helemaal gewend bent aan het idee dat het allemaal voorbij is :joy:

1 like

Bij mijn eerste bachelorscriptie kan ik me dat dus helemaal niet herinneren, dat vluchtgedrag ook niet per se, maar dit keer heb ik inderdaad heeel lang niks gedaan totdat ik dacht ‘en nu móet ik!’ Echt zonde van mijn eigen energie, wat dat betreft was ik mezelf echt aan het saboteren :sleepy:

1 like

Laatste puntjes op de i zetten, en dan kan ik hem gewoon inleveren. Ik voel me helemaal zenuwachtig worden, maar ben er ook trots op.

3 likes

Misschien een domme vraag hoor, maar ik ben momenteel bezig met mijn analyse en resultaten hoofdstuk. Ik heb twee independent variables en bij eentje een significant main effect gevonden en bij de andere niet. Nu ga ik beginnen met mijn mediator analysis middels PROCESS, maar dit is toch alleen nuttig voor de independent variable waar er sprake is van een significant main effect?

Nope, niet per se. Snap ff zo snel niet of je twee independent vars exogenous zijn of dat één daarvan je mediator is. Maar, kan bijvoorbeeld zijn dat het eerste indirecte effect positief is, de andere negatief en dan kan je een niet-significant effect vinden.

1 like

Thanks! Ik heb een 2x2 model en een aparte mediator. Ik heb eerst middels een ANOVA getest of mijn onafhankelijke variabelen effect hadden op mijn afhankelijke variabelen. Hieruit is gebleken dat er slechts bij 1 onafhankelijke variabele sprake is van een direct effect en bij de andere onafhankelijk variable was het niet significant en ook was er geen interactie-effect. Nu ben ik bezig met mijn mediator analysis, maar gezien er bij 1 onafhankelijk geen significant direct effect aanwezig was, vroeg ik mij af of het dan nog nodig was om daarvoor alsnog een mediator analysis te doen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd. Ik heb na 4 jaar mijn thesis weer opgepakt en ik lig er behoorlijk uit, dus probeer in sneltempo mijn statistiek en spss kennis bij te spijkeren haha.

Het kan zijn dat er geen significant direct effect is, maar wel een significant indirect effect! Dus ik zou het zeker doen.

1 like

Ah check! Dankjewel!

Zou iemand mij misschien kunnen helpen met mijn mediation analysis en het interpreteren van de resultaten? Ik merk echt dat ik vast begin te lopen en kan wel een beetje huilen.

Ik heb PROCESS gebruikt in SPSS en ik heb twee modellen met verschillende resultaten.

Model 1:
Path a = significant (negatief)
Path b = significant (negatief)
Path c’ = significant (positief)
Path c (total effect) = significant (positief)
Indirect effect (middels bootstrap) = [.478, .909] = significant

Model 2:
Path a = significant (negatief)
Path b = significant (negatief)
Path c’ (direct effect) = niet significant (positief)
Path c (total effect) = significant (positief)
Indirect effect (middels bootstrap) = [.335, .841] = significant

Als ik het goed begrijp, is model 1 een partial mediation? Gezien path c’ alsnog significant is? En model 2 is een full mediation? Gezien path c’ niet significant is?

Echter lees ik dan ook weer artikelen dat bovenstaande achterhaald is en dat Model 2 dan indirect mediation is en Model 1 competitive mediation.

@Meka @Virtual-Insanity Hebben jullie misschien een idee? Sorry dat ik jullie tag hoor, maar jullie hadden me ook geholpen met mijn vorige vraag dus misschien hebben jullie een idee.

Ik heb inderdaad geleerd dat model 1 dan partiële mediatie is en model 2 volledige mediatie. Ik snap wel dat dat achterhaald wordt genoemd, maar dat is iig hoe ik het nog afgelopen jaar tijdens mijn master heb geleerd!

1 like