Scriptie schrijven

Ja dat is een goed idee! Dat ga ik maar eens doen. Hoop dat de komende twee maanden met feestdagen ervoor zorgen dat ik flink wat meters kan maken. Ik werk ook fulltime dus zit ook te denken aan een vakantieweek om even puur op de scriptie te focussen.

1 like

Succes! De bachelor scriptie is me achteraf meegevallen. Ik herinner me dat het begin wel moeizaam was, daar moet je even doorheen.

Dankjewel, goed om te horen! Ik vind zelf ook altijd het begin het lastigst, maar gelukkig is er vanuit de uni veel begeleiding geweest om de opzet nu al klaar te hebben, dus eigenlijk komt het neer op schrijven.

Moet wel lachen om je username haha

1 like

ik zou nu bezig moeten zijn met mn scriptie, maar Rituals heeft 20% korting op alles, dus 10x raden wat ik aan 't doen benā€¦ :cry:

Succes! En zet het hier neer als je hulp nodig hebt, of als een soort stok achter de deur.

Ik ben ook ā€œfulltimeā€ scriptie aan het schrijven. Demijne moet half juni af en het design is een experiment. Doen anderen dat ook?

Ik ben momenteel ook bezig met mijn scriptie die in juni af moet zijn! Ook een experiment (waarschijnlijk wel in de vorm van een survey ivm Corona). Ik merk dat ik concentreren wel echt lastig vind thuis ipv in de ub, hoe gaat dat bij jou?

Is een experiment hetzelfde als een focusgroep? Daar heb ik er nu een aantal van.

Ben helemaal fan van Mural. Kan je met van tevoren een template kiezen/maken en met meerdere mensen post its/fotos/noem het maar op in plakken. Heel leuk voor focus groepen, brainstorms etc.

@soarin volgens mij is dat niet hetzelfde, focusgroep is kwalitatief toch? Experiment is kwantitatief, zo een survey afnemen en die resultaten in SPSS gooien en hypotheses toetsenā€¦

Hoe veel uur per dag zitten jullie effectief aan je scriptie?

Ik heb nu in principe niets te doen in mijn gemiddelde dag, maar toch merk ik dat ik maar iets van 3 uur echt aan het typen ben in mijn scriptiedocument. Hebben jullie dat ook?

1 like

Hoi! Is er iemand die SPSS fanatiek is?
Ik voel me zo in het diepe geflikkerd door mijn begeleiderā€¦

Ik heb het al gedaan, maar wil eigenlijk weten of het klĆ³pt wat ik gedaan hebā€¦ We zijn nu pas bij de methode/resultaten, en het moet over 8wkn ingeleverd zijn. Zegt begeleider (Die 1x per 2 weken nu 20min tijd heeft en amper reageert op mail): oja volgende week ben ik 2wkn vrij. Whut?

Ik werk zelf niet meer in SPSS, maar als je een specifieke vraag hebt, kan ik wel kijken of ik die kan beantwoorden?


Mijn thesis moet over minder dan twee weken worden ingeleverd. Ben er nu bijna 1,5 jaar mee bezig (is normaal) en ben er nu toch wel klaar mee. Mijn begeleider wil vandaag videobellen en ik kan het echt niet meer aan :"")

Dit herken ik heel erg ja. Ik trek er zegmaar de hele dag voor uit, zo van ā€˜vandaag ga ik aan mijn scriptie werkenā€™, maar op zoā€™n dag ben ik echt niet langer dan 3 uur echt op mā€™n scriptie gefocust. Er komt standaard van alles tussendoor, even de was doen, boodschappen doen, hier en daar wat opruimen, mailtjes voor mā€™n werk beantwoorden etc etc.

2 likes

Hier nog iemand met een SPSS vraag, ik ben ook behoorlijk in het diepe gegooid door school.

Weet iemand hoe je een rangschikkingsvraag in SPSS verwerkt? Er zijn 5 opties en de respondent moet deze 5 opties in de voor hem juiste volgorde zetten.

Dit resulteert in getallenreeksen als:
R1: 4 2 3 1 5
R2: 3 2 4 1 5
Enzovoort. De getallen staan elk in een nieuwe kolom.

Ik heb geen idee hoe ik dit verder moet aanpakken.

Ik moet vandaag mijn eerste hoofdstuk inleveren, maar ben nog lang niet klaar. Had mijn onderzoek een beetje onderschat en weet ook niet zo goed hoe ik de resultaten moet structureren. Had even iets eerder aan de bel moeten trekken bij mijn begeleider vrees ik.

1 like

Mijn scriptie ging eigenlijk tot nu toe van een leien dakje, maar ik merk dat ik volledig vastloop bij mā€™n conclusie. Het lukt me gewoon niet om een overtuigend verhaal te schrijven. Iemand nog tips?

Bij mij raden ze aan om deze dingen op te nemen:

  • Herhaling doel van onderzoek
  • Jouw (Significante) resultaten die je hebt gevonden tijdens je onderzoek
  • Limitations
  • Suggesties voor toekomstig onderzoek dat hierop kan voortbouwen

Maar dit verschilt natuurlijk per soort scriptieā€¦ Misschien kan je gluren in de thesis database wat andere mensen opnemen in hun scriptie? Is allemaal openbaar dacht ik

2 likes

Sorry, ik lees dit nu pas, maar misschien kan ik je helpen! Laat maar weten :smile:

Ik heb echt een vet chille begeleider, dat helpt echt in het verminderen van mijn stress.

Hij had me trouwens geadviseerd om te beginnen met het theoretisch kader en methoden en daarna pas de introductie te schrijven. Vond ik echt gek wel

1 like

Ik ben het wel eens met dat advies! Introductie zou je basically zelfs op het eind kunnen schrijven haha. Het is belangrijk dat de theorie en methode goed staat! Ik zou daar ook zeker eerst mee beginnen voor je je verliest in een intro schrijven.

5 likes

Ik heb elke keer zoā€™n moeite met mezelf te motiveren om aan het werk te gaan. Maar als ik dan eenmaal bezig ben vind ik het steeds heel leuk/interessant om aan te werken. Waarom ben ik zo haha

1 like