Scriptie schrijven

Ik vind het onderzoek doen wat bij de scriptie hoort super leuk en daar heb ik geen moeite mee. Maar het schrijven zelf, dat is een ramp. Opeens word ik op dingen beoordeeld die ik in die 3,5 jaar nooit heb hoeven doen en zelfs dingen waar ik nog nooit van heb gehoord. Ook het verschil tussen beoordelaars en begeleiders is gewoon immens waardoor er gewoon geen pijl op te trekken valt.

Ik denk dat er genoeg andere manieren zijn om aan te tonen wat je kan. Zoals een portfolio met cases.

1 like

Dat is echt zo’n stomme fout van je opleiding. De 3,5 jaar voor het afstuderen zouden je hierop moeten voorbereiden, maar bij veel hbo-opleidingen gebeurt dat helemaal niet en wordt van studenten verwacht dat ze ‘ineens’ een scriptie schrijven. Terwijl dit zo makkelijk te tackelen is.
En verschillen tussen beoordelaars/begeleiders houd je altijd, het is natuurlijk ook aan de student om de juiste afwegingen te maken. Maar ik ben het zo eens met het artikel!

Je hebt helemaal gelijk.
Inmiddels is mijn opleiding dan ook op de schop gegaan, mijn lichting is de laatste volgens het oude curriculum. Hoop dat ze het inmiddels beter doen haha

Qua beoordelaars/begeleiders klopt het ook. Al vind ik het bijvoorbeeld een groot verschil tussen om de week feedback krijgen en in een half jaar 1x feedback krijgen. Zo is de kans gewoon groter dat de ene student het wel haalt en de ander niet.

Maar over die feedback zijn afspraken gemaakt, lijkt me? Je begeleider moet zich gewoon houden aan wat in de handleiding/cursus staat en daar mag je hem/haar ook op aanspreken!

Ik vind het eigenlijk wel goed als studenten voor hun afstuderen een scriptie moeten schrijven of in groepjes een mini conferentie moeten organiseren waar ze moeten presteren. Maar de ondersteuning op het hbo is zo slecht en vaak is het niveau op de middelbare school ook bedroevend. Ik ga docenten daar niet de schuld van geven. De overheid is de schuldige partij. Eigenlijk zou gewoon in periode 1 van iedere opleiding een goede schrijfcursus moeten worden aangeboden. Wat nu wordt aangeboden is vaak ondermaats en als je uiteindelijk iets in het Engels moet indienen, moet je daar ook gewoon een cursus voor kunnen volgen. Bovendien zouden studenten gewoon 4 keer per jaar de mogelijkheid moeten krijgen om te beginnen aan hun scriptie of conferentie-opdracht. Het is soms belachelijk dat je een jaar moet wachten om het nog een keer te proberen. Bovendien zouden hbo’ers ook gewoon 10 bijeenkomsten moeten krijgen met 1 begeleider.

Nee helaas. Je hebt een begeleider toegewezen gekregen hoe of wat dat gaat is aan de begeleider/jou. Ik heb het gewoon niet getroffen want hij wilde mijn stuk maar 1x nakijken en reageert ook niet op emails. Heb dit topic al helemaal ondergezeken hierover, sorry haha. ben hier gewoon pissig over. Morgen moet ik hem af hebben dus we zullen zien waar het schip strand.

Je noemt nu allerlei dingen die per opleiding zoooo verschillen. Ik ken genoeg opleidingen waar alles wat jij noemt wel gebeurt, maar ook waar het geen van allen gebeurt.

Ik vind zelf een scriptie op het hbo niet veel toevoegen en vind afsluiten met een performance assessment of het opleveren van een beroepsproduct veel passender.

Iemand nog tips voor het schrijven van de reflectie? Waar moet ik in hemelsnaam beginnen?!

reflectie is af :white_check_mark:

5 likes

Pff, ik vind het zo lastig om nog motivatie te vinden voor mijn scriptie (laatste onderdeel van mijn master). Wil vandaag het liefst nog 1 heel hoofdstuk schrijven en dan moet ik alleen nog de conclusie schrijven en alles herzien.

Hoe gaat het bij jullie?

Ik heb nog 10 dagen om mijn scriptie af te maken, ik werk normaal altijd in de UB van de EUR (Rotterdam) maar het is door tentamenperiode gewoon om 08:05 's ochtends vol, ik woon er een halfuur vandaan ook dus dat is echt zuur. Ik zoek dus eigenlijk voor deze 10 dagen een nieuwe studieplek, heeft iemand wat tips voor fijne (enigzins stille) studieplekken in het centrum van Rotterdam? Een cafe werkt dus soms wel voor me maar meestal niet echt, plus de stopcontacten zijn wat schaars.

oh wauw maar dan ben je al best wel ver!! De eindstreep is in zicht (en ook van je master woohoo). Misschien kun je samen met iemand naar de bieb gaan? Bij mij werkte dat heel motiverend!

Mijn proposal (= inleiding en methoden) is geaccordeerd door mijn begeleider, ik wacht nu op feedback van de 2e lezer dus kan nu ff niets doen, voelt wel even chill eigenlijk haha :smiley: officieel mag ik pas de data ontvangen voor m’n analyse als ook de 2e lezer het heeft goedgekeurd maar ik mag stiekem al eerder beginnen, dus wacht daar ook nu op :stuck_out_tongue:

wilde eigenlijk 1 augustus m’n first draft van het hele stuk inleveren maar denk dat dat niet gaat lukken, dus neem misschien een extra maandje, ik kijk wel! loop ook nog stage en werk dus heb gewoon wat minder tijd

1 like

Misschien een openbare bieb?

Woon je in Rotterdam?

Je kunt kijken welke andere onderwijsinstellingen het Eduroam netwerk hebben. Ik studeer in Leiden maar log altijd op verschillende locaties van de uni’s hier in Amsterdam in!

Ik heb echt geen zin meer in thesis :sob: Moet binnen in augustus (op zich wel nog tijd dus), maar de stress ligt veel te hoog. Ik wil gewoon afgestudeerd zijn :slightly_frowning_face:

Wow hoe dan, de ub en Polak zijn altijd het drukst. Dat vind ik knap van je haha
Nee, Tinbergen en dan de 13e verdieping, lekker rustig :slightly_smiling_face: (niet sarcastisch) @Puntzak Of anders de 5e of 7e verdieping, kan nooit onthouden welke van de twee

Neem aan dat je wel student bent daar? Je moet wel je studentenkaart kunnen laten zien sinds vorige week.

Ja dan lukt het soms wel, maar in tentamenperiodes vind ik Polak ook gewoon zo vol, ik kan me daar niet goed concentreren. Maar de ub probeer ik idd niet eens meer. Maar ik studeer meestal gewoon thuis eigenlijk.

Ooh ik heb zoveel last van het imposter syndroom en ik haat het zo. Toch kan ik het niet uitschakelen ofzo. Ik moet donderdag presenteren en hoorde van m’n begeleider dat mijn examinatoren nog wel kritisch waren over mijn advies (uitwerking en implementatie). Nou is het punt ook dat mijn opdracht uiteindelijk veel complexer bleek dan vooraf verwacht, waardoor de conclusie eigenlijk is dat er eerst verder onderzoek moet plaatsvinden voordat er echt geïmplementeerd kan worden.

Ik heb wel handvaten gegeven en onderscheid tussen aanbevelingen op korte en lange termijn, maar toch. Iemand nog tips hoe je zoiets het beste presenteert?

Eigenlijk heb ik m’n diploma al binnen want ik heb groen licht en dus een voldoende. Die presentatie is vooral om dingen op te helderen en je cijfer op te krikken. Toch zie ik het al helemaal voor me dat ze het slecht vinden en dan zeggen ‘hm nee sorry je hebt het toch niet gehaald’. Pfff hoe zet je dit uit. Ik dacht dat ik mijn faalangst overwonnen had maar het komt opeens echt hard terug :frowning:

Edit: ik zit morgen gelukkig nog wel met mn begeleider en ik mocht m’n soort van coach die me inhoudelijk heeft begeleid ook nog bellen voor advies.

Ik heb een onderdeel van mijn scriptie ingeleverd en dat is heel goed ontvangen. Zo goed dat er nu hoge verwachtingen zijn
 Maakt me een beetje (ahum, behoorlijk) nerveus, want ik wil die natuurlijk waarmaken. Volgens mij heeft mijn begeleidster er dan nog plannen mee (mits het eindresultaat goed is
). Ik moet verder nog veel doen hoor, de deadline staat voor half augustus. RIP zomer.

Ik had totĂĄĂĄl niet verwacht dat het zo goed ontvangen zou worden, dus eenmaal buiten: :scream::scream::exploding_head:. En de rest van de dag heb ik geen reet meer gedaan, haha.

Edit: @Arecales sorry, ik zie dat jij getagd bent hierin, dat is een foutje!