Scriptie schrijven

Ik mag 10k woorden, paniek om niks dus. Wel samen met begeleider besloten dat het beter is om enquetes uit te delen dan interviews af te nemen, dus nu ga ik mijn methode volledig herschrijven :grinning:

1 like

Help help help eind januari is mijn deadline en ik vind een theoretisch kader en discussie echt moeilijk om te schrijven. Hoe doen andere mensen dit? En ik doe ook nog eens twee verschillende onderzoeken voor mijn scriptie dus dat neemt ook veel tijd in beslag omdat ik twee keer een methode en twee keer resultaten heb geschreven :sleepy:

Over wel onderwerp gaat het? Misschien dat iemand van hier met de juiste kennis je wel op weg kan helpen

Communicatie op de universiteit. Het onderwerp is meer een exploratief onderzoek wat ik lastig vind

Oeh, ik heb een exploratief onderzoek gedaan voor mijn scriptie! Wil je een nieuwe theorie ontwerpen, iets in kaart brengen, of wat is het doel van je onderzoek?

1 like

Ah hier heb ik ook wel ervaring mee. Althans heb explorerend deskresearch gedaan voorafgaand aan mā€™n kwalitatieve onderzoek. Ook communicatie. Je mag me altijd een pm sturen, misschien kan ik je wel helpen, net als @Hatsmetflats!

1 like

Ja, altijd welkom! Mijn onderzoek was in de theologie, maar ik heb dus wel ervaring met exploratief onderzoek en omgaan met weinig kaders (wat ik deed was nieuw) en veel informatie waar je op het eerste gezicht weinig aan lijkt te hebben, haha

1 like

@Rozevarken @Hatsmetflats Zo lief! Ik stuur zo even een PM. Ik combineer een kwantitatief met een kwalitatieve methode om het meer valide te maken en dit zou je kunnen zien als een vooronderzoek voor een campagne

Ik word altijd een beetje zenuwachtig van dit topic omdat ik hierdoor denk dat ik iets niet goed doe met mijn scriptie. Mijn BA scriptie hoeft maar 8000 woorden te zijn en ik ben na 4 dagen schrijven al bijna klaar (wel hiervoor een opzet gemaakt en bronnen gezocht enzo). Over 3 dagen heb ik hem zeker af (alleen nog even herschrijven), maar dan heb ik het in een week geschreven en dat lijkt me echt ontzettend kort. Heb echt het idee dat ik iets fout doe.

Ik heb in mijn studie wel al bijna 40 papers geschreven dus heb al veel oefening gehad maar het gaat beetje te verdacht snel.

Ach, ik denk dat ik de meeste tijd ben kwijt geweest met er tegenaan te hikken. Als je begeleider het ook prima vindt wat je doet, is er geen probleem toch?

Zolang het inderdaad goed is, boeit het niet zo hoe lang je eraan hebt gewerkt vind ik. Denk dat ik mijn bachelorscriptie ook best in een weekje had kunnen schrijven, de rest van de tijd was gevuld met uitstellen, twijfelen en wachten op feedback.

Ik vind dat helemaal niet zo raar. Het lijkt me juist fijn. :blush: En de snelheid waarmee je iets af hebt, zegt vaak helemaal niks.

Ja het hangt inderdaad erg van de aard van je onderzoek af en natuurlijk hoeveel EC het is! Want het schrijven van mā€™n bachelorscriptie ging ook prima in een paar dagen, maar dat was wel maar 18 punten, al zat daar wel ruim twee maanden labwerk in ook hahaha, dus dat is beetje valsspelen. Maar als je al een duidelijk idee hebt/het vakgebied waar je over schrijft goed kent en een snelle schrijver bent is het niet zo gek denk ik hoor.

@Rozevarken @Hatsmetflats Ik ben gister gaan brainstormen met mijn begeleider dus alles is voor nu weer even okƩ, vandaar ik geen PB heb gestuurd. Misschien over een paar weken als ik het niet meer helder heb :crazy_face:

1 like

Ik vond mijn bachelorscriptie ook niet zo boeiend en nu ik aan mijn masterscriptie ben begonnen vind ik het ook meevallen. Zeker als je veel oefening hebt gehad kan ik me voorstellen dat je er gewoon goed in bent. Sommige studenten moeten echter nadat ze ooit 1 of 2 papers hebben geschreven een scriptie van 60+ paginaā€™s eruit stampen dus dan snap ik de stress wel.

Mijn scriptiergernis: Bij mij zijn het vooral mijn medestudenten die me zenuwachtig maken. Mijn masterscriptie is maar 12 ects dus ik kan me niet voorstellen dat het een groot meesterwerk moet worden. (Bij rechten doe je ook eigenlijk altijd alleen literatuuronderzoek) maar toch zit iedereen helemaal te stressen. Zelfde als over de vakken. Ik snap dat echt niet want het is echt nergens goed voor en het maakt het allemaal veel moeilijker dan dat het is.

Oh is prima hoor! Het gaat erom dat het lukt :slight_smile: Als je je maar niet bezwaard voelt om later wel een PB te sturen!

1 like

Ik heb over een paar weken mijn verdediging (eeks) heeft iemand tips?

Succes @Quinoa! Heb zelf tijdens mijn bachelor niets hoeven te verdedigen, dus heb helaas geen tips.

Ik meld me ook! Ben nu in de afrondende fase van mijn master en ga binnenkort met mijn masterscriptie beginnen. Moet half januari een eerste versie voor mijn expose over mijn scriptie inleveren en heb inmiddels eindelijk een onderwerp gevonden wat me interessant lijkt en waar ik wel 100 paginaā€™s (scriptie van 30 ECTS) over kan schrijven. Dus ben echt blij, er is een last van me afgevallen haha. Ben nu ook meteen helemaal enthousiast om bronnen te gaan zoeken en een mogelijke begeleider te gaan mailen.
Vind het lastige alleen van onze master dat de scriptie echt een best wel groot deel van de studie is en omdat ik deels aan een buitenlandse universiteit studeer er geen deadline voor de scriptie staat en er daarnaast geen eventuele herkansingsmogelijkheid isā€¦ En zie er daarnaast ook erg tegenop om een halfjaar lang alleen maar met de scriptie bezig te gaan, dus ben ook al druk op zoek naar een baan voor daarnaastā€¦

1 like

Ik moet uiterlijk morgen mijn begeleider een update sturen over de stand van zaken van mijn onderzoeksopzet en de instrumenten. Op basis daarvan krijg je een go/no go.
Alleen heb ik nog precies niks. Echt waaarom ben ik zo. Probeer er nu maar een verhaal van te maken dat ik begonnen ben en alles bijna af isā€¦

Ik ben in november/december begonnen, ondertussen 3 a 4 dagen per week gewerkt vanaf toen en het wordt me gewoon te veel. Heb wel de inleiding, maar iedere keer als ik een deelvraag maak (helemaal uitwerk), wis ik het en begin ik opnieuw omdat ik er niet tevreden mee ben. Heb morgen een studie-bijeenkomst, met mijn groepje, ik schaam me gewoon om te gaan :disappointed_relieved:

Edit: Ben 1 deelvraag verder, incl. drie subdeelvragen en een conclusie zonder iets te hebben gewist. Yay.