Scriptie schrijven

Aub niet citeren:

Dankjewel! Helaas is er niet echt tijd meer voor grote aanpassingen. Ik hoop dat ik de komende dagen er nog wat verbetering in kan brengen en krijg over een week nog een laatste keer feedback.

Ik ga normaal altijd voor een hoog cijfer, maar ik ben er nu gewoon zo klaar mee (ook ivm persoonlijke omstandigheden). Tegelijkertijd vind ik dat moeilijk van mezelf om te accepteren dat ik dadelijk genoegen ga nemen met een ‘laag cijfer’.

Aub niet citeren.

2 likes

@Dubio
aah dat is zuur! ja ik snap dat het lastig is als je normaal andere eisen aan jezelf stelt en dat je deze niet ‘waar’ kan maken voor je gevoel. maakt je punt iets uit voor je daadwerkelijke studie?
Bij mij krijg je nl een onvoldoende, voldoende of goed. en enkel een goed kan er voor zorgen dat je cum laude afstudeert maar verder maakt het bij mij geen verschil.

hoop voor jou dat je het een beetje los kan proberen te laten en hierdoor iets meer ‘rust’ krijgt! sterkte met de laatste loodjes.

(als er iets te veel hierin gezegd wordt laat het even weten dat pas ik mijn bericht aan)

1 like

Omg het is af :tada::tada::tada:
Ik ga het morgen laten inbinden en inleveren! Ik kan nog niet zo goed geloven dat er nu (bijna) op zit? Ik moet me ook inhouden om er niet alsnog van alles aan te gaan veranderen.

13 likes

Ik ben zo nerveus, heb nog niks gehoord en ik heb (als mijn scriptie met een voldoende is beoordeeld) volgende week mijn verantwoordingsgesprek… ik wil zo graag weten of ik het gehaald heb, als ik het niet gehaald heb weet ik echt niet wat ik met mezelf aan zou moeten. Dan zou ik echt jankend in mijn bed gaan liggen en er de komende weken niet uit komen :sob:

Voor wanneer zou je reactie moeten krijgen dan? Misschien kun je eens mailen.


Ik haat mezelf altijd als ik voetnoten bewaar tot het laatst en wat doe ik elke keer weer…

Hebben ze niet gezegd! Ik wil inderdaad wel mailen, maar ben ook een beetje bang dat ik straks een onvoldoende heb ofzo :grimacing: maarja, wil ook wel graag weten waar ik aan toe ben ook qua presentatievoorbereiding

Krijg je het niet gewoon te horen bij de presentatie? Dat heb ik namelijk wel…

Ik heb nog niet eerder gepost in dit topic, maar hoop dat jullie wat zinnige tips hebben… Ik moet over 1,5 week mijn scriptie inleveren en moet nog een klein stukje schrijven en wel flink wat herschrijven. Maar ik kan de motivatie gewoon NIET vinden? Ik staar naar mijn beeldscherm, zoek 100 andere dingen om te doen, het lukt me gewoon niet. Iemand hetzelfde probleem of tips?

Doelen met jezelf afspreken. Bijvoorbeeld ‘woensdag hoofdstuk 1 herschrijven’ ’ donderdag hoofdstuk 2 herschrijven’ etc. Geef jezelf ook een beloning als je een bepaalde taak hebt gedaan. Dat mag groot of klein zijn: iets lekkers, een aflevering van een serie bekijken, een wandeling, 15 minuten op je telefoon zitten, een vriend(in) bellen etc. En hak alles op in kleine dingen. Scriptie schrijven is een enorm ding, waardoor je er tegenop gaat zien. Maar door het op te splitsen in kleine dingen wordt het behapbaar.
Verder: gebruik de app forest of pomodoro, installeer Cold Turkey (hiermee blokkeer je bepaalde websites op je computer), laat al je vrienden weten dat ze je met rust moeten laten komende dagen, zet je telefoon uit, ga in een ruimte zitten waar je fijn kunt werken en gun jezelf voldoende pauze.

Wat mij helpt wanneer ik geen motivatie heb is het doen van makkelijkere of leukere taken, zoals het schrijven van het voorwoord, het maken van de titelpagina, het checken van de bronnenlijst, het netjes maken van tabellen/figuren. Op die manier ben je toch nuttig bezig en dat zorgt ervoor dat je wel in een workflow komt.

Succes :slight_smile:


Ik heb iets te veel motivatie, ik zit elk vrij uurtje aan mijn scriptie te werken wat mijn nachtrust niet ten goede komt. Vandaag geef ik de hele dag training en ik zit alleen maar te gapen :flushed:

Nog een paar dagen en dan lever ik hem in. Ik ga voor een 8, dus ik vind het best spannend om te bepalen wanneer hij klaar is.

1 like

Fijne tips, dankjewel! Ik ga nu in ieder geval twee uurtjes knallen en dan naar de supermarkt.

Teveel motivatie klinkt ook niet optimaal haha, misschien kan jij juist met jezelf een harde grens afspreken? Zo van, ik mag er tot 21.30 aan werken en als ik langer door ga, mag ik [vul iets in wat je graag doet/eet/etc] een hele dag niet doen.

1 like

Mij hielp het echt om naar de bieb te gaan. Heb daar een week voor m’n deadline elke dag gezeten en geschreven. Thuis was ik ook door alles afgeleid en kwam het er niet van. Heb in die week m’n onderzoeksresultaten, alle besluiten, inleidingen, voorwoord en nawoord eruit geknald.

2 likes

Ik ben eindelijk weer een dagje echt goed bezig :partying_face:

5 likes

Ik had geen keuze, had alles al zo lang uitgesteld dat het wel moest. Van januari tot eind mei heb ik ook helemaal niets gedaan.
Ik wou het niet in 2e zittijd doen omdat ik ij een slecht resultaat het zou moeten “meenemen” naar volgend academiejaar. Als ik bij de 1e keer indiende en het was niet goed kon ik het dan nog herwerken voor de 2e zittijd.

Ik ben zo goed bezig dat ik baal dat ik morgen bijna geen tijd heb om eraan te werken :expressionless:

Ik heb een 7,3 gehaald voor mijn scriptie!!! :champagne:

18 likes

Hebben jullie nog tips voor het verantwoordingsgesprek? Ik moet komende week mijn scriptie verantwoorden, heb te horen gekregen dat ik mijn scriptie wel gehaald heb maar niet met een heel dik cijfer. Daar ben ik best wel teleurgesteld over, de punten die mijn beoordelaar noemde kon ik me enerzijds wel vinden maar er waren ook een paar punten waarvan ik vind dat het al veel eerder aangegeven had kunnen worden door mijn begeleider bijvoorbeeld.

Nu telt het cijfer op het verantwoordingsgesprek 1 keer mee voor het eindcijfer, en het cijfer op mijn scriptie zelf 3 keer. Ik wil mijn verantwoordingsgesprek dus wel graag goed doen en goed voorbereiden. Uiteraard ga ik in op de inhoud van mijn scriptie en de gekozen methodiek, maar moet ik van te voren al ingaan op de punten die ik heb teruggekregen van mijn beoordelaar of moet ik afwachten of zij hier zelf inderdaad vragen over gaan stellen? Daarnaast kreeg ik mee om er een leuke presentatie van te maken, maar dat vind ik lastig, mijn scriptie schrijf ik voor een bepaalde afdeling binnen een bepaald bedrijf. Hebben jullie hier tips voor?

Liever niet citeren.

Geen ervaring mee, dus sorry! Maar ik denk dat je beoordelaars sowieso ingaan op die punten bij de vragen, dus ik zal er niet meer tijd aan besteden dan anders. Wel zou ik zelf heel goed inlezen wat zij dan qua kritiek aangaven en kijken of je dat kan onderbouwen, weerleggen, uitleggen waarom je het tóch zo hebt gedaan etc.

En een leuke presentatie moet vooral bij je passen. Is er een prikkelende (openings)vraag waarmee je de aandacht kan trekken? 0,0 idee waar je scriptie over ging, maar als je ze een korte denkvraag stelt is dat al leuk en interactief (je hoeft niet eens antwoorden te laten vertellen).

Vooral: gefeliciteerd met het behalen ervan!! Balen van je cijfer maar je hebt hem, je bent ervan af! :slight_smile:

1 like

Dankjewel!! Het vervelende is een beetje dat ik van tevoren niet een formulier of iets krijg waarin de feedback op mijn scriptie is opgenomen. Ik kreeg alleen te horen dat ik mijn scriptie gehaald heb, en vervolgens werden een paar punten genoemd waarom het cijfer niet zo hoog was, en ‘dat ik daarover wel wat vragen zou kunnen verwachten’. Dus daar moet ik het een beetje mee doen. Is het ook gebruikelijk om een soort reflectie te geven tijdens je beoordelingsgesprek?

Mij vroegen ze wat ik anders zou doen als ik een tijdmachine had dus daar kwam die reflectie wel aan bod. Ik zou zelf niet die kritische punten bespreken als er meerdere beoordelaars zijn. Misschien zijn zij het niet eens met elkaar daarover en dan ligt de focus ook erg daarop.

Voor mijn gesprek had ik een voorzitter, mijn promotor en een externe lezer. Mijn promotor had vooraf hele andere feedback dan de 2 anderen en ze verschilden ook nog heel erg van mening. Ik heb mijn onderzoeksvraag besproken, totstandkoming enzo, dan de methode en uitwerking en uiteindelijk mijn onderzoeksresultaten/beroepsproduct.
Bij ons werd altijd gezegd om wel eerlijk te zijn maar niet dom. Graaf geen kuil voor jezelf en haal jezelf en je scriptie ook niet naar beneden maar wees gewoon eerlijk

1 like

Ik heb vandaag mijn scriptie ingeleverd. YEEEESSSS. Nu nog een week stage en dan heb ik 5 weken vakantie voor ik aan mijn nieuwe baan begin :slight_smile:

@MakeFezHappen Ik heb geen ervaring met zo’n gesprek of het verdedigen van een scriptie, maar ik zou voor de genoemde punten zorgen dat je een verklaring hebt voor je gemaakte keuze. Misschien kun je hier wat punten (desnoods maak je het iets algemener) beschrijven, zodat we inhoudelijk mee kunnen denken?

11 likes