Scriptie schrijven

Het lijkt me heel vermoeiend om hier commentaar op te krijgen. Wat wil, kan, moet je met die feedback doen? Wordt er wel goed gekeken naar de inhoud ook?

1 like

Het ding is ook dat Ă©Ă©n iemand het dan juist fijn vind lezen, maar (vaak onderzoekdocent) de andere vind het niet goed genoeg. Nu probeer ik er een soort middenweg in te vinden. Ze kijken ook zeker inhoudelijk naar, alleen ik vind het soms zo moeilijk om theorie zo goed mogelijk te schrijven. En dan komt het niet goed over. Daarom typ ik ook langzaam. Doe dan best lang over om een goede zin te typen. Het vloeit niet echt uit mijn vingers helaas

1 like

Succes ermee, ik weet zeker dat het je uiteindelijk gaat lukken. :100:

1 like

Lief! Dankje :blush:

Ben nu bezig met mijn reflectieverslag, maar vind het erg lastig om verbeterpunten te bedenken met betrekking tot “aanbevelingen”. Iemand toevallig een goed voorbeeld? Eigenlijk ging het opstellen van mijn aanbevelingen heel makkelijk, waardoor ik dus niet direct een verbeterpunt zie. Maar vind het zo “egoïstisch” lijken als ik geen verbeterpunt opneem. Alsof ik alles perfect kan haha.

Ik kom hier echt ff niet uit: ik heb een paar mensen geïnterviewd (naast een groot vragenlijstonderzoek) maar hiervoor heb ik dus een paar oud-collega’s geïnterviewd en iemand die gerefereerd werd door mijn opdrachtgever. Kleine poule dus, maar het lukt me niet goed om in mijn methode te verwoorden hoe ik dat heb gedaan. ‘De medewerkers zijn geselecteerd uit het persoonlijke netwerk van de onderzoeker’ klinkt niet helemaal professioneel ofzo imo
 Iemand een idee?

@Tamara ik weet niet of je ook een onderzoek hebt gedaan maar daar is meestal wel iets over te schrijven, steekproefgrootte/herhaalbaarheid/validiteit, ideeën voor vervolgonderzoek?

1 like

Maar is er niet een reden waarom je precies die mensen hebt geinterviewd? Bepaalde functie, vakgebied of kampen met een bepaald probleem (waar je onderzoek naar doet)? Dan kun je het ook anders verwoorden. Wil je anders mijn methoden zien van mijn Bachelorscriptie?

Ja bepaalde functie inderdaad!! Ik stuur je wel even een dm :slight_smile:

2 likes

Hoe zeg je in normaal Nederlands dat iets een populaire opvatting is in de wetenschappelijke literatuur? Dat het zeg maar de meest onderschreven/gevolgde opvatting is.

Iets als


“De heersende opvatting in de literatuur is dat kinderen rond de 6 maanden klaar zijn voor het bespelen van de gitaar (fishy, 2007; nijlpaard, 2019)”

Of

“De meeste onderzoeken laten zien dat schelpen gemaakt zijn van steen (Onzin, 2009; Weekdier et al., 2010)”

3 likes

Ah super, dankjewel! Echt zo stom, soms ben ik zo ‘in’ mijn scriptie dat ik er echt niet op kan komen en denk: ‘Is dit een normale Nederlandse zin?’ ‘Is het ĂŒberhaupt Nederlands?’

3 likes

Volgens mij noem je deze strategie “convenience sampling”!

1 like

Haha ja heel herkenbaar.
Je zit er zo in vast soms he. Echt zo’n bubbel en dan lijkt er niet echt een woord of zin meer mogelijk, anders dan je al hebt opgeschreven hahaha.
Terwijl er gewoon nog mogelijkheden zijn - maar waar dan :open_mouth:

1 like

ik heb ook nog een vraagje. In mijn experiment verwachte ik nog een mediation effect (dus variabele A heeft een effect op variabele C via variabele B). Nu is het het effect van variabele A op variable B niet significant gebleken, waardoor ik die hele hypothese moet verwerpen. Is het dan nog wel zinvol om ergens, eventueel onder het kopje “Explorative analyses”, het significante effect van variabele B op variabele C te noemen of mag dat niet? Die is namelijk wel significant

Mijn scriptie is ingeleverd :partying_face::partying_face::partying_face:

22 likes

Scriptie schrijven is voor mij wel echt een goede les in kritiek incasseren zeg. Ik vind het schrijven van mijn scriptie eigenlijk heel leuk en ik doe heel erg mijn best, maar juist omdat ik er zo veel moeite in steek voelt ieder beetje kritiek als een mega aanval. Iedere keer als ik correcties/feedback krijg van mijn begeleider heb ik echt een halve dag nodig om het goed te incasseren en me te realiseren dat het allemaal wel meevalt/bedoeld is om van te leren.

9 likes

Dit herken ik ook echt, ik kies altijd strategische momenten om feedback te lezen. Bijv niet op maandagochtend voordat ik aan een moeilijke analyse ga werken.

1 like

Ik ben nu inderdaad maar even mijn bronnenlijst aan het aanvullen i.p.v. iets inhoudelijks/moeilijks.

1 like

Ik probeer ook altijd een dag in te calculeren om bij te komen van de feedback.
Die vaak Conpleet tegenstrijdig is tov de vorige. Of dan heb ik een heel gesprek (zoom) gehad en meegeschreven dat zij iets heel
Belangrijk vond. Schrijf ik dat uit staat erbij: “waarom bespreek je dit? Resultaat is niet significant.” Ehhhh because you said sođŸ€Ș

1 like

Vind ik ook! Heb vanmiddag een laatste gesprek met m’n begeleider en heb dan gelijk heel de dag stress omdat ik bang ben dat hij het gaat afkraken ofzo

1 like