Scriptie schrijven

Omg dit maakt mijn dag compleet :heart:

Ik moet voor mijn scriptie een analyse schrijven waarbij ik overeenkomsten en verschillen benoem tussen het theoretisch kader en de uitkomsten van mijn praktijkonderzoek. Nu heb ik een scriptie onderwerp waarover nog weinig bekend is in zowel theorie als praktijk. Hebben jullie tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

Ik moet ook conclusies schrijven en vind het ook nogal lastig om in te zien wat precies wordt verwacht in het analysehoofdstuk en wat wordt verwacht in het hoofdstuk met conclusies. Mijn deadline is vrijdag en heb nu toch wel behoorlijke stress over of ik deze hoofdstukken ooit goed ga kunnen formuleren

Ik neem aan dat je onderzoek wel op enige literatuur is gebaseerd of is het echt een exploratief onderzoek? Beschrijf wat je kunt beschrijven en als dat weinig is, zou ik het vooral houden op de nieuwe inzichten en datgene wat nog onderzocht moet worden.

Staat er iets in het beoordelingsformulier/rubrics over wat er in die hoofdstukkenmoet staan? Ik denk dat je analysehoofdstuk over de resultaten gaat en je conclusie daarna komt, maar dat is natuurlijk slechts een gok.

1 like

Ik heb 4 weken over mijn resultaten gedaan en ik kwam er maar niet uit. Nu heb ik al dat werk in de prullenbak gegooid, mijn onderzoeksvragen anders geformuleerd, andere (betere!) analyses gekozen en nu moet ik er voor zondagavond even een heel resultaten-hoofdstuk uitknallen. Als ik elk vrij moment (ik moet donderdag en vrijdag gewoon naar stage) hieraan werk, moet dat wel lukken. Maar ik vind het wel echt stressvol.

Het voelt gewoon ZO kut dat ik een maand heb verspild?

Zojuist mijn eerste versie ingeleverd! Ben nog niet helemaal tevreden, maar hopelijk krijg ik snel nuttige feedback. Nu nog even een andere opdracht en dan eindelijk een weekendje uni-vrij. :tada:

2 likes

Nou, ben ik weer hoor :’)

Ik ben zo goed als klaar met mijn resultaten, maar nu blijkt dat dit onderdeel al ruim 4000 woorden is. Mijn scriptie mag in totaal maar 8000 woorden bevatten, dus heeft iemand tips hoe ik dit compacter kan maken? Ik heb best wat statistische analyses moeten doen en heb alleen de significante of opvallende resultaten beschreven, maar alsnog is het zoveel :dizzy_face:

Tabellen en figuren? Vooral figuren bij statistische relaties kunnen veel weergeven zonder dat het je woorden kost!

Ik heb alles ook al in tabellen staan! Maar het zijn bij elkaar iets van 15 tabellen en ik moet natuurlijk over elke tabel iets zeggen.

Ik weet niet welke figuren ik zou kunnen gebruiken, want ik houd de wijze van rapporteren aan die ik geleerd heb (daar zijn ze nogal streng op bij ons).

Ik ben nu al drie dagen achter elkaar van eind ochtend tot een uur of 3 's nachts aan mijn scriptie. Merk dat ik ergens weer hoop zie. Mijn scriptie was bij de feedbackronde onvoldoende en moest hem voor zo’n 80% herschrijven binnen 2 weken. Inmiddels ben ik gelukkig weer aardig op weg (denk ik zelf, want er wordt geen meer feedback gegeven).
Moet hem maandag inleveren dus moet zeker nog doorwerken en denk echt nog wat volle nachten doorhalen. Maar ach, wat is nou een week geen slaap :woman_shrugging:. heb straks een zomervakantie om mijn slaap in te halen haha

5 likes

Wauw heftig, maar je bent wel goed bezig als ik het zo lees. Veel succes!!

1 like

Respect!

Ik ga zelf echt slecht op te weinig slaap.

2 likes

@LaScript wauw, wat knap! Hopelijk levert het ook goede resultaten op nu :smiley:


Ik wil vandaag mijn scriptie helemaal afmaken, moet nog drie puntjes feedback verwerken en de conclusie schrijven (a 800/900 woorden). Moet toch wel lukken hoop ik?

2 likes

Dat klinkt zeker haalbaar! Succes! En mocht het niet lukken, heb je in ieder geval je best gedaan!

1 like

Bedankt allemaal.
Werk liever ook alleen overdag, maar omdat ik dus maar twee weken had, inmiddels dus nog maar 1 week, om heel mijn scriptie te verbeteren is het wel noodzakelijk.


Edit: Hier stond een vraag maar is inmiddels al opgelost.

Hij is AF :partying_face::partying_face::partying_face:

20.500 woorden aan ellende maar we zijn er eindelijk. Of nou ja, ellende… Vond het mega interessant om te onderzoeken dus viel wel mee. Nog even een mooie voorkant maken en dan woensdag opsturen voor de allerlaatste feedback ronde :grin:

Ben helemaal alleen thuis maar ik ga een fles wijn opentrekken jongens.

18 likes

Pff heb donderdag mijn deadline, heb vandaag feedback gekregen op mijn concept en het is nog best wel veel wat ik moet aanpassen :frowning: gaat vooral over structurering en bepaalde dingen beter uitleggen of anders formuleren. Ik heb morgenochtend een gesprek met mijn begeleider en ga daarna verder met het verwerken van de feedback, maar kan echt niet slapen. Ben opeens zo bang dat ik het niet goed genoeg aanpas en het dan misschien niet haal. De feedback is opzich vrij duidelijk en ik kan morgen dus nog een aantal gerichte vragen stellen waarvan het antwoord me hopelijk verder gaat helpen, maar toch…

UGH ik ga zo niet lekker vandaag
Ik ga nog even 10 minuten pauze nemen en dan moet ik echt even meters gaan maken

Ik weet dat commentaar en feedback erbij hoort, maar ik vind het irritant dat ik iets inlever, daar commentaar op krijg, dat aanpas en de boel weer inlever
en dat ik vervolgens commentaar krijg op een ander stuk (wat er dus ook bij de eerste ronde al in stond). Gaat nu alleen maar meer tijd over heen. Hebben jullie dat ook?

Heb ik ook! Kreeg eerst complimenten om een stuk in mijn voorstel en in mijn introduction heb ik er commentaar over gekregen. Vind het een beetje verwarrend want dan vraag ik me af hoe secuur mijn begeleiders mijn stukken lezen.

Heeft er iemand hier ervaring met het laten nalezen van je scriptie op taalfouten en dergelijke?

Ja ik snap het commentaar en het is zeker constructief, maar ik denk dan ook van hmmmm merk je dat pas nu op :eyes: ? Plus dus inderdaad dat er meer tijd overheen gaat ipv dat al het commentaar in 1 x komt.

Lol oké het is 14.00 ik ga weer werken ugh

1 like