Scriptie schrijven

Bij mij (HBO-Rechten) moest betrouwbaarheid en validiteit van de onderzoeksmethoden verplicht terugkomen. Heb het idee dat dat bij de meeste scripties het geval wel is?

Bij mij dus ook niet (denk ik?), maar hierdoor begin ik helemaal te twijfelen haha. En nu ga ik snel opzoeken of ik dit niet ben vergeten.

1 like

Bij mijn scriptie was het wel verplicht. Betrouwbaarheid en meerdere soorten validiteit (intern, extern, begrips, ecologisch). Ik wil ook wel tips geven dus slide maar in mā€™n DM want vond methode wel leukste onderdeel haha.

Ah dit zegt me helemaal niks. Betrouwbaarheid en validiteit wel maar dat zijn geen termen die ik in mijn scriptie expliciet hoef uit te leggen.

2 likes

Stond ook op scribbr dus denk niet zo heel gek onderdeel?

Ligt er denk ik ook aan of je een Bachelor of Master thesis schrijft

1 like

Ik moet betrouwbaarheid en validiteit in elk onderzoek dat ik voor mijn hbo pretopleiding schrijf behandelen, wist niet dat daar zoveel verschil in zat

Scribbr? Ik heb een handleiding en indeling vanuit de instelling waaraan ik studeer. Daar staat precies in welke onderdelen moeten terugkeren.

Ik ben vooral benieuwd hoezo jullie nu allemaal zo erg hetzelfde lijken te doen, heeft dat ergens mee te maken? Dezelfde instelling, zelfde niveau (bachelor of master), ā€¦?

Ik moet de validiteit & betrouwbaarheid van de meetinstrumenten wel benoemen (oorspronkelijke instrument en zoals gebruikt in eigen studie), en de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid ook. Maar niet uitleggen wƔt het is. Net als in een wetenschappelijk artikel mag je er (bij ons iig) vanuit gaan dat de lezer dat getal zelf begrijp en kan interpreteren.

(Master scriptie)

2 likes

Wij kregen geen handleiding met de specifieke onderdelen dus het is bij ons heel erg afhankelijk wie je begeleider is (super ideaal not). Bij ons op school verschilt je scriptie heel erg per opleiding, dus zou wel heel toevallig zijn met dezelfde studie.

1 like

Model 2 is geen significante verbetering van model 1! Staat bij ā€˜Change Statisticsā€™. Dan rapporteer je (geloof ik uit mā€™n hoofd) F(1, 228) = 0.33, p = 0.57 . Dat is dus de F-waarde en p voor of model 2 een verbetering is van model 1.

1 like

Het is tijdens mijn bachelor wel ter sprake gekomen maar echt zo expliciet heb ik het niet in mijn BA en MA scriptie staan. Al heb ik alles uitgebreid verantwoord.

1 like

Zou het ook niet liggen aan het soort onderzoek? Ik doe een literatuuronderzoek dus dan zou ik iets moeten schrijven van: ā€˜mijn scriptie is betrouwbaar want ik gebruik enkel betrouwbare bronnenā€™ o.i.d.? Op mijn studie is het dus ook niet gebruikelijk.

3 likes

representativiteit?

Huh nja wij hebben op het HBO vaak adviesrapporten moeten schrijven voor bedrijven dus dan moest dat niet, alleen voor mn Bachelor thesis. Nu in de (pre)master moet dat wel in elk verslag. Maar ook maar in het kort

Ja wel een goed punt, maar dat wordt op mijn studie dus nooit besproken tijdens de scriptie. Ik zeg het verkeerd: stel je zou enkel bronnen aanhalen die jouw standpunt bevestigen en andere bronnen overslaan dan krijg je dat wel te horen van je begeleider natuurlijk, maar je hoeft geen verantwoording van je methode te schrijven.

1 like

Oh god ik heb dit topic heel lang genegeerd maar nu toch maar weer geopend. Ik ben al ruim een jaar bezig met mā€™n scriptie en er zit maar geen vaart in. Ik ben nu op het punt beland dat mijn werk er druk op zet (logisch) maar de stress wordt me te groot zodat ik niks gedaan krijg. Sinds oktober heb ik niks meer van me laten horen naar mā€™n begeleider en ik durf nu gewoon geen contact meer met hem op te nemen. Aan de ene kant wil ik heel graag het af maken & afstuderen maar aan de andere kant kan het me voor nu ook even gestolen worden. Ik hou van mā€™n werk & het beroep maar dat academisch schrijven gaat me gewoon niet goed af en ik weet nu even niet hoe ik verder moet.

Voor vandaag werd er vervanging geregeld en mocht ik thuis aan de slag met mijn scriptie. Mooie bron gevonden en wel iets gedaan. Maar dat ging ook gepaard met lange pauzes van niks doen & huilen tussendoor. Voel me er zo niet fijn door.

1 like

Sorry voor de dagboekpost maar het lucht wel even op :weary:

1 like

Ik heb net de scriptie ingeleverd! Spannennddddd :smile::smile:

9 likes

Misschien is het fijn voor je als je je huidige scriptiedocument naar je begeleider stuurt, en hij/zij er even comments bij kan zetten en dat samen tijdens een videomeeting kan bespreken over de volgende stappen / prioriteiten vanaf nu? Lijkt mij namelijk echt best lastig om nu de draad weer op te pakken na zo lang geen contact met je begeleider. Onthoud ook dat hij betaald krijgt om jou te begeleiden, dus je mag best wat tijd opeisen!

2 likes