Scriptie schrijven

Wow netjes dat je het zo hebt weten terug te brengen!
Helaas heb ik een flut begeleider, je kan hem niet eens een begeleider noemen… Had achteraf gezien ook direct moeten ingrijpen en moeten vragen om een ander. Waar andere verschillende feedback momenten hadden heb ik slechts 1x feedback gehad en überhaupt dus maar in dit half jaar één contact moment.

Ook wacht ik nu al ruim twee weken op een antwoord op een eerder gestelde vraag maar moet hem maandag af hebben; dat antwoord krijg ik dus niet meer. Het vragen over het aantal woorden zit er dus ook niet echt in.
Ik ga gewoon kijken hoe ver ik kom, wie weet lukt het net zoals jou haha. Je geeft mij in ieder geval hoop!

Bij mij (uni) was het aardig flexibel, ik had officieel een max van 6000 woorden (ja bizar weinig, janken wel), maar daar redde ik het echt niet mee. Heb het toen aan m’n begeleider gevraagd en die zei dat het prima was als het meer was, zo lang alles wat er in stond maar nuttig was. Volgens mij zat ik uiteindelijk op 7.200 woorden. Denk echt dat het verschilt per instelling/opleiding. Misschien kan je eens vragen bij studiegenoten die ook hun scriptie doen? Oh en bij ons is er ook een scriptiedatabase, als jullie die hebben zou je eens kunnen checken of iedereen zich er netjes aan houdt of niet.

1 like

Tussen de 7200-8800 en daar zijn ze heel strikt op! Alles telt, behalve referenties.

Ik zou je echt aan de 15000 houden. Beknopt schrijven is ook gewoon een vaardigheid die je moet leren.

1 like

Ik denk dat het verschilt per opleiding. Ergens werd een max van 25.000 genoemd (masterscriptie over literatuur), maar ik had een scriptie ingeleverd met 30.000 woorden en dat was geen probleem. (Ik had het vooraf wel even gevraagd of het echt een probleem was). Ik hield meestal een 10% marge aan voor normale papers. Volgens mij zijn ze op hogescholen vaak veel strenger.

1 like

Bij ons is het streven 20 pagina’s maar het mag max 50 geloof ik? Als er nuttige dingen in staan. Ik gok op de 20 haha :stuck_out_tongue:

Pagina’s vind ik altijd zo’n vage eis omdat je veel kan sjoemelen met lettertypes en marges etc.

1 like

alles qua lettertype, grootte, marges en spacing staat vast :stuck_out_tongue:
heb het uitgerekend en het is zo’n 8000 woorden
moet lukken

2 likes

Dat verander de boel wel. Ik had toen de opmaak op verschillende manieren gedaan en soms scheelde het gewoon 8 pagina’s of zo. :upside_down_face:

Haha ja gotta love APA.

Het idee dat ik mijn hbo-scriptie in calibri heb geschreven voelt ook echt heeeeeel vreemd nu.

grappig hoe dat soms verschilt :stuck_out_tongue:

Ik probeer m’n scriptie in 4 maanden te schrijven, heb nu nog 1.5 maand, schiet al op qua tijd :grimacing::grimacing::grimacing: hoelang duurde jullie analyse?

Bedankt voor alle antwoorden! Ik hoop gewoon binnen die 15.000 woorden te vallen, ik ga er in ieder geval mijn best nog voor doen.

2 likes

Mijn scriptie is zo goed als af!! Heb vandaag feedback van begeleider en twee medestudenten verwerkt en mijn abstract geschreven. Mijn moeder kijkt hem nog na qua taal en dan ben ik echt klaar! Moet ook wel, moet hem uiterlijk maandag 9 uur inleveren

3 likes

Ik heb nog 3 weken en ik zweet peentjes.

  • ik moet nog feedback terug krijgen op mijn resultaten en die feedback verwerken (ik vermoed veel werk)
  • ik moet mijn theoretisch kader + vragen nog aanpassen (medium werk)
  • ik moet mijn hele conclusie + discussie nog schrijven + daar feedback op krijgen, maar dat kan pas als mijn definitieve vragen/hypotheses en resultaten echt staan.
  • dan alles nog een kwart inkorten, want ik heb te veel woorden

Ondertussen loop ik ook nog 4 dagen stage en moet er een stage-verslag worden geschreven. :sob:

Iemand die me kan beloven dat dit goed komt?

Aaaah fijn! Geniet van dit heerlijke gevoel :grin:

@MadameMignon Bij mij ging er heel veel mis, dus uiteindelijk 5-6 weken over de analyses en resultaten gedaan. Maar ik had er gewoon 3 weken voor staan (2 dagen per week) en dat had ook moeten lukken.

Ik heb 6 maanden gedaan over het schrijven van mijn scriptie en werkte er elke week circa 20 uur aan. Het analyseren van 2 dikke literaire werken (750 pagina’s) daar heb ik 6 weken over gedaan (herlezen/passages inventariseren en selecteren / daadwerkelijk schrijven van de analyses). Ik had een eeuw gedaan over mijn theoretisch kader.

@anon42392789 @En_17_Anderen ok thanks!! ik heb uiteindelijk besloten om te coderen in R ipv SPSS te gebruiken, dus ik denk dat dat wat meer tijd kost dan verwacht… ik reken ook 2 dagen per week x 4 weken = 8 dagen in totaal… hoop dat het lukt :smiley:

1 like

Kun je op je stage ook bezig met je scriptie? Anders zou ik daar gewoon lekker aan je stageverslag werken en waar het kan aan je scriptie.
Ik ben echt een enorme uitsteller, wat resulteerde dat ik het verbeteren van mijn theoretisch kader, het schrijven van de resultaten, conclusie en discussie in een weekend heb gedaan. Heb daar ook geen feedback op gekregen, maar wist wel dat de basis van mijn onderzoek redelijk goed zat. Ik heb voor mijn conclusies/adviezen ook veel gesprekken gehad met mijn begeleiders op stage, dat hielp ook wel dat ik dat misschien wat makkelijker kon schrijven.

Dit was een beetje mijn ervaring haha, maar je kunt het!! Misschien dat je nu al door je theoretisch kader kan gaan om te kijken waar je woorden kunt inkorten? Zelf heb ik per zin gewoon bekeken of ik het op zo’n manier kon schrijven dat het minder woorden kostte. En afwisselen van de dingen die je doet, anders is het zo’n berg waar je tegenop kijkt.

Ik heb gisteren mijn feedback gekregen. Ik moet nog best wat dingen aanpassen, eigenlijk vooral toevoegen. Maar ik denk dat het wel te doen is, moet vrijdag ingeleverd worden. Dus nog even knallen vandaag en zoveel mogelijk feedback erin verwerken.

1 like

Mijn stage staat los van mijn scriptie, dus helaas niet. Jouw verhaal geeft me wel hoop! In een weekend is echt heel knap!!!

Vooral heel dom haha, het had me zoveel stress gescheeld als ik mijn tijd beter had verdeeld :joy:

1 like