Scriptie schrijven

Feedback vind ik ook verschrikkelijk. Dan heb je er zoveel tijd ingestoken en is het nog niet goed. Mijn onderzoeksdocent keurde keer een heel stuk af. Terwijl ik het juist helemaal veranderd had naar zijn feedback. Zijn antwoordt: “niet alles wat ik zeg is juist” :roll_eyes:

2 likes

Wat ik echt een goeie tip vond (en daar kwam mn begeleider overigens zelf mee) is om de comments in Word te laten staan. Ergens zit een functie waarmee je ze kunt aanvinken als “daar heb ik iets mee gedaan” zeg maar.

Zo kan je begeleider zien wat het commentaar van de vorige keer was (als hij/zij comments geeft via Word tenminste…) :sweat_smile:
Heb zelf het idee dat het voor begeleiders zelf soms ook een proces van voortschrijdend inzicht is namelijk.

3 likes

Ik ben juist echt best blij met al die comments steeds (en ja het zijn er erg veel) omdat ik gewoon flabbergasted ben hoeveel tijd zij in het beoordelen van mijn hoofdstukken steekt. Zowel inhoudelijk als talig. Volgens mij verschilt dat ook best per supervisor (de hoeveelheid comments) en mijn gedachte erover is een beetje hoe meer comments, hoe beter het wordt, hoe hoger het eindcijfer

2 likes

Ik vond dit best wel nuttig om te lezen, heb dit jaar best wat scripties begeleid en ik geef zelf altijd heel veel feedback - vond dat zelf altijd heel prettig om te krijgen en probeer het ook wel echt opbouwend te doen (en te benoemen wat er goed is en dat ik zie dat ze hard hadden gewerkt etc), maar heb er ook niet meer echt bij stilgestaan dat het even incasseren zou zijn voor die studenten.

Misschien voor iedereen die feedback lastig vindt, even vanaf de andere kant: voor mij is veel feedback krijgen en geven heel normaal in mijn werkomgeving en ik denk dat dat voor meer docenten zo geldt. Ik schrijf bijvoorbeeld zelf veel samen met twee collega’s (een hoogleraar, en een universitair docent) en als wij door elkaars stukken gaan ziet dat ook echt helemaal rood met track changes en opmerkingen. Ik wil maar zeggen: zelfs de besten krijgen veel feedback, het zegt echt niet dat je werk niet goed is. Maar wel een goede reminder om het misschien soms wat meer in te leiden of zelfs wat beperkter te houden.

Overigens, maar dat is misschien persoonlijk, ben ik altijd heel trots op studenten die me met een goede reden uitleggen waarom ze bepaalde feedback niet uitwerken. Als ze daar zelf andere maar goed onderbouwde ideeën over hebben voelt het voor mij echt alsof ze kuikentjes zijn die ineens kunnen vliegen (of mij zelfs voorbij vliegen), heel leuk. Niet dat je (alle) feedback van je begeleider per se in de wind moet slaan natuurlijk, maar een begeleider heeft ook niet altijd gelijk (en weet soms misschien ook niet alles van het onderwerp waar je over schrijft).

En @Rozebroek chill, ga die functie even bekijken en mijn studenten voortaan ook aanraden want heel eerlijk gezegd moet ik inderdaad ook altijd de laatste mail er even bij pakken, waar ik zowel voor de student als voor mezelf op een later moment de feedback even samenvat :zipper_mouth_face:

5 likes

Super bedankt voor je bericht! Ik schrik ook vaak meer van de hoeveelheid dan van de inhoud, want ik snap wel dat een begeleider je werk alleen maar beter wil maken. Nu alles digitaal gaat kunnen dingen ook ‘harder’ overkomen dan in een gesprek.
Nu moet ik zeggen dat het ook wel echt aan mij ligt hoor. Als ik een tentamen niet heb gehaald denk ik vaak: ‘Ok eigen schuld, ik had harder moeten leren.’ maar aan je scriptie werk je zo hard en het is dan gewoon lastig dat het niet in 1x goed is. (Terwijl dat volgens mij echt onrealistisch is.)

1 like

Ben mijn hele studiecarriere een student geweest doe altijd met moeite aan het woordenaantal kwam, maar met mijn scriptie heb ik er nu veel te veel. Vind het echt zo lastig om dingen te gaan schrappen, ben bang dat ik allemaal belangrijke dingen achterwege moet gaan laten

Ja dat snap ik heel goed, echt een nadeel van alleen maar online communiceren. Maar zijn je face-to-face-gesprekken niet vervangen door bellen of Skypen ofzo?

En ja het werkt voor een scriptie ook gewoon anders inderdaad, bij tentamenvragen is het idee wel dat je met voldoende leren alles in één keer zou moeten kunnen beantwoorden. En bij een scriptie heb je per definitie een moeilijk/nieuw onderwerp gekozen, of in ieder geval iets waar je op basis van gedegen onderzoek echt je eigen draai aan moet geven. Dat is ook gewoon heel lastig. Plus dat ik vind dat universiteiten studenten eigenlijk ook niet voldoende basis meegeven voor het goed kunnen schrijven van een scriptie: hoe vaak heb je nu al echt een eigen onderzoek(je) uitgevoerd, en hoeveel feedback heb je tot nu toe op je schriftelijke werk gekregen gedurende je studie? Dat is vaak heel minimaal, terwijl je natuurlijk je hele studietijd door tentamens hebt gemaakt.

Maar het klinkt alsof je het heel serieus neemt en dat merkt je begeleider ongetwijfeld ook, en dat is echt al een heel goed begin. Veel succes!

2 likes

Het heet Opmerking markeren als voltooid, zie ik nu, en dan wordt de comment licht grijs!

Vorig jaar deze tijd ronde ik mn scriptie af en hoewel ik de hoeveelheid feedback soms echt pittig vond, kijk ik er met een goed gevoel op terug. Mede dankzij alle tijd die mn begeleider heeft gestoken in de begeleiding.

1 like

Ik heb in 2 dagen tijd 2 hoofdstukken geschreven en het onderzoek uitgevoerd hahahahaha. Oke dat ging best vlot dus. Alleen mijn laatste hoofdstuk nog en dan volgende week de deadline.

1 like

Kun je dat niet kort benoemen bij je hypothesetoetsing? Dat hoewel A geen significante invloed heeft op C via B, B wel een significant effect heeft op C. Bij ons mag dat geloof ik gewoon!

1 like

Had ik ook! Mijn begeleidster raadde aan om geen dingen helemaal te schrappen maar om te verplaatsen naar je bijlagen. Had bijvoorbeeld een competitor analysis gemaakt maar 2 organisaties bleken toch niet helemaal nuttig te zijn voor m’n onderzoek. In de bijlagen toch gehouden want het laat wel zien dat ik die wel heb onderzocht. Had ook een onderzoek helemaal uitgepluist maar was echt heel lang, dus volledige onderzoek naar bijlagen en samenvatting van belangrijke punten in scriptie!

1 like

Mijn hoofdstukken zijn helemaal niet tussentijds gelezen, daar doet mijn opleiding niet aan. Heel kut. Mijn beoordeling straks is de eerste keer dat m’n begeleider überhaupt m’n scriptie ziet.

3 likes

Dat lijkt mij ook heel kut! Weet je helemaal niet of je op het goede spoor bent. Of ga je de inhoud maar globaal houden zodat je soort van safe zit

Ja ik heb dus ook geeeeen idee of ik op bepaalde punten specifiek genoeg ben, of dat ik juist te specifiek ben? Maar aan de andere kant kan 't ook niet langer, want ik zat al aan de max van de tekst. Ben dus heeeel benieuwd haha.

1 like

Als iemand tips nodig heeft, heb de mijne ingeleverd dus heb alle tijd!

1 like

Heb je misschien wat tips voor het onderdeel betrouwbaarheid en validiteit? Ik weet wel wat het betekent maar het lukt me echt niet om daar een tekst over te schrijven? Ik loop daar al een paar dagen op vast🤦‍♀️

Van alles wat je kon vragen vraag je dat hahahaha, ik heb het oprecht 4 keer opnieuw moeten schrijven omdat ik het ook niet snapte hahaha

Heb nu in 1 alinea staan wat het betekent en dan per onderdeel 1 alinea. Ik heb zelf vooral gekeken naar andere scripties voor inspiratie

2 likes

Hahaha wat toevallig!
Met per onderdeel een alinea, bedoel je dan per onderzoeksmethode of per onderzoeksvraag?
Ik ga ook eens in andere scripies kijken, goed idee! Thanks

1 like

Ik heb gewoon 1 alinea validiteit en 1 alinea betrouwbaarheid voor mijn hele onderzoek, maar moet wel zeggen dat ze bij ons er niet onwijs streng op zijn schijnt.

1 like

Bij mij zit dit er helemaal niet expliciet in. Zitten jullie bij dezelfde instelling waardoor je dat zo specifiek vraagt?